Startsida / Inlägg

Klarna på väg mot monopol

av Peter Pettersson

Framför allt så kallade affärsmedia faller lätt ned i en nationalistisk beundrarfälla när relativt nystartade svenska bolag får internationell uppmärksamhet.

Spotify är ett bra exempel. Som ökar omsättningen. Men inte vinsten. Den är så blygsam att det borde vara plats för skämskudde. Trots det skrivs det sällan eller aldrig negativt om Spotify och någon egentlig analys av bolagets framtida möjligheter görs inte.

Klara är nästa bolag som också får mycket uppmärksamhet i dagarna. Det finns de som välkomnar Klarnas ambitioner att som man säger: utmana de stora affärsbankerna.

Men få om ens några lyfter fram att Klarna i princip redan har skaffat sig ett monopol på e-handeln i Sverige. Det finns knappt en e-handlare som inte använder sig av Klarnas tjänster.

Det är till och med svårt att undvika det. För att slippa betala en prenumeration på Dagens Nyheter via Klarna och istället betala direkt med kort, måste man kontakta kundtjänsten och sitta i telefonkö.

Den fråga man måste ställa sig är om vi som konsumenter är beredda att byta ett oligopol med fyra stora affärsbanker mot ett monopol för Klarna?

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB