PLUS PÅ EUROVISION!
av23.03
Okej, så här ligger det till. Azerbajdzjan vinner detta! Jag lovar er!
22.53
Georgien :++:
Det närmaste vi kommer hårdrock i årets tävling. Jag blev glatt överraskad av det där skrikandet, men sen blev jag åter ledsen när de plötsligt började rappa, en man och en kvinna började ”battla”. Och sen bev det åter hårdrock och då gillade jag det igen, men tror ni inte tat rapparen dök upp ännu en gång och saboterade det som skulle kunna vara en bra låt.
22.50
Serbien :+:
Jag börjar bli yr. Det känns som att jag har hört precis den här låten fem eller sex gånger tidigare ikväll. Det finns en stor mängd anonyma låtar i den här tävlingen och detta är en av dem. Den säger mig ingenting. Det är som att slicka på en glasruta.
22.45
Ukraina :++:
Låten var sådär, men herregud vad duktig hon var, den där konstnären som liveritade på skärmen bakom. Otaktiskt att låta denna begåvade konstnär överskugga den mindre begåvade kvinnan på scenen.
22.42
Spanien :+:
Det finns en hurtighet här som jag inte alls är förtjust i. Det är leenden och tummen-uppar och kramar. Jag förstår inte varför de är så hemskt glada. Den enda som inte är glad är den kvinnliga artister, som fastnat i ett leende, som blivit förvridet och nu tycker man synd om henne, det har fastnat i hennes ansikte.
22.38
Island :++:
Man reagerar på klädseln hos gubbarna. Jeans och väst och otroligt stora slipsar känns märkligt. Men låten har gung. Det finns en glädje i den, den böljar fint, den tycks vilja väl. Och jag gillar hur den vandrar upp och ner i tempo. Man blir glad! Den vinner ju inte det här på något sätt, men ändå.
22.34
Slovenien :+++:
Hon ser ut som Petra Medes lillasyrra. Låten är välproducerad och rentav gedigen och den lyfter mot slutet i ett rätt fantastiskt crescendo. Jag lever för de där finalerna! De är underbara, när de laddar på med allt och kör ändå in i kaklet. En härlig bekantskap, den här sången.
22.28
Azerbadjan :++++:
Underdog som ingen tror på, men det gör jag. Härlig låt, jag älskar den. Jag tror den vinner hela klabbet.
22.24
Österrike :+:
Gud, vad hon åmar sig på scen. Hon tycks verkliga lida där hon står. Varför? Beror det på att hon vet att hon sitter på en skitlåt. Så kan det ju vara. Olustig ljussättning som gjorde att jag för ett ögonblick trodde att hon hade så kallad unibrow. Det var sånt jag tänkte på när jag försökte tänka bort låten.
22.20
Rumänien :+++:
Det här var en trevlig liten sak, var det inte? Man mår bra, som när man hörde de där danskarna gubbarna som vann för några år sedan. Härlig refräng, kanske ingenting man berättar att manm hörde live när man ligger på dödsbädden, men ändå. Trevligt.
22.15
Tyskland :++++:
Hypnotisk och skithäftig på alla sätt och vis. Som att hamna i ett parallellt universum. Otroligt speciell, en låt man genast vill höra en gång till. Det här var det mest spännande jag sett i Eurovision på flera år. Och vad vackert det var!
22.12
Moldavien :-:
En låt kan ju vara bra trots att människorna som sjunger den bär struthattar. Så är dock inte fallet här. Låten är ungefär lika tramsig som huvudbonaderna. Det är lite roliga timmen över det där. Så ända in i märgen obegåvat.
22.08
England :+:
De som på allvar tror att den här kommer att vinna har inte gehör för vanligt folks musikaliska lynne. Det är en djupt okunnig hållning att tro att denna låt ska blanda sig i någon toppstrid. Det är sorgligt att ”experterna” kan så lite. Den skiljer sig inte från något sammanhang, den är i grund och botten välgjord men också ointressant. Den saknar melodi och utan melodi kan man så klart inte vinna Eurovision.
22.04
Schweiz :++:
Den börjar så bra, som om man står inför något fenomenalt, men den lyfter inte riktigt, den eleverar sig inte upp mot en refräng, den bara puttrar och det är ett trevligt putter, helt klart, men man vill inte ha bara putter, men vill ha inledande putter, men så vill man att artisten plötsligt ska sträcka növen i luften och höja en halv ton och precis när man tror att detta ska ske, ja, då är låten slut.
22.02
Christer Björkmans analys av Saades låt: :+:
Christer Björkman som människa: :-:
21.58
Italien
Den där mannen har så svag röst att man skulle vilja hyscha publiken. Lite oklart vad det här är för låt, vad den vill, men jag är väldigt svag för låtar där det plötsligt ges plats för blåsinstrument. Jag tycker det är så härligt varje gång det händer. Rätt bra.
21.54
Frankrike
Inledningen låter som ryska nationalsången. Och det gör faktiskt fortsättningen också. Synd att man inte förstår vad han sjunger, det låter nämligen som om han har något viktigt att berätta. Jag tycker om den här typen av låtar – stora känslorörelser i gungning! Synd bara att man inte vet vad som står påi låten, vad allt handlar om. Men bra! Mäktigt! Frankrikes svar på Anthem!
21.50
Ryssland
Rysk man som försöker sjunga på engelska, men han låter mest som rysk ubåtskapten i Hollywoodfilm. Sånt är roligt! Låten är inte dålig, men heller inte mästerlig. Den försvinner från mitt medvetande redan innan den är över. Jag har glömt den. Vad har jag glömt?
21.46
Grekland
Det börjar med en rapp som MÅSTE vara en ironisk drift med musiken som sådan. Sedan tar en man över, det är oklart vad han gör – övar han långa vokaler? Och sen när han är färdig tar den ironiska rapparen över igen. Och så där håller det på. Magiskt dålig.
21.42
Estland
Mycket säreget bidrag, som man skulle kunna avfärda som trams. Men här finns en stark melodi, särskilt i refrängen. Påminner en smula om TATU, tycker ni inte. Munter, livsbejakande och härlig. Jag tycker mycket om den.
21.38
Sverige
Herregud, vad nervös han var! Vad tagen han var av stundens ögonblick! All den där utstrålningen var ju borta. Kvar på scenen stod bara en rädd pojke. Jag är inte förtjust i personen Eric Saade, men här tyckte jag synd om honom. Vad gäller låten: jag älskar de första tio sekunderna, visslandet. Ljuvligt. I övrigt är låten medioker, ju.
21.34
Irland
Storfavoriter. Man undrar varför. Det har talats om att de skulle ha så mycket energi. Jag ser inte energi. Jag ser två fåntrattar göra rörelser i osynk. Till slut måste det dessutom handla om melodin och den är faktiskt svag. Märker ni inte det? Att melodin är svag. Det här var en besvikelse.
21.30
Ungern
Det ser inte ut som att hon kommer in på scen med en klänning – det ser ut som att klänningen kommer in med henne. Men låten är stark, lite suggererande och även om jag inte lyssnar så noga så får jag en absolut känsla att den har något viktigt att berätta. Något om en kvinnas revansch eller så. Den här låten kan bli farlig, tro mig.
21.26
Litauen
Börjar segt, va. Och sen fortsätter det så. Låter som något spår som inte kom med i slutproduktionen av Lion King. Hon står ju bara där och åmar sig och låter! Det här är verkligen KANON-dåligt.
21.22
Danmark
Den känns liksom omedelbart bekant och till slut kommer jag på att den också är det. Exakt den här låten har ju Andreas Johnson sjungit en gång förut. Den här är dock sämre än Johsons version. Det finns något lågmält, en melodi som gräver ner sig själv istället för att lyfta. Och dessutom ser han ju inte riktigt klok ut, den där dansken.
21.18
Bosnien Hercegovina
Tycker verkligen om den här låten. Vissa låtar växer efter flera lyssningar – den här låten växer UNDER första lyssningen. Och den där åldrade mannan som ser ut att vara född i Bosnien men uppvuxen på Rivieran – han är ju ljuvlig. Enkel och fin melodi, som det ska vara. Kan vi ha vinnaren här! Ja! Kanske!
21.14
Finland
Det låter lite David Bowie, jag menar: om man nu ska vara på gott humör! Om man ska vara välvillig! Och det ska vi väl vara. Den var härlig. Kan tänka mig att cynikerna HATAR budskapet, men jag tycker det var härligt. Rädda planeten. Fint så. Om man nu ska vara välvillig! Bra start!
21.03
Tre övertända programledare som babblar på en och samma gång: