På söndag börjar pressdagarna inför årets upplaga av CES i Las Vegas. Ett av de stora numren på tv-sidan väntas bli en ny typ av skärm från Samsung. En platt-tv som inte har någon synlig infattning och som upplevs som kantfri, med bild ända ut i kanterna.
Följ Prylbloggen från söndag då på plats i Las Vegas.
I väntan på att det börjar byggas 5G-nät i någon omfattning och det kommer nya 5G-routar, finns nya Nighthawk M2 Mobile Router från Netgear. Det är uppföljaren till M1, som försetts med LTE CAT 20, vilket ger en maximal nerladdningshastighet på två gigabit per sekund. M2 kan dessutom ansluta fler WiFi-enheter än föregångaren, upp till 20 totalt. En klar förbättring. M2 har också en inbyggd mediahubb.
Den maximala nedladdningshastigheten på M2 ärtvå Gbit per sekund. Men uppåt har den samma hastighet som föregångaren,150 Mbits per sekund. Men det räcker bra så länge du inte ska ladda upp långa videoklipp.
Men för att kunna få ut den hastighet som modemet klarar krävs att den mobiloperatör du använder dig av har den hastigheten i sitt nät.
M2 har samma grundformat som M1. Det är en kvadrat med en skärm på ovansidan och några portar på ena sidan. Skärmen är touchskärm och de få inställningar som behövs kan göras där.
Portarna på sidan är en USB-C, som också används för laddning, USB-typ A och Gigabit Ethernet. Det finns också två små gummiproppar som ser ut som fötter. Men under dem finns anslutningar för externa 3G / 4G-antenner för bättre mottagning där det behövs.
M2 har stöd för dubbla band, 802.11b/g/n 2,4 GHz och 802.11a/n/ac 5 GHz. Batteriet är på 5 040 mAh vilket ger åtminstone en 10-12 timmars drifttid.
Det enda som egentligen saknas på M2 är flera Ethernetportar. Utan sådana lär den inte kunna ersätta mer traditionella routrar. Sedan har vi det där med priset. Nästan 5 000 kronor är svettigt.
Nighthawk M2
Betyg: ++++
Pris: 4 888 kronor
Specifikation:
Trådlösa protokoll: MU-MIMO med 802.11b / g / n 2.4GHz, 802.11a / n / ac 5GHz, 4GX LTE Advanced Category 20
I natt slocknar Tv4 för Comhems och Boxers kunder. Det är ett första resultat av att staten som storägare i Telia gått med på att låta telefonbolaget köpa Bonniers tv-del med TV4.
Det skapar. åtminstone på pappret en jätte inom telekom och media. ICT, brukar förståsigpåare säga. Om det sedan är lösningen för att klara av konkurrensen från alla multinationella streamingjättar återstår att se.
Telia+Bonnier har lett till att konkurrenterna måste stärka upp sig. Så Tele2 och Comhem, som också svalt tidigare delstatliga Boxer på vägen, måste markera revir.
I mitten och i kläm hamnar de tittare som blir av med TV4:s utbud. Något jag personligen klarar mig utmärkt utan, men som jag inser att många andra tycker är värt att lägga ned tid på.
Hur populär årets julklapp som utsetts av Handelns Utredningsinstitut, HUI, kommer att bli återstår att se.
En mer eller mindre valfri låda att lägga mobilen i för att istället umgås med sin omgivning är i och för sig lovvärt. Men ett samhälle utan mobiler och utan moderna kommunikationsformer är inte ett särskilt realistiskt alternativ. Däremot är det viktigt att vi i våra praktiker hittar former för att använda den smarta mobilen på ett mera begåvat sätt.
Mobillådan var knappast den mest tippade av kandidaterna till årets julklapp. Men samtidigt i stort sett lika politiskt korrekt som tågresan, som också var en av de tippade kandidaterna. Och en fråga man kan ställa sig är hur politiskt korrekt ska årets julklapp vara?
Det kanske mest politiskt korrekta är kanske att helt avstå från julklappar och julfirande.
Det var en av de hetaste mobilmodellerna på sin tid. Motorola Razr. Lövtunn, byggd i metall och sådär tufft utvikbar som i allt från Star Trek till amerikanska deckare.
Men det var då. Mellan 2004 och 2007 ungefär. Sedan kom Apple med Iphone och för Google gjort om Android så det liknade IOS så mycket som möjligt kom en flod av smarta mobiler. Även från Motorola.
Nu är man tillbaka med en vikbar skärm på 6,2-tum och en 2,7-tumsskärm på framsidan när mobilen är hopvikt.
Intressant variant på vikbar mobil. Som dock inte ger samma vidd på skärmen som de lösningar vi hittills sett från Samsung och Huawei.
I januari väntas nya Razr komma ut i USA och i Sverige hos Tele 2 från 24 januari med det rekommenderade priset 17 990 kronor.
Föga förvånande har Apple TV+ redan miljoner användare. Tjänst lanserades förra veckan, men med tanke på att alla som köpt en iPhone, Mac, iPad, iPod Touch eller Apple TV sedan 12 september får Apple TV+ gratis i ett år.
För alla dem är beslutet lätt att säga ja tack.
För övriga är tröskeln rätt låg. 59 kronor är betydligt billigare än konkurrenterna.
Det blir betydligt mera intressant att se hur många som fortsätter använda Apple TV+ om ett år
För oss konsumenter är den allt intensivare striden mellan olika bolag som erbjuder streamad tv egentligen bara positiv.
Innehållet blir ännu bredare och bättre och konkurrensen håller priserna i schack någotsånär i alla fall.
Från och med i dag är Apple med i racet om vem som ska vinna streamingtiteln med Apple TV+. Netflix, HBO, Amazon Prime Video och många andra är redan där. Disney är på väg och amerikanska Hulu kan också tänka sig en europeisk satsning.
Apple har ett ess i rockärmen. Alla som köpt en Iphone, Ipad, Apple TV, Mac eller iPod touch efter den 12 september får ett år Apple TV+utan kostnad. En no brainer för de flesta. Och att se The Morning Show eller For All Mankind utan extra kostnad är en bra deal.
Annars är priset 59 kronor i månaden. Första sju dagarna gratis provperiod.
Vattenånga ur avgasröret gör ingen skada. Hyundais nya bränslecellsbil Nexo visar att den nya tekniken både fungerar och kan bli ett bra alternativ till elbilar framöver. Men då måste det finnas möjligheter att ”tanka” vätgas på mer än fem ställen i Sverige.
En vecka med Hyundai Nexo har varit en intressant upplevelse. Nexo, som döpts efter den danska staden Nexø på ön Bornholm, är en uppföljare till Hyundais ix35 Fuel Cell, som tillsammans med Toyotas Mirai är de enda bränslecellsbilarna på den svenska marknaden.
Jag såg Nexo första gången på CES i Shanghai förra sommaren och redan då såg den ut som ett intressant alternativ. Inte minst med tanke på att den närmast kan ses som en fullstor SUV. Den Kona Electric jag kör till vardags är betydligt mera kompakt och krympt för kombinationen räckvidd och utrymme.
Lite förvånande är kanske att Hyundai valt att inte ge elmotorn (som som får el av vätgasgeneratorn) mer än 163 hk. Kona Electric 64 kWh har hela 204 hk. Motorn ger Nexo en acceleration på 9,2 sekunder till 100 km/t. Inte supersnabbt, men fullt tillräckligt för vettiga omkörningar. Det Sportläge som finns på Konan saknas i Nexon. Du kan välja mellan Normal, Eco eller Eco Plus.
Nexo är dyr. Premiumversionen som jag testat kostar 879 000 kronor. Då är man nästan uppe på nivåer med Tesla och i paritet med Audi E-tron. OK, du får med sådant som man rimligen kan begära av en större lite lyxigare SUV. Men egentligen inte mer heller. Ventilerade konstlädersäten (inklusive eluppvärmda och eljusterbara baksäten), en bra ljudanläggning från Krell med åtta högtalare och en 12,3-tums pekskärm med navigation och stöd för Apple Carplay och sollucka i glas. Lastutrymmet är inte jättestort, men med en kapacitet på 461 liter (VDA) klarar det åtminstone fyra resväskor. Inredningen är gjord av UL-certifierade biomaterial, med innertak i bambu. Men trots att inredningen är ganska jänkarinspirerad finns det vara en ”cupholder” i mittkonsolen. I hela bilen. Under konsolen finns också en QI-laddare för trådlös laddning av mobil och andra produkter med stöd för QI-laddning.
Det är skönt att åka i Nexo. Den är relativt tyst i kupén. Inte lika tyst som Audi E-tron, men man behöver inte höja rösten för att samtala. Elvärmen i sätena kommer snabbt, liksom rattvärmen.
Fjädringen och åkkänslan är ganska ”amerikansk”. Påminner om en Chevrolet Tahoe eller Dodge Durango. De elektroniska varningssystemen har en del finesser. Fordon i döda vinkeln visas också på en skärm i skärmen på hastighetsdisplayen. Där ser du också samma bild som den som visas i backspegeln åt det håll du ska svänga när du fällt ut körriktningsvisaren.
Och precis som Konan puffar filhållningssystemet till dig lite fint när du är för nära att gå utanför din fil och du får också ljudvarningar.
En annan finess är den fjärrstyrd parkeringen (RSPA). När du passerar en parkering trycker du in en knapp på panelen och bilens kameror skannar då efter en ledig plats. När den hittats kan du kliva ur bilen, trycka in en knapp på fjärrkontrollen och bilen parkerar av sig själv. När du kommer ut från affären med matkassar i båda händerna kan du trycka på fjärren igen och bilen kör fram från parkeringsrutan.
Räckvidden är nära en fossilbils. WLTP-värdet är 66,6 mil. Men mina provkörningarna visar att den faktiska räckvidden vid blandad körning snarare ligger på cirka 58-59 mil. Fast det är bra det också.
Så långt allt väl. Bränslecellstekniken har klara fördelar jämfört med batteridrift. Miljöpåverkan från vätgas är minimal. Restprodukten blir vattenånga och det behövs ingen litium för batteritillverkning med de miljöproblem det för med sig. Nexo renar dessutom luften som den suger in. Bränslecellerna behöver ren luft för att fungera. Därför renar Nexo luften som kommer in via fronten och 99,9 procent av alla partiklar avlägsnas. Den luft som inte används i bränslecellerna släpps ut via avgasröret, renare än när den kom in. Dessutom tar det bara minuter att fylla fullt med gas. Inte 45 minuters laddning för att nå 80 procent av räckvidden som med en elbil som drivs av batteri.
Men, och just nu är det ett mycket stort men, var fyller man på vätgas? Nexons display visar var närmaste gaspump finns. Fast det hjälper föga när man i Sverige bara kan hitta vätgaspumpar i Umeå, Sandviken, vid Arlanda Flygplats, i Mariestad och i Göteborg. OK, utbyggnaden av vätgaspumpar är på gång och fler är att vänta. Men som det ser ut just nu är läget sämre än det var när jag skaffade en gasdriven Volvo V70 2004. Då fanns det i alla fall sju tankställen för fordonsgas bara i Stockholmsområdet. Och det gick att åka på bilsemester även om det innebar ett antal besök på återvinningsanläggningar och soptippar där gaspumparna stod.
Det är fullt möjligt att bränslecellsbilar är framtiden. Eller i vart fall en del av den. Om vi ska komma bort från beroendet av fossila bränslen med de negativa miljökonsekvenser de för med sig. Men än så länge ser den framtiden ut att ligga så långt bort att det inte går att motivera att lägga nära 900 000 kronor på en bil som om du bor i Stockholmsområdet bara kan tankas på Arlanda.
Trots en hygglig start för Iphone 11-serien var det inte den som lyfte Apples kvartalsresultat när bolagets siffror för det fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret presenterades på tisdagskvällen.
Totalt tjänade Apple 64 miljarder dollar under kvartalet och tjänsteintäkterna steg till 12,5 miljarder dollar.
Även Apple Watch och Airpods gick starkt. Försäljningen steg med 54 procent till 6,52 miljarder dollar.
Apples andra ben vid sidan om Iphone går bättre men fortfarande står Iphoneförsäljningen för en stor del av vinsten. Men med bara två veckor med Iphone 11-serien ute i butik under det redovisade kvartalet är det för tidigt att dra några slutsater om hur de nya mobilerna kommer att sälja.