Den finska artisten Windows95man stötte på patrull direkt när det stod klart att han vunnit den finska uttagningen till Eurovision, UMK. Hans artistnamn och Windows95-loggan på hans kläder är varumärken, om än sedan länge nedlagda sådana.
Direkt uppstod diskussioner om att han skulle bli tvungen att ändra både scenkläder och artistnamn till Eurovision, för att inte bryta mot regler om otillbörligt gynnande och reklam, även om finska Yle gjort en annan bedömning.
På Eurovisions egen Youtube-kanal har man lagt upp en pixlad och censurerad version av Windows95mans framträdande i den finska finalen, där loggan på t-shirt och keps helt sonika blurrats genom hela framträdandet.
Och när Windows95man och hans sångpartner Henri Piispanen nu reser runt i Europa och medverkar på olika Eurovision-fester för att marknadsföra sig och sin låt ”No rules” passar duon på att visa upp outfits som kan ge en fingervisning till hur det kan komma att se ut i Eurovision.
Jag var i Madrid på en av de spanska Eurovision-konserterna häromveckan och då såg duon ut så här:
Det är alltså inte jag som har pixlat kepsen och t-shirten. Windows95mans team har tryckt upp kläder som redan är förcensurerade. Smart drag och en blivande snackis kan man anta.
I Finland diskuteras det nu flitigt om Teemu Keisteri, som han heter egentligen, också måste censurera sitt artistnamn och vad han i så fall kan komma att kalla sig i Malmö i maj, eller om det räcker med att loggorna är utsuddade och att EBU har överseende med artistnamet.
Men Keisteri själv har sagt till finska tidningen Ilta-Sanomat att EBU tycks ha accepterat hans artistnamn så länge kläderna ändras.
– Det blir någon form av censurerad version på roligast möjliga sätt. Jag ser det inte som ett problem alls, har Teemu ”Windows95man” Keisteri sagt till tidningen.
MADRID. Här inleder Marcus & Martinus sin charmoffensiv mot Europa.
Till Eurovision tvingas de kämpa om uppmärksamheten med 36 andra länders artister – och det har redan börjat sätta sig på nerverna.
– Där är man inte såna storfavoriter som i Mello så det är nån slags känsla av att man inte har en aning om hur det ska gå, säger Martinus.
Inför 3 000 fans i Madrid framförde de norska tvillingarna sin ”Unforgettable” och passade på att ge intervjuer till såväl spanska som internationella medier.
Madrid och Eurovision-festen PrepartyES är bara det första av en rad stopp på Marcus & Martinus PR-turné runt om i Europa den närmaste månaden.
Nästa helg väntar London Eurovision Party och därefter Amsterdam och den stora Eurovision in concert-festen där 29 av årets tävlande artister kommer att samlas för att träffa fans, ge intervjuer, umgås med varandra och framför allt framföra sina tävlingsbidrag inför tusentals i publiken.
– Det handlar om att få en connection med publiken. De ser oss på scenen, men de vet inget hur vi är som personer, det försöker vi visa i de här intervjuerna och när vi träffar fans, så jag tycker att det är jätteviktigt, säger Marcus Gunnarsen.
Marcus & Martinus ska också hinna med framträdanden på Eurovision-event i Oslo och Stockholm under april.
– Och vi kollar på fler resor inför Eurovision, bland annat till Tyskland och Polen, säger Niklas Torsell, PR-ansvarig för Marcus & Martinus på skivbolaget Universal.
Han berättar att de använder Eurovision-festerna runt om i Europa för att boka in intervjuer med stora medier i de olika länderna.
I Madrid gjorde Marcus & Martinus bland annat en längre intervju med tv-bolaget RTVE, SVT:s motsvarighet i Spanien, och Marca, Spaniens största fotbollssajt. De hann också träffa fotbollslegendaren Sergio Ramos, något som också Sportbladet uppmärksammade. I Storbritannien är de inbokade till en av de större morgonshowerna på brittisk tv.
Hur viktigt är den här typen av framträdanden och PR-resor för resultatet i Eurovision?
– Det är viktigt för att de får möjlighet att träffa både media och fans i olika länder. Det blir ett sätt att bygga en fanbase och också viktigt för Eurovision-fansen. Det finns flera olika anledningar till att man gör sånt här. Marcus & Martinus var stora i Europa när de slog igenom och har fortfarande en fanbase kvar som de vill ut och träffa, så här får de en möjlighet till det också, säger Niklas Torsell.
I Melodifestivalen var Marcus & Martinus storfavoriter till segern från det att artisterna tillkännagavs. I Eurovision går det trögare. I sajten Eurovisionworlds sammanställning av spelbolagens odds för att ta hem segern i Malmö i maj ligger det svenska bidraget inte högre än 10:a, medan Schweiz, Kroatien och Italien ligger i topp.
Hur viktigt är det att det går bra i eurovision då?
