Glöm Bomb Voyage – möt Pit of Panga: P-Break

av Jonas Högberg

Sadisten som går under användarnamnet ”Pangea Panga” har överträffat sig själv. Det finns nu en ännu svårare ”Super Mario maker”-bana än Bomb Voyage, som användaren ”Bananasaurus Rex” klarade häromdagen som första spelare (och som du kan se här nedan). Ingen har ännu klarat ”Pangea Pangas” nya bana Pit of Panga: P-Break, förutom skaparen själv då.

Enligt ”Pangea Panga” tog den nya banan fem timmar att skapa – och nio timmar att klara!

Kategorier wii u

Vansinniga ”Super Mario maker”-banan klarad – efter 11 000 försök

av Alfred Holmgren

Det är sällan det blir en nyhet världen över att en spelare klarat en ”Super Mario”-bana. Men när banan ifråga heter Bomb Voyage, är skapad i ”Super Mario maker” för att vara så sinnessjukt svår som möjligt – och bara klarats en enda gång på över 11 000 försök – kastas ett nytt ljus över saken.

Det tog användaren ”Bananasaurus Rex” drygt fyra timmar av nötande att odla de skills som krävs för att besegra ”Pangaea Pangas” ”helt galna bana”. Men det kommer bara ta dig drygt tre minuter att njuta av en av de mäktigaste plattformsuppvisningarna i modern tid.

”Super Mario maker” är ute nu till Wii U. Samt fantastiskt.

Kategorier wii u

”Final fantasy XV” spänner bågen

av Alfred Holmgren

Ny japansk spelmässa, ny ”Final fantasy XV”-trailer. Den här gången är det spelets mest högstämda och pråliga sida vi återigen får stifta bekantskap med.

Tidigare i år släppte Square Enix ett något mer avslappnat ”FFXV”-demo. Så här tyckte vi om det.

Och så här såg spelet ut för fyra (!) år sedan, när det fortfarande bar den obegripliga titeln ”Final fantasy versus XIII” (ej att förväxla med ”Final fantasy XIII”) och regisserades av ”Kