Flygplatsen godkänd – men då flyger ingen
avDen 30 oktober 2011 skulle Berlins nya storflygplats Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt ha öppnat. Men bygget har utvecklats till det moderna Tysklands största ingenjörsfiasko hittills och kostat miljarder Euro mer än man från början räknat med.
Problemen har avlöst varandra och trots att bygget utvändigt stått klart sedan 2012 och de obemannade matartågen mellan terminalerna varit i drift, har säkerhetssystemen – inte minst brandskyddet – var ett återkommande problem.
Under tiden har den tyska huvudstaden fått klara sig med den fallfärdiga flygplatsen Tegel, där golvmattorna i trappan upp till businessloungen lagats med Gaffatejp, samt den gamla Östtyska flygplatsen Schönefeld. En flygplats som en gång var DDR:s stolthet och som i dag får Skavsta, utanför Nyköping, att framstå som modern och bekväm.
I dag kom så beskedet att den tyska provningsanstalten TÜV, Technischer Überwachungsverein, till slut godkänt säkerhetssystemen på den nya flygplatsen.
Men nu flyger ingen. Flygplatsen Berlin Brandenburg Willy Brandt är planerad att öppna i höst. Fast ingen vet i vilken omfattning flygtrafiken som stoppats av Coronaviruset återupptagits då.
Dessutom har Air Berlin,som skulle använda Berlin Brandenburg som en hub, gått i konkurs. Långt innan Coronakrisen drog undan mattan för flygbolagen.
Så man kan anta att glädjen över att säkerhetssystem på Berlin Brandenburg Willy Brandt godkänts dämpas rejält av den nya verklighet vi befinner oss i.