– Vi var jätteglada när vi vann Mello och kände att nu har vi fått till det, nu ska Eurovision bara vara roligt. Men vi känner ju att vi vill göra Sverige stolta. Nu representerar vi Sverige, så vi kan inte bara göra det här som en rolig grej. Vi ska göra allt vi kan för att Sverige ska känna att de har skickat rätt bidrag till Eurovision, säger Marcus Gunnarsen.
– Det är inte bara ”bara” att representera Sverige. Den legacy som Sverige har i Eurovision är så stor, så man kan inte bara komma hit och ha kul, man måste göra det bra, och det vill vi också, säger Martinus Gunnarsen.
Kommer det finns såna nerver, att ”tänk om det det inte går så bra”?
– De nerverna fanns i Mello också. Vi stt där och tänkte att ”hoppas det går bra, tänk om det inte går bra”. De samma nerverna kommer i Eurovision också, men kanske ännu mer, för där är man inte såna storfavoriter som i Mello så det är nån slags känsla av att man inte har en aning om hur det ska gå, säger Martinus Gunnarsen.
Marcus & Martinus kommer att medverka i den första av Eurovision song contests semifinaler tisdag 7 maj, men är direktkvalificerade till final på grund av Loreens seger förra året. Finalen sänds lördag 11 maj 21.00 på SVT.
Nu är de här, siffrorna som ni inte visste att ni väntat på.
I år fick vi vänta ända till idag med att se de ”fullständiga” röstningssiffrorna från årets Melodifestival. Jag förstår inte riktigt vad det är som gör att det krävs så många dagar efter finalen innan de kan släppas.
Speciellt som de ändå vägrar att gå ut med de riktigt intressanta siffrorna, hur många som röstat på respektive låt i varje ålderskategori. Men jag återkommer till varför det är de verkligt intressanta siffrorna längre ner.
De siffror vi får är ändå tillräckligt intressanta för en statistiknörd som jag. Ni som vill grotta ner er i siffrorna på egen hand hittar allt här på Mellopedia, men annars försöker jag sammanfatta det mest spännande.
För min del är jag mest nyfiken på finalen, så jag börjar där.
Marcus & Martinus seger – långt från så överlägsen som den verkade
I poäng var Marcus & Martinus seger överlägsen, 177 mot Medinas 104 och Smash into Pieces 90. Men när man tittar på antalet röster är marginalen betydligt mindre. Marcus & Martinus hade 3 186 801 röster, mot Medinas 2 894 693 respektive Smash into Pieces 2 688 509.
Det innebär att Marcus & Martinus hade 292 108 röster fler än Medina och 498 292 fler röster än Smash into Pieces. En betryggande ledning kan tyckas, men förra året vann Loreen med 3 783 148 röster, vilket var mer än 1,2 miljoner fler röster än dåvarande tvåan och trean Marcus & Martinus respektive Smash into Pieces.
Därför bör vi vara oroliga för Eurovision
Att resultatet är så pass jämnt mellan vår vinnare i förhållande till tvåan och trean gör att vi ska vara lite oroliga för Eurovision. För en tydlig favorit, som tar en överlägsen seger, framför allt i antal röster, är ett kvitto på att vi skickar den stora hitten, den som flest brinner för som bästa låten, snarare än en låt som många kan gilla lite grann. Jag resonerar mer om det längre ner.
Lisa Ajax nollades av flest tittargrupper
Dotter fick visserligen lägst poäng från tittarna, 8, och också lägst antal röster från, 1 633 089 mot Lisa Ajax, som fick 1 754 949 röster. Men det var Lisa Ajax som nollades av flest tittargrupper, trots att hon skrapade ihop 11 poäng. Ajax fick bara poäng från de tre yngre tittargrupperna och nollades av de fem övriga, 30-44, 45-59, 60-74, 75+ och telefonröstarna.
Tittargruppen som varken hade M&M eller Medina som favorit
Marcus & Martinus fick 92 av 96 möjliga poäng från tittarna. Nu visar det sig att de fick flest röster från sju av de åtta tittargrupperna, medan de fick en åtta av en. Åldersgruppen 30-44 hade bara Marcus & Martinus som sin tredjefavorit. Smash into Pieces fick 12:an och Medina 10:an.
Hälften av bidragen fick över två miljoner röster i finalen
Förutom Marcus & Martinus, Medina och Smash into Pieces fick även Liamoo (2 486 029), Maria Sur (2 239 255) och Cazzi Opeia (2 042 843) över två miljoner röster.
Siffrorna som SVT vägrar avslöja – och vad de försöker dölja
Förra året fick Loreen 85 poäng av 96 möjliga från tittarna, i år fick Marcus & Martinus 92 poäng, men när man tittar på antalet röster och marginalen ner till övriga tävlande så tycks ändå Loreens seger betydligt större.
Det är här problemet kommer med att SVT inte redovisar hur många som röstat på respektive bidrag i respektive grupp. Vi får aldrig veta hur många eller hur få röster som faktiskt skilde mellan Marcus & Martinus 12:a och Medinas 10:a i ålderskategorierna 10-15 och 16-29, så vi får heller inte veta hur nära eller hur långt efter Medina faktiskt var.
Varför håller SVT då de här siffrorna hemliga? Varför håller man något hemligt? För att man inte vill att detaljerna ska komma ut så klart.
SVT brukar hävda att det beror på att man vill försvåra för manipulation av röstningssiffrorna. Och så är det så klart. Om vi får veta att det kanske bara skilde några hundra, eller kanske tusen, röster i vissa ålderskategorier för att få högre poäng och ta sig vidare i tävlingen, så skulle systemet bli sårbart.
Men jag tror samtidigt att SVT inte vill avslöja hur dominerande vissa tittargrupper är i röstningen och hur få som ”engagerar sig” (SVT:s favoritord när det gäller röstningen och appen) i andra grupper.
För er som vill ha en påminnelse om hur jurygrupperna röstade i finalen så såg det alltså ut så här:
Medina långt efter M&M i deltävlingen
Och deltävlingarna då? Jo, där såg det ut så här:
Jag förstår att det kan bli lite plottrigt, men när det gäller marginalen mellan att bli den första finalisten i respektive deltävling såg det ut så här:
140 637 röster skilde mellan Smash into Pieces och Lisa Ajax efter första omgången.
214 907 röster skilde mellan Liamoo och Maria Sur efter den fösta omgången.
42 660 röster skilde mellan Jacqline Moss och Cazzi Opeia efter den första omgången.
144 654 röster skilde mellan Danny Saucedo och Dotter efter första omgången.
367 223 röster skilde mellan Marcus & Martinus och Medina efter första omgången.
Cazzi Opeia var alltså närmast att ta sig först till final, men förra året var det bara drygt 12 000 röster som gjorde att Panetoz inte tog den första finalplatsen i sin deltävling.
Samir & Viktor och Lia Larsson hade fler röster – slogs ut ändå
Samtliga direktfinalister skulle ha gått till final även efter första röstningsomgången, om antalet röster hade avgjort. Det är inte heller någon av artisterna som gick till finalkvalet som fått fler röster än de som gått direkt till final.
Men det man kan se är detta:
Samir & Viktor hade 106 707 röster fler än Elisa Lindström, men slogs ändå ut ur tävlingen, som deltävlingsfemma på grund av hur tittargruppernas röster fördelades.
Lia Larsson hade 87 271 röster fler än Albin Tingwall, men slogs ändå ut ur tävlingen.
Lia Larsson utslagen – mot den som fick näst minst antal röster i deltävlingen
Om vi stannar kvar i Albin Tingwalls och Lia Larssons deltävling, den fjärde så ser vi att Albin visserligen kom vidare till kvalfinalen som första kvalande, men i antal röster räknat var han i själva verket näst sist i deltävlingen. Här kan man ju ifrågasätta systemet, om det borde varit han som tog sig vidare, eller Lia Larsson som tydligt har fått den största hitten på streamingtjänsterna.
En kvarts miljon fler röster – men ändå efter i resultatlistan
I fyra av fem deltävlingar fick den som poängmässigt slutade fyra fler röster än den som slutade trea. Bara Annika Wickihalder, som var deltävlingstrea, hade fler röster än Jay Smith. I de andra såg det ut så här:
Adam Woods hade 276 783 röster mer än Elisa Lindström, men var ändå deltävlingsfyra.
Fröken Snusk hade 136 799 fler röster än Dear Sara, men hamnade ändå efter i poängfördelningen från åldersgrupperna.
Gunilla Persson hade 245 012 röster fler än Klaudy men i poängfördelningen var Hollywoodfrun rankad lägre.
Scarlet hade 63 482 röster fler än Albin Tingwall, men var ändå deltävlingsfyra.
Melina Borglowe blev årets totaljumbo
Med 611 516 röster fick Melina Borglowe den tråkiga titeln årets jumbo i Melodifestivalen 2024, plats nummer 30 räknat i antalet tittarröster. Engmans kapell var det enda andra bidraget som fick under en miljon röster i sin deltävling (960 857).
Clara Klingenström och Elecktra, fick drygt 1,2 miljoner röster vardera och Lasse Stefanz, den sista deltävlingsjumbon, fick drygt 1,1 miljoner röster.
Fröken Snusk låg bara 35 000 röster bakom Jay Smith
Finalkvalet då? Jo, så här såg det ut under den märkliga 30-minutersförlängningen som utgjorde årets uppsamlingsheat:
Jay Smith och Fröken Snusk hamnade på samma poäng och då gick den vidare som fick flest röster i omgång två, alltså i omröstningen som skedde under finalkvalet, inte de röster man hade med sig från deltävlingen.
Och ad ser vi här då? Jo, trots att Fröken Snusk-fansen hade mobiliserat så var tittarna så pass begeistrade över de två akter de sett framträda samma kväll att hon inte lyckades slå sig in i toppen. Annika Wickihalder fick 906 864 röster och Jay Smith 845 182.
Men det var faktiskt bara 35 437 röster ner från Smith till Fröken Snusk (809 748). Scarlet (796 229) och Gunilla Persson (741 004) lyckades också samla hyfsat mycket röster trots att de inte fick framföra sina låtar den aktuella kvällen.
En promille av rösterna sänkte Fröken Snusk i kvalet
Vad som är än mer anmärkningsvärt, och här tar jag min sifferälskande och statistiknördande vän Anders från podcasten Schlagerfesten till hjälp. Poängen i finalkvalet fördelades procentuellt utifrån hur stor andel röster man fick.
Då går det att räkna ut hur många fler röster Fröken Snusk hade behövt för att få en poäng till och därmed inte hamnat på samma summa som Jay Smith, utan tagit sig till final istället för honom. Det saknades då bara 6377 röster, eller röster från 1300 personer om de alla gett fem hjärtan vardera. Fröken Snusk hade då stulit en poäng från Scarlet och tagit sig till finalen. Det är ganska anmärkningsvärt.
Behöver ni få det tydligare förklarat? det behövde jag också, när jag först hörde det. Men så här:
Rösterna fördelades procentuellt, det innebär att 12,1 procent av rösterna gav 121 poäng finalkvalet. Om fröken Snusk hade fått 6377 röster till så hade hon gått från 12,4 till 12,5 procent av rösterna och fått en poäng till. Den som hade förlorat den poängen är Scarlet utifrån att de blivit mest positivt avrundade i sitt antal röster i förhållande till poängen de fick.
6377 röster alltså. Och det kom in totalt drygt 6,5 miljoner röster i finalkvalet. Det är knappt en promille av rösterna som hade gjort skillnad.
Detta förusätter då att ytterligare 1300 Fröken Snusk-fans gått in och röstat fullt på just henne och ingen annan. Men det är ändå anmärkningsvärt.
Man röstade 26 gånger per person – därför är det problematiskt
Sedan 2019 har SVT redovisat antalet röstande enheter tillsammans med det totala antalet röster och så här har det sett ut i finalen sedan dess:
Minskningen av antalet ”engagerade personer”, det vill säga såna som faktiskt röstat har alltså stoppats upp i år. Antalet röster har också fortsatt att öka. Räknat på de här siffrorna röstade varje person (enhet) i genomsnitt 25,86 gånger i finalen. Förra året låg det på 25,1 gånger.
Det här anser SVT vara en fjäder i hatten, men det är snarare ett problem. För det gör att tittarrösterna smetas ut allt mer på de olika bidragen. Istället för att rösta fram en stark favorit röstar tittarna på en mängd olika låtar. Det riskerar att placera oss i underläge i Eurovision.
För i Europa finns inte några ålderskategorier. Där är det flest röster som gäller från respektive land. Den som får flest telefonröster i ett land får en 12:a, 10:a, 8:a och så vidare.
Sveriges röstningssystem med ålderskategorier siktar snarare på att plocka fram en vinnare som är en minsta gemensam nämnare, en låt som alla kan gilla lite grann, snarare än en låt som engagerar sina fans så mycket att den bara måste vinna, en verklig superfavorit, men kanske i mera begränsade ålderskategorier.
Det gör att vi riskerar att missa vinnarkandidater i Eurovision. För man är ju mer benägen att rösta på en låt man verkligen älskar, än på en låt som känns helt okej.
Jag har ett parti till från intervjun med Björn Gustafsson som jag var tvungen att stryka ur den färdiga intervjun (som ni kan läsa här). Jag tror att ni, precis som jag var, är nyfikna på mer om Björnzone, så det dök jag givetvis in på.
Sen min intervju med Björn har dessutom låten ”Still the one” fortsatt att klättra på topplistan. Under onsdagen var det den sjätte mest streamade låten i Sverige.
En liten recap bara, Björnzone presenterades alltså i Melodifestivalens final som ett 13:e tävlingsbidrag. Och Björn Gustafsson hade inte bara lyckats få tag i en låt skriven av skriven av världsstjärnan Charlie Puth tillsammans med svenska superproducenterna Johan Carlsson och Rami Yacoub.
Han hade också fått med sig Filip Berg, Loa Falkman, Casper Janebrink, Victor Leksell, Adam Lundgren, Ulrik Munther, Boris René, Eric Saade och Måns Zelmerlöw på scenen.
Här är partiet om Björnzone som jag blev tvungen att korta till den färdiga intervjun, så the extended version:
Var det du som ringde runt till alla de här personerna?
– Ja. Och det har ju tagit sin tid. Sitta och ringa och förklara och pitcha om och om igen. Och samla alla. Vi var i en danssal och repterade. Det här samtidigt under de veckorna som vi skulle spela in videoinslag till programmen och skriva numren som ska vara med på lördagen. Det har nog varit den största utmaningen under de här veckorna.
Var det nån som inte kunde vara med i Björnzone som du hade velat?
–Ja, det var nog nån som liksom kände att… som kanske tackade nej för att det var för nära. Alltså så här: ”Är det mig vi driver med nu, eller?”
– Nu känns det som att alla gick vinnande ur det här. Men jag förstår också känslan som artist, att man kan tveka: ”Är det här bra eller är det…? Hur fan ska det bli?”
Man måste ha tillräckligt mycket självdistans till både vem man är och vad man gör, för att bjuda på sig själv så?
– Ja, för det är ju en stor sak det där. Sen har man ju också mangement och skivbolag som har sina åsikter och de kanske har Luciahår. Som inte… som har en annan humor, förstår du vad jag menar?
Nej, hahaha Luciahår?
– Ja, som att man ska pitcha en sketch för någon som är årets Lucia? Det går över huvet på dem: ”Varför i helvete ska du vara med i…?” Om det är din högra hand som är Årets Lucia i Falun, då kanske det är svårt att bolla med den om hur ska det här bli, liksom.
– Jag började med Zelmerlöw. Vi känner varann. Jag hade bara pratat i 30 sekunder när han bara: ”Det låter skitbra, jag är med, vilket datum är det?” Då kände jag att, skönt, det är en bra idé.
Men Måns Zelmerlöw blev också den som anslöt sist till repetitionerna.
– Han kom på lördagsmorgonen, från nåt gig i Malmö tror jag. ”Så här, du ska stå där, vi ska sjunga det här där” och han var bara ready to go. Ett sånt proffs, de alla, såna jävla proffs alltså.
Hade ni hunnit repa alla tillsammans nån gång innan dess?
– Lördag var första som alla var med. Innan dess hade vi hunnit repa alla utom Måns. När han kommer in på lördagen så filmar vi också hela artistpresentationen. Det är första gången som alla sitter i samma rum.
Dagen efter finalen tog sig Björnzone-låten in på 19:e plats på Spotifys dagliga lista. Björn Gustafsson bara skrattar.
– Jag hörde det. Det var ju jävligt läckert alltså.
Sen dess har den fortsatt att klättra. Samma dag som vi ses kommer ”Still the one” vara Sveriges sjunde mest streamade låt, dagen därpå sexa på listan.
Men det är bara du som sjunger på Spotifyversionen?
–Ja, jag kan inte skivbolagsbranschen, men den världen… för att få allas rättigheter att gå ihop… Så då var det Johan Carlsson, som skrev låten, som sa att: ”Du får gå in och sjunga in allt själv”.
– När jag bodde i LA så var det de här svenskarna… Max Martin-gänget, de spelar innebandy i LA, och då fick jag vara med dem och spela. Så när jag hade den här idén så var frågan vilka ska skriva låten, så tänkte jag ”undrar om nån av dem…” så jag ringde Johan Carlsson. Han tyckte det var så jäkla roligt. han skriver ju bara med Katy Perry och Justin Bieber och såna där och just då satt han och skrev med Charlie Puth.
Björn visar ett videoklipp där Johan Carlsson har filmat i studion när Charlie Puth diggar med i den första versionen av ”Still the one”.
– Här sitter Charlie Puth liksom. Det är hans låt. Den är insjungen med honom först.
Björn svarade med att skicka ett videoklipp på när Loa Falkman kliver in i dansstudion och repar samma parti.
– Det är såna jävla världar som möts liksom. Johan Carlsson och Charlie Puth och så Rami Yacoub som var med och skrev Backstreet Boys och skapade de här sounden från början. Så det är ju verkligen pärlor för svin att skicka den låten till en svensk komiker, bara så här: ”Jo, men du får sjunga in den”.
I tisdags träffade jag och vår fotograf Magnus Wennman Björn Gustafsson för en intervju.
Det är något som jag hade hoppats få till under hela Mello-turnén och därför kändes det väldigt skönt att han faktiskt ville, även om han ville vänta tills Melodifestivalen var över.
Vi satt i en och en halv timme och pratade, om allt från hur han mår och att Mello varit som en KBT-behandling, till mellanakter som funkade och inte funkade och massor av detaljer om Björnzone.
Vill ni läsa intervjun så finns den här. Den är rätt lång, men det finns ändå saker som jag inte kunde få plats med. Saker som jag tror att ni som är allra mest inbitna Mello-fans är nyfikna på. Så därför kommer här lite bonusmaterial.
I intervjun berättar han att han är rätt glad över att allt inte blev toksuccé, och han säger bland annat att han skäms över hur mycket fel han spelade i låten som han skrivit till sin mormor.
Var det vad du var minst nöjd med under turnén?
– Ja, sen var det några grejer som vi fick stryka, så jag fick skriva om i sista minuten. Det var två sådana grejer, vecka två och tre, och de sög musten ur mig.
Vad var det som hände?
– Vi hade planerat en grej och sen var det logistiska grejer som gjorde att vi inte kunde göra det. Det har jag fått från SVT att vi inte ska gå in på… Det var andra grejer som gjorde att jag inte fick göra det numret helt enkelt. Då fick vi bara stryka det och jag fick sitta på natten mellan fredag och lördag och försöka uppfinna ett nytt nummer. Det är som att vi hade haft boyband-numret och så säger de ”Vi kan inte göra det här i morgon, du får komma på nåt nytt”. Typ så.Vi satt på nån grej som jag kände att bara: ”Det här kommer bli så jävl… Det här har aldrig funnits i tv innan”. Men det kunde vi inte göra.
Och det hände två veckor i rad?
– Det var en vecka och den andra veckan så hade vi hoppats på nånting som inte gick heller. Och då fick vi bara stryka och ändra det också. Så jag är glad att de grejerna som blev ändå har känts okej.
Bland det han är mest nöjd med av sina insatser nämner han den första deltävlingen där en kärlekskrank Björn Gustafsson gör entré 16 år efter Carina Berg-sången bara för att inse att hon hunnit gifta om sig efter skilsmässan från Luuk. Och även det ”tacktal” som Kristian Luuk framförde i den andra deltävlingen, som var en av reservlösningarna.
– Det skrev jag på natten mellan fredagen och lördagen, då kände jag bara att jag var glad att det funkade och att han levererade det så bra.
Under repetitionerna prövade Björn Gustafsson olika skämt och sketcher och det var ofta oklart om det han körde var avsett som en repetition inför sändningen, eller för att underhålla genrepspubliken samtidigt som man höll den planerade mellanakten hemlig så långt det bara gick.
Under ett första genrep inför den tredje deltävling dök Björn Gustafsson upp i publiken och sen på scenen utklädd till Kristofer Hivjus rollkaraktär Steinar från ”Beck”-serien.
Björns Steinar dök senare upp i ett videoklipp under den fjärde deltävlingen, men tittarna fick aldrig se Steinar live i programmet. Det ströks och Björn fick istället skriva ihop en annan mellanakt.
Det resulterade i en rak stand up där han bland annat pratade om att komma hem till mamma och pappa och fortfarande känna sig som ett barn.
I sändningen höll Carina Berg i kvalfinalen på egen hand, men under en första repetition var även Björn med i den förlängda delen av den sista deltävlingen. Där kom han in med en tavla för att ”förklara” hur kvalet skulle gå till.
Jag frågade honom aldrig varför just den här sketchen ströks, men antagligen gjordes det för att finalkvalets upplägg var så avvikande från de vanliga deltävlingarna från början att tittarna redan riskerade att vara förvirrade. En sketch med Björn hade antagligen bara förvirrat tittarna ytterligare, och möjligen också förargat dem.
Söndagens Spotifysiffror har kommit. Dagen efter finalen utökade Marcus & Martinus sitt försprång till Medina som ligger kvar på andraplatsen. Vinnarna hade 439 182 streams mot tvåan på 387 530 streams.
Även Björn Gustafssons mellanakt Björnzone med ”Still the one” har hittat in på topp 20 och gör att 18 av låtarna på topp 20 är hämtade från årets Melodifestival. Bara Benson Boone och Beyoncé har lyckats slå sig in på 16:e respektive 18:e plats.
1. Marcus & Martinus
2. Medina
3. Smash into pieces
4. Jay Smith
5. Cazzi Opeia
6. Liamoo
7. Jacqline Moss
8. Fröken Snusk (Ej i final)
9. Danny Saucedo
10. Maria Sur
11. Lia Larsson (Ej i final)
12. Dotter
13. Annika Wickihalder
14. Gunilla Persson (Ej i final)
15. Lisa Ajax
17. Klaudy (Ej i final)
19 Björn Gustafsson / Björnzone (Mellanakt)
20. Scarlet (Ej i final)
Alla Mello-låtar kvar på topp 200
Övriga Mello-låtar har alla tappat några placeringar, men bara Engmans Kapell och Melina Borglowe är utanför topp 100 på söndagen.
31. Elecktra
33. Adam Woods
35. Albin Tingwall
38. Samir & Viktor
51. Chelsea Muco
43. C-Joe
60. Dear Sara
66. Lasse Stefanz
74. Kim Cesarion
76. Elisa Lindström
87. Clara Klingenström
116. Engmans Kapell
144. Melina Borglow
Nu ändras upplägget i Eurovision. Marcus & Martinus kommer att behöva framträda redan i en semifinal – trots att Sverige är värd för tävlingen. Här är ändringarna i röstningen som kan kasta omkull resultatet i Malmö i maj.
Efter segern i Eurovision song contest förra året är Sverige som värdland direktkvalificerade till finalen i Malmö i maj.
Men nu ändras tävlingsupplägget.
Under måndagen meddelade EBU att Marcus & Martinus kommer att behöva framföra sin låt även i en semifinal. Ändringen gäller även de så kallade Big 5-länderna, Tyskland, Storbritannien, Spanien, Italien och Frankrike, som är direktkvalificerade till finalen på grund av hur mycket pengar de bidrar med till EBU.
– Tidigare år har man visat ett kort klipp från deras repetitioner under semifinalsändningarna och de har intervjuats i greenroom, men vi tycker att det är mer rättvist om de kommer till finalen med samma förutsättningar som de andra tävlande, säger Per Blankens, SVT:s showproducent för Eurovision song contest.
Värdlandet Sverige och Big 5-länderna är fortfarande direktkvalificerade till final. Men nu kommer artisterna från dessa länder ändå att framträda med hela sin scenshow under semifinalerna. De direktkvalificerade låtarna kommer att sprängas in i startordningen under de två semifinalerna. Sverige, Tyskland och Storbritannien i den första semin, Spanien, Frankrike och Italien i den andra.
– De kommer att vävas in med resten av startordningen, men det kommer inte att gå att rösta på dem, säger Per Blankens, under en pressbriefing.
– De blir inte en mellanakt, utan en del av själva programmet. Vi tror att det här kommer bidra till ett större intresse för semifinalerna i deras hemländer och att det blir ett ökat intresse för tittarna även i värdnationen.
Syftet med förändringen är, enligt Eurovisionarrangören EBU, att alla låtar som tävlar i finalen ska ha fått samma möjlighet att visa upp sig i sin helhet för tv-publiken.
Det innebär att Marcus & Martinus i maj kommer att framföra sin ”Unforgettable” inför Europas tv-tittare redan tisdag 7 maj för att sen göra det igen i finalen lördag 11 maj.
Samtidigt ändras röstningen i finalen. Sedan 2012 har röstningsfönstret öppnats först efter att de tävlande låtarna i finalen framförts. Men från och med i år kommer man istället att öppna röstningen i finalen redan när programmet drar igång, strax före det första tävlingsbidraget.
– När röstningen har öppnat efter att de 26 bidragen framförts har det inneburit att röstningen öppnat först efter midnatt i vissa länder. Nu hoppas vi kunna engagera hela familjen och framför allt de yngre som annars kanske inte har klarat av att hålla sig vakna tills alla har framträtt, säger Per Blankens.
Enligt Dave Goodman, EBU:s presschef för Eurovision, ser man att röstningsmönstret under andra musiktävlingar, inklusive Melodifestivalen och norska MGP, sker under respektive låts framträdande, samt när den visas i snabbrepriser.
– Vi ser inte att resultatet har påverkats av startordningen i andra tv-shower. Den bästa sången eller framträdandet kommer alltid att vinna, säger Per Blankens.
Under pressbriefingen deltar även Madeleine Sinding Larsen, som i år är SVT:s presschef för Eurovision, men tidigare år varit presschef för Melodifestivalen och den svenska Eurovision-delegationen. På en fråga om hur Marcus & Martinus och den svenska delegationen mottagit beskedet om att de ska framträda redan i en semifinal svarar hon:
– Positivt. Tummen upp!
Tre stora nyheter: Så ändras upplägget och röstningen i Eurovision song contest i maj
Värdlandet Sverige och Big 5-länderna, Tyskland, Storbritannien, Spanien, Italien och Frankrike, kommer att framföra sina låtar live i semifinalerna
Istället för att intervjuas i greenroom och visa korta klipp från deras respektive repetitioner som en mellanakt, kommer Sverige, Tyskland och Storbritannien att medverka i den första semin och Spanien, Italien och Frankrike i den andra. De kommer att framföra sina låtar i direktsändning, insprängda i startordningen bland de tävlande, men det kommer inte att gå att rösta på dem, eftersom de redan är direktkvalificerade till finalen.
Röstningen i finalen ändras – öppnar före första låten spelas
Röstningen i Eurovision kommer att vara öppen från det att programledaren annonserar det under programmets inledning, istället för att, som varit brukligt sedan 2012, öppnas först efter att samtliga låtar har framförts. Röstningsfönstret kommer dock fortfarande vara öppet i 25 minuter efter att den sista låten framförts, så att man kan rösta på sin favorit under snabbrepriserna.
I semifinalerna kommer dock röstningen fortfarande att öppnas efter att alla låtar framförts. Motiveringen till skillnaden är att tittarna inför finalen haft möjlighet att se alla låtar framföras i sin helhet, på Eurovisionscenen. Men att man inför semifinalerna inte har haft den möjligheten.
Rest of the world-röstningen ändras
Förra året infördes en extra tittargrupp, där tittare från de länder som inte tävlar i Eurovision också fick möjlighet att rösta. Dessa röster sammanställs som en extra tittargrupp vid sidan av tittargrupperna från de tävlande länderna och leder till en, (liten men ändå) övervikt i poäng som fördelas från tv-tittarna jämfört med jurygrupperna.
I de deltagande länderna röstar man via telefon eller sms. Rest of the world-röstningen sker online, och den röstandes nationalitet bekräftas via det kreditkort man använder för att betala för sin röstning.
Nu ändras röstningsfönstret för rest of the world-rösterna för att dessa tittare ska kunna rösta ”när de är vakna” och inte nödvändigtvis måste följa sändningen. Dessa ändringar gäller för så väl semifinalerna som för finalen. Röstningsfönstret för rest of the world kommer att öppnas kvällen före respektive sändning, efter att det andra genrepet genomförts. Sen stängs det före sändningen och öppnar igen efter att samtliga låtar framförts i sändningen.
Ett gäng artister i årets Mello har ju dolt sig bakom mask eller smink och mer spelat en karaktär än varit sig själva på scenen.
Vi har Fröken Snusk, Smash into pieces-trummisen Apoc, och Scarlets Scarlet och Thirsty (Ja, det är förvirrande att bandet och sångerskan har samma namn, de vill ju särskilja det genom att skriva bandets namn med stora bokstäver, men vi skriver ju inte heller Liamoo med stora bokstäver så det får de alla leva med att vi inte gör).
Men på efterfesten var det faktiskt en artist som lyfte på sin mask.
Ja, inte av de ovannämnda, men ändå med koppling dit.
Såg ni de här bilderna på Scarlet med sina korpar i koppel?
Kolla lite närmare på den här korpen nere i vänstra hörnet.
Anar ni något bekant?
Skägget kanske?
Det är en person som har tävlat i Melodfestivalen två gånger.
Då som frontman i ett annat band.
Och med tydlig koppling till Scarlet.
Nej, nu får det vara slut på ledtrådarna. För visst är det Martin Westerstrand, sångare i Lillasyster, och förlovad med Scarlet.
Lite senare på efterfesten lyfte han på masken och skrattade lite:
– Ja, det är sånt här jag får ägna mig åt på den här efterfesten.
Smash into pieces kom trea i Melodifestivalen för andra året i rad.
På efterfesten berättade Per Bergquist för mig att de kommer släppa en egen whiskey om några veckor. Den ska heta Smash Whiskey.
De bestämde sig för att skjuta upp släppdatumet lite och inte komma med den mitt under Melodifestivalen för att det skulle krocka lite med den barnbok de släppte för några veckor sen, en bilderbok med fokus på den maskförsedda trummiskaraktären i bandet:
”Apoc och jakten på självförtroendet”.
Och det är kanske lite smart ändå.
Snacka om att Smash into pieces har fått två helt olika målgrupper tack vare Mello. Tv-spelsestetiken och de effektiva, tydliga låtarna tillsammans med storyn kring den ”mystiska” trummisen bakom mask från yttre rymden (typ) har verkligen fått barn och unga att gå igång. Massor av killar mellan 5 och 15 har Smash som storfavoriter.
Och så deras vanliga målgrupp, rockpubliken som följt dem sen långt före Melodifestivalen, och deras likar som upptäckt dem tack vare tävlingen. Där finns så klart en stor andel whiskeydrickare som inte bryr sig särskilt mycket om nån ”trummis från yttre rymden”, men gillar musiken.
Känns väl rätt relevant att vänta med whiskeysläppet då, tills Mello är över, för att inte uppröra några småbarnsföräldrar, helt enkelt.
Melodifestivallåtarna gjorde toksuccé på Spotify igår. Alla de 16 översta platserna på streamingtjänstens dagliga topplista gick till Mello-låtar.
Och nu klev Marcus & Martinus för första gången om Medinas ”Que sera” och intog förstaplatsen med sin ”Unforgettable”. 415 551 gånger streamades vinnarlåten jämfört med 402 876 streams för Medina.
Det är två mycket höga resultat, men också mycket jämnt.
Min kompis Anders från podden Schlagerfesten har koll på siffrorna och berättar att finallördagen förra året var skillnaden mellan ettan och tvåan på Spotify betydligt större.
Då hade Loreen 502 000 streams mot 274 000 för Smash into pieces som då låg tvåa.
Mello-låtarna på Spotifys topp 16
1. Marcus & Martinus
2. Medina
3. Smash into pieces
4. Jay Smith
5. Liamoo
6. Jacqline Moss
7. Fröken Snusk (Ej i final)
8. Cazzi Opeia
9. Dotter
10. Danny Saucedo
11. Lia Larsson (Ej i final)
12. Maria Sur
13. Gunilla Persson (Ej i final)
14. Annika Wickihalder
15. Lisa Ajax
16. Scarlet (Ej i final)
Alla Mello-låtar in på Spotifys topp 100
Det gick rätt bra för alla 30 Mello-låtar under finallördagen. Ytterligare nio tog sig in på topp 50, och samtliga låg topp 100 igår.
18. Klaudy
21. Elecktra
26. Adam Woods
30. Albin Tingwall
31. Samir & Viktor
41. Chelsea Muco
42. C-Joe
46. Dear Sara
50. Lasse Stefanz
53. Elisa Lindström
54. Kim Cesarion
64. Clara Klingenström
78. Engmans Kapell
96. Melina Borglow
Det ska bli väldigt spännande att se hur listan för söndagen utvecklas. För ofta tar det fart på riktigt just dagen efter finalen. Kan Melodifestivalens låtar behålla samtliga platser på topp 16 eller till och med utöka detta? Jag kommer hålla koll i morgon!