Salesforce försöker stoppa Microsofts köp av Linkedin

av Peter Pettersson

För att Microsofts köp av Linkedin ska kunna slutföras måste affären godkännas av EU:s konkurrensmyndighet.

Microsofts tidigare partner Salesforce hör nu till dem som försöker stoppa köpet. Salesforce hävdar att Microsoft om köpet går igenom får exklusiv tillgång till användardata för 450 miljoner  användare i 200 länder som bolaget inte tänker låta andra komma åt.

Det bryter, enligt Salesforce, mot EU:s konkurrensregler.

Större efterfrågan på Iphone 7 än väntat

av Peter Pettersson

Från flera håll rapporteras om en större efterfrågan än vad analytikerna tidigare hade förväntat.

Innan Iphone 7 släpptes var konsensus att Iphoneförsäljningen skulle minska med tio procent fjärde kalenderkvartalet i år. Men nu har flera analytiker reviderat sina prognos och räknar nu med att de nya modellerna åtminstone kommer att sälja lika bra som 6s-modellerna.

Dessutom rapporteras att Apple ökat sina komponentorder till sina underleverantörer.

Israeliskt företag hävdar de kan låsa upp alla mobiler

av Peter Pettersson

Din mobil kan läsas av myndigheterna.
Hur mycket du än krypterat informationen och använt kodlås och fingeravtryck.
Det israeliska IT-säkerhetsföretaget Cellebrite hävdar att man kan ta sig in i alla moderna mobiltelefoner: Samsung Galaxy S7 och även Iphone 7.

Cellebrite demonstrerade för brittiska BBC hur man till synes enkelt kunde hämta information som bilder och textmeddelanden från en kodlåst Androidmobil.

Yuval Ben-Moshe från Cellebrite uppger till BBC att företagets teknik gör det möjligt att extrahera i princip vilken data som helst som finns i mobilen.

Ben-Moshe säger vidare i intervjun att Cellebrite även kan extrahera data ur Apples senaste mobilgeneration Iphone 7. Men begränsar sig till att säga att man kan få ut data ur Iphone 7 frågan är bara vilken.

Apple lagrar vital personlig information och Apple Pay-nycklar i separata chip. Frågan är om Cellebrite klarar att komma åt även sådan data?

Sedan striden i våras mellan de amerikanska myndigheterna och Apple kring möjligheterna att öppna den Iphone 5c som en av dem som begick terrorattacken i San Bernadino i december i fjol, har Cellebrite förekommit i diskussionerna.

Den amerikanska federala polisen, FBI, gick till domstol för att tvinga Apple att låsa upp mobilen vilket företaget vägrade att göra. Men FBI drog tillbaka kravet sedan man fått hjälp från ett externt företag man inte velat identifiera. Eftersom domstolskravet drogs tillbaka kunde Apples advokater heller inte begära ut informationen om vilket företag FBI anlitat för att komma in i den låsta Iphonen.

Cellebrite vill inte uppge vilka länder säkerhetstjänster man eventuellt har som kunder.

Snapchat lanserar videoglasögon

av Peter Pettersson

Den populära bilddelningssajten Snapchat byter namn till Snap och lanserar videoglasögon som ska kunna spela in 30 sekunder video med ett batteri som räcker ungefär en dag.

Glasögonen ska komma ut senare i år till ett amerikanskt pris på 130 dollar (vilket i Sverige troligen betyder runt 1300 kronor).

Yahoo utsatt för jättehack

av Peter Pettersson

Yahoo har utsatts för vad företaget kallas en attack av en ”statligt stödd aktör” som lyckas komma över kontouppgifter till en halv miljon Yahookonton.

De stulna uppgifterna innehåller användarnamn, e-postadress, telefonnummer, födelsedatum, krypterade lösenord och säkerhetsfrågor för att verifiera kontoägarens identitet.

Yahoo uppmanar alla användare som inte bytt lösenord sedan 2014 att göra det så snart som möjligt.

Vad finns bortom Ericsson?

av Peter Pettersson

Ericssons ledning överväger att lägga ned tillverkningen i Sverige. Efter 140 år. Motivet? Företaget måste spara pengar.

Kortsiktigt kan en nedskärning med 3000 jobb av de 15000 Ericssonanställda som finns i Sverige i dag se hanterbart ut. Och tillverkning i Sverige är ju inte ett måste när en mängd av de produkter som ingår i Ericssons sortiment i dag tillverkas billigare i andra länder.

Om man däremot ser det på medellång eller lång sikt blir bilden betydligt mera oroande. Ericsson sysselsätter också en mängd personer indirekt. Flera av de större It-konsultbolagen i Sverige, HiQ, Tieto och Cybercom, till exempel, har många anställda konsulter som avlönas från konsultuppdrag åt Ericsson.

Dessutom är Ericsson en viktig motor i den svenska tekniska forskningen och utvecklingen.

I ett globalt perspektiv är Ericsson inte längre den jätte bolaget en gång var. De senaste tio åren har aktien utvecklats sämre än börsen i övrigt och sedan förre vd:n Hans Vestberg fick gå i somras är det ett bolag utan tydlig ledning och av många beskyllt för att också sakna en  tydlig strategi.

För mindre än ett år sedan gick intensiva rykten att Ericsson skulle köpas upp av amerikanska Cisco. Elaka tungor skulle kunna hävda att ytterligare personalnedskärningar och avsaknaden av en ny permanent vd när Vestberg fick gå och nu nedläggning av den sista återstående tillverkningen i Sverige är ett sätt för ägarna att ”klä upp bruden” för att förenkla en försäljning och höja värdet på aktierna. Möjligen bra för Investor och Industrivärlden. Men för dem som har mindre poster i bolaget är ett sådant scenario lite av att kissa i byxorna. Det kan ge en premie på kursen. Men ur ett svenskt perspektiv är det som att elda med inredningen.

Varför? Därför att bakom Ericsson väntar i princip ingenting just nu. Om Ericsson skulle säljas, dra sig ur Sverige eller Gud förbjude skulle gå omkull, försvinner lokomotivet i svensk high-tech.

Svenska politiker lyfter gärna fram det svenska musikundret, dataspelen, Spotify eller hörlursundret. Men, ur ett nationalekonomiskt perspektiv är alla de småpotatis jämfört med Ericsson och när det gäller jobbskapande inget att hänga i julgranen.

Svenska Dagbladet var först med nyheten att Ericsson ska lägga ned tillverkningen i Sverige. Att uppgiften stämmer är i skrivande stund solklart. Ingen ansvarig på bolaget har kommenterat den. Vore den falsk skulle man ha gjort det.

Både Investor och Industrivärlden borde ställa sig frågan vad man gjort för fel och snabbt se till att börja göra rätt. Inte planera för att sälja ut Ericsson och köpa paraplydrinkar för pengarna.

Det har inte Sverige råd med.

 

Samsung börjar byta ut Note 7

av Peter Pettersson

Samsung inledde i morse svensk tid utbytet av Galaxy Note 7 i Korea. I Usa påbörjas utbytet under onsdagen.

Sammanlagt handlar det om 2,5 miljoner mobiler som ska bytas ut. Så många hann Samsung sälja av den nya flaggskeppsmodellen innan man tvingades stoppa försäljningen och återkalla den i början av september på grund av batteriproblem.

I Usa har närmare 100 GalaxyNote 7 överhettats eller börjat brinna, uppger nyhetsbyrån AP.

Samsung hetsades av Apple

av Peter Pettersson

Enligt ekonominyhetsbyrån Bloombergs var det Apples kommande lansering av Iphone 7 som ledde till att Samsung släppte igenom felaktiga batterier till Samsung Galaxy Note 7.

Det koreanska företaget ville hinna få ut den nya mobilmodellen på så många marknader som möjligt innan Apples nya Iphones kom ut i butikerna.

Note 7 möttes av positiv kritik både från kunder och media. Försäljningen gick också bra fram till fredagen den 2 september då Samsung tvingades säljstoppa Note 7 på grund av batteriproblemen. Enligt flera olika medier ska Note 7 har sålt 25 procent bättre än sin föregångare Note 3.

Men det kan också delvis bero på att Note 7 släpptes på fler marknader.

Långa köer för nya Iphone

av Peter Pettersson

Köerna ringlade utanför Apples butiker på Manhattan i New York när Iphone 7 och 7 plus började säljas.

Alla modeller fanns inte kvar vid lunchtid men hopfulla köpare fortsatte köa efter den snabbaste Iphonen hittills.

När adblockers säljer annonser börjar det lukta rutten fisk

av Peter Pettersson

Annonser på webbsidor kan ofta upplevas som störande. Och alltför få begriper att annonserna betalar räkningarna. Internet ska ju vara gratis. Mm, just det. Men innehåll skapas inte av sig självt och nej, textrobotar är inte lösningen på länge än om ens någonsin.

Media produceras av människor som tar ansvar och har ett juridiskt ansvar för vad man producerar, som har en god yrkeskunskap och som har det som ett yrke. För sitt jobb behöver man få lön och för att få lön måste mediaföretag tjäna pengar. Eftersom antalet betalande kunder är för litet, är det istället annonsintäkterna som ska betala kalaset.

Då känns det lite surt när svenska internetanvändare är bland de ”bästa i världen” på att använda adblockers för att slippa se annonserna. Inte för att jag stödjer det, men jag kan förstå varför adblockers dyker upp och om de är gratis så är det en förmildrande omständighet i min bok i alla fall.

Men, om man som Adblocker Plus tänker blockera till exempel de annonser som betalar för den här bloggen för att istället sälja sina egna, då går det från surt till att lukta rutten fisk.

Inte nog med att man ser till att mediaföretag förlorar pengar. Man vill istället sno åt sig annonspengarna själva.

Snacket om att det ska vara mindre störande annonser är bara larvigt. Det är pengarna man vill åt och nu tycker personerna bakom Adblocker Plus att de hitta ”snygga” argument.

Men de som tror att de gör någon annan än Adblocker Plus en tjänst genom att använda deras adblocker och blockera till exempel Aftonbladet annonser till förmån för Adblocker Plus egna, är i bästa fall både blåögda och naiva.

 

Sida 61 av 335