Startsida / Inlägg

Dags att kräva ansvarig utgivare på Facebook

av Peter Pettersson

Facebook är i dag en av Sveriges största mediaaktörer. Men, till skillnad mot vanliga mediaföretag som ger ut tryckta medier, sänder radio eller tv eller har webbsajter krävs inte att Facebook har en ansvarig utgivare.

Det innebär i regel att det inte finns någon att ställa till ansvar om det på Facebook publiceras galna saker. När den skånska skåpbilen för någon vecka sedan gick från en felkörning till påståenden om ett snart förestående barnarov och en uthängning av den person som bilen stod registrerad på går det inte att ställa Facebook till svars.

Den svenska lag som styr elektroniska anslagstavlor (jo, Facebook räknas som en sådan) är från 1998. Snart 18 år gammal. Facebooks grundare Mark Zuckerberg var 13 år och gick i grundskolan när lagen skrevs.

Facebook och andra amerikanskägda sajter är snabba på att ta bort bilder på tuttar och snoppar. Men långt i från lika snabba på att ta bort idiotinlägg som de om den vita skåpbilen, mobbning, rasistiska påhopp, extremistyttranden eller supportsidor för olika terrororganisationer. I vissa fall tas de inte bort alls.

Visst, Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor, som lagen heter gör den som postar inläggen ansvarig. Det enda krav den ställer på dem som driver sajten är:

”5 § Om en användare sänder in ett meddelande till en
elektronisk anslagstavla ska den som tillhandahåller tjänsten
ta bort meddelandet från tjänsten eller på annat sätt
förhindra vidare spridning av meddelandet, om
1. meddelandets innehåll uppenbart är sådant som avses i bestämmelserna i 16 kap. 5 § brottsbalken om uppvigling, 16 kap. 8 § brottsbalken om hets mot folkgrupp, 16 kap. 10 a § brottsbalken om barnpornografibrott eller 16 kap. 10 c § brottsbalken om olaga våldsskildring, eller
2. det är uppenbart att användaren har gjort intrång i upphovsrätt eller i rättighet som skyddas genom föreskrift i 5 kap. lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk genom att sända in meddelandet.”

Det räcker med att användarna skapar innehållet åt Facebook gratis? När Facebook nu blivit en mediaaktör ska samma krav ställas på dem som på övriga mediaverksamheter.

En lag som snart hunnit bli myndig är för gammal i en teknikvärld som fördubblar prestandan och halverar tillverkningskostnaderna var 18:e månad.

  • Tjänstgörande redaktörer: Frida Westergård, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB