Första trailern för ”Fallout 4”

av Jonas Högberg

Som vi väntat. Men nu har Bethesda äntligen fått tummen ur och utannonserat ”Fallout 4”.

Vad spelet handlar om eller var det utspelas är ännu oklart – mer information är att vänta på Bethesdas presskonferens på E3 om några veckor – men enligt ryktesfloran är skådeplatsen Boston. Och det låter kanske inte som den roligaste amerikanska storstaden, men å andra sidan lär de flesta byggnader vara kaffeved ändå.

Trailerns innehåll är ganska väntat. Vi får se en schäferhund trampa runt i ett rasfärdigt hus samtidigt som tillbakablickar från tiden före kärnvapenkriget susar förbi. Det är inte alls lika atmosfäriskt som den första ”Fallout 3”-trailern, tyvärr.

”Fallout 4” släpps till pc, Xbox One och Playstation 4. Något datum har ännu inte offentliggjorts.

Kategorier pc, ps4, Xbox One

John Romero bejakar sin brutala sida

av Alfred Holmgren

Att säga att Aftonbladet ofta anklagas för att vara för pk är som att säga att vatten kan beskrivas som fuktigt. Men inte ens en pk-journalist som jag kan låta bli att le åt det här citatet, signerat Id Software-legendaren John Romero:

– När man har en chaingun och fyller den här killen med bly, och han dansar runt medan blodet bara sprutar, det var liksom… ”Okej, NU snackar vi!”

Vad de snackade om var det ultravåldsamma ”Doom”, och senare ”Quake”. Vill du ha fler citat i samma anda ser du hela intervjun som Motherboard gjort med Romero i klippet ovan.

Eller ännu hellre: surfa in på Amazon och beställ mästerliga litterära dokumentären ”Masters of Doom” istället.

(I egenskap av pk-journalist måste jag förresten även påpeka att Romero får stilpoäng för sin svarta nagellack.)

Kategorier retro

Lego tar sig an ”Minecraft”

av Jonas Högberg

Mer än en gång har ”Minecraft” jämförts med lego. Men vad händer när lego försöker sig på att vara ”Minecraft”? Kan resultatet komma att bli lika charmigt som den svenska supersuccén? Svaret får vi när ”Lego worlds” släpps nästa år.

En betaversion av ”Lego worlds” kan spelas via Steam Early Access just nu, det färdiga spelet släpps någon gång under 2016 till pc.

Kategorier pc

”Monster hunter X” utannonserat

av Jonas Högberg

Självklart kommer det ett nytt ”Monster hunter”. Det kommer alltid ett nytt ”Monster hunter”.

”Monster hunter X” släpps till Nintendo 3DS mot slutet av året i Japan. Det är ännu inte bestämt när spelet dyker upp i Europa.

Kategorier 3ds

”Xcom 2” får peppmätaren att slå i taket

av Alfred Holmgren

Frågan på allas läppar just nu: vilket spel kommer egentligen vinna E3?

Frågan på mina läppar: vem bryr sig?

För alla som insett storheten i Firaxis strategiska mästerverk ”Xcom” har nämligen peppkvoten redan fyllts av den färska utannonseringen ”Xcom 2”. Det spelar ingen roll att den första trailern är extremt intetsägande, att premissen (mänskligheten kuvad av invaderande utomjordingar, varpå Xcoms hemliga armé inleder ett högteknologiskt gerillakrig) inte lär påverka den grundläggande mekaniken ett dugg, eller att spelet till att börja med inte ens kommer släppas till konsoler.

I mitt hjärta är det redan +++++ i vilket fall som helst – nu och för alltid.

”Xcom 2” släpps till pc, Mac och Linux i november.

Kategorier linux, mac, pc

Subtil postapokalyps i ödelagd brittisk by

av Jonas Högberg

Den postapokalyptiska fresk som är ”Everybody’s gone to the rapture” visar upp sig igen. I videon ovan spelar The Chinese Rooms studio manager Tom Turner en bit av spelet och avslöjar bland annat att det hela utspelas i en brittisk by 1984. Mycket talar för att ”Everybody’s gone to the rapture” kommer att bli en atmosfärisk och mystisk upplevelse.

”Everybody’s gone to the rapture” släpps till Playstation 4 under sommaren.

Kategorier ps4

Batman trampar spiken i botten

av Jonas Högberg

”Batman: Arkham Knight” ser otroligt bombastiskt ut. Batmobilen är inte bara en torpedliknande Formel 1-bil, det är också en stridsvagn utan dess like. Sådan bilförare, sådan bil, antar jag.

”Batman: Arkham Knight” släpps till Playstation 4, Xbox One och pc den 23 juni och släpps till Linux senare i höst.

Kategorier pc, ps4, Xbox One

Framtiden ser mörk ut för ”Eternal darkness”

av Alfred Holmgren

Att Nintendo förnyat varumärket för den ökänt kusliga Gamecube-rysaren ”Eternal darkness” låter som ett skäl att jubla. Tills man inser att de gjorde samma sak 2014. Och 2013. Och 2012. Och ytterligare fyra gånger innan dess.

Enligt sajten Nintendo Life motiverades den senaste ansökan med ”pågående ansträngningar” för att återuppliva ”Eternal darkness” – i en form eller annan. Men med tanke på att vi inte hört ett knyst om spelet sedan 2002, och att både utvecklaren Silicon Knights och en spirituell uppföljare kallad ”Shadow of the eternals” lagts ner sedan dess, får ni ursäkta mig om jag inte korkar upp zoloften riktigt än.

Kategorier retro
Sida 23 av 212
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB