Omvändelse under galgen?

av Peter Pettersson

Efter de häpnadsväckande upploppen i Washington D.C. i förra veckan börjar plötsligt de stora sociala plattformarna ”ta ansvar” och stänga ned Donald Trumps konton liksom chatappen Parler.

Det går inte att undvika att känna att detta är en sorts omvändelse under galgen. Nu när till och med  konservativa grupper i USA anser att Trump gått över gränsen och mer eller mindre sysslat med uppvigling slår man till.

Men de närmare 55 000 tweets som Trump hann få ur sig innan hans konto stängdes, de gick bra.

Pengar luktar väl inte, men när det finns risk för en backlash så att pengaflödet kan minska, då vaknar nätjättar som Twitter, Facebook, Amazon, Google och Apple. Trots att diskussionen om det 25:e tillägget till konstitutionen borde ha aktualiserats för länge sedan.

Yttrandefrihet är viktigt för ett demokratiskt samhälle. Men det innebär inte att yttrandefrihet också får innehålla uppmaningar till upplopp eller våld. Toleransen får inte bli så stor att de toleranta går under på grund av att de som inte respekterar andra utnyttjar detta (för att fritt tolka Poppers toleransparadox ”Om vi på ett obegränsat sätt tolererar intoleranta människor, om vi inte är beredda att försvara ett tolerant samhälle mot de intolerantas angrepp, då kommer de toleranta att gå under, och toleransen med dem.”).

Vi är många som sedan flera år ifrågasatt nätjättarnas ovilja att acceptera att de är mediabolag eller åtminstone mediabolag också. Och sådana behöver ansvariga utgivare.

Inom mediaforskningen använder man termen remediering för att beskriva hur nya medier återskapar eller bygger på något från gamla medier. Dataspel återskapar filmscenarior, digitala bilder bygger vidare på analoga, en spellista på en streamingtjänst bygger vidare på jukeboxen, och så vidare.

Det är dags för nätjättarna att remediera och återskapa även det ansvariga utgivarskapet. Man kan inte fortsätta gömma sig bakom ursäkter av typen att man inte kan ta större ansvar för postade inlägg än Posten kan ta för innehållet i brev.

 

Hitta laddplats med CarPlay

av Peter Pettersson

För dem som har elbil med Apple CarPlay finns nu appen Chargemap tillgänglig även i Sverige.

Appen som visar var närmaste laddplats finns har funnits ett tag nu. Och nu finns den även som valbar app i CarPlay.

Lite enklare när man är ute och åker, även om många elbilar med navigationssystem också kan visa var laddplatserna finns, så är de ofta inte integrerade med CarPlay, så man får sitta och bläddra mellan bilderna.

 

Dyrt att lita för mycket på Google

av Peter Pettersson

Googles driftproblem i går sätter fingret på ett ganska stort problem som vi alla varit med om att skapa.

Mängder av företag, organisationer och inte minst skolor och andra utbildningsinstitutioner är i dag mer eller mindre helt beroende av Google för att kunna fungera.

Lockelsen är lätt att förstå. Mejlen funkar enkelt, mötesbokning, dokumenthantering och -delning likaså. Lägre investeringar och driftkostnader. Sådant lockar.

Men en av baksidorna blir uppenbar när det Google kallar ”outtage” inträffar och tjänsterna är nere i runt en timma.

En annan är när europeiska mediaföretag väljer att lägga mejlen hos Google. Som amerikanskt företag lyder Google under amerikansk lag. Och då gäller FISA, Foreign Intelligence Surveillance Act, en amerikansk lag som antogs 1978.

FISA ger amerikanska myndigheter rätt att utan prövning i domstol (warrant, subpoena) begära ut information från till exempel mejlkonton tillhörande ickeamerikaner på Googles servrar.

Något som helt kan underminera det svenska meddelarskyddet, som garanterar uppgiftslämnare anonymitet.

Även om det är enkelt och smidigt med Google, fast med flera baksidor på medaljen, bör man nog betänka uttrycket dumsnål också.

Apple släpper första heltäckande hörlurarna

av Peter Pettersson

Nya AirPods. Ja, men inte inear-hörlurar, utan heltäckande AirPods Max.

Priset blir omtumlande högt: 6 695 kronor, när de börjar säljas i butik 15 december.

Det är lurar som helt riktar sig till Applepubliken. AirPods Max kräver Apple-enheter som kör iOS 14.3 eller senare, iPadOS 14.3 eller senare, macOS Big Sur 11.1 eller senare, watchOS 7.2 eller senare eller tvOS 14.3 eller senare.

AirPods Max har Apples H1 chip i varje lur, adaptiv EQ, aktiv brusreducering, transparens, rumsligt ljud och 20 timmars batteritid. Det finns förvisso hörlurar för audiofiler som till exempel HiFiMAN Susvara som kostar tio gånger mer. Men 6 695 kronor är ett högt pris och det gäller att AirPods Max kan leva upp till det.

Blir intressant att se när vi får tillfälle att testa dem.

Pandemistark november för Elektronikbranschen

av Peter Pettersson
November innebar en fortsatt ökning av försäljningen av hemelektronik. Black Friday bidrog ytterligare till förbättrade siffror.
Försäljningsvärdet steg med 34 procent jämfört med samma månad förra året. Försäljningen av de största TV-skärmarna i det närmaste fördubblades och den totala försäljningen av TV steg med 55 procent under november, jämfört med samma månad i fjol.

Samsung Note kan vara på väg mot vägs ände

av Peter Pettersson

Samsung var först ut med en riktigt stor mobil när den första Note-modellen lanserades i samband med IFA i Berlin 2011. Reaktionerna var blandade. Många ifrågasatte behovet av en så stor mobiltelefon.

Men det har visat sig att Samsung var på rätt spår. Alla tillverkare gör i dag större mobiler.

Fast nu kommer signaler att Samsung tänker byta spår och inte släppa någon ny Note-modell nästa år.

Istället kommer man satsa på vikbara mobiler.

Blir intressant att se om det blir så och hur marknaden reagerar. De vikbara som kommit hittills har varit OK, men inga kioskvältare direkt. Och de kostar väldigt mycket pengar. Men å andra sidan, Samsung hade rätt om stora mobiler för nio år sedan…

Lidl satsar på smarta hem

av Peter Pettersson

Lågpriskedjan Lidl ger sig in i det smarta hemmet med en ny app och ett antal Zibee 3.0- och Google Home-kompatibla produkter. Produkterna är i första rundan smarta pluggar, ljuskällor, led-strips, grenuttag, en keramisk värmefläkt och en gate­way.

Den dyraste produkten kostar under 500 kronor.

Blir intressant att testa dem och se hur bra de är.

Teknikmagasinet försöker på nytt

av Peter Pettersson

Ett gäng nya investerare ska ge krisdrabbade Teknikmagsinet en ny chans.

Med tanke på Black Fridays betydelse för försäljningen hade det varit betydligt bättre om beskedet om de nya investerarna kommit tidigare i veckan.

En hel del kunder kan ha undvikit Teknikmagasinet i dag oroliga för hur garantier och andra problem skulle hanteras vid en eventuell konkurs.

Konkurrensen inom hemelektronik är rakbladsvass och marginalerna små. Vi får se hur det går.

Xiaomidotter släpper lågprismobil

av Peter Pettersson

Poco, som är ett varumärke som utvecklats inom Xiaomi men som sedan i januari marknadsförs som ett eget märke, släpper nu Poco M3, en ny lågprismobil med vad som ser ut att vara riktigt intressanta funktioner.

En 48 MP-kamera och ett batteri på 6000 mAh är några av höjdpunkterna. Och så priset då. Den med minsta lagringen (64 GB), kommer att kostar runt 1500 kronor i Sverige.

För det får man en mobil som kör Android 10, med 6,53-tumsskärm och trådlös laddning. Den har inte prestanda som flaggskeppsmodellerna, men för det priset är den säker intressant för många.

 

Små utvecklare tjänar mer på AppStore

av Peter Pettersson

Apple meddelade i dag att man som ett led i satsningen AppStore Small Business Program halverar Apples del av kakan när en app säljs i AppStore till 15 procent för mindre utvecklare.

Tanken är att stimulera mindre apputvecklare att satsa på nya appar för AppStore. Den halverade kostnaden gäller för utvecklare som omsätter mindre än en miljon dollar årligen på AppStore. Programmet startar från 1 januari 2021.

Om en deltagande utvecklare tjänar mer än en miljon dollar tillämpas den ordinarie provisionen under resten av året.  De utvecklare som under ett kalenderår redovisar intäkter på mindre än en miljon dollar kan på nytt kvalificera sig för den 15-procentiga provisionen för det nästkommande året.

Sida 11 av 335
  • Tjänstgörande redaktör: Johan Edling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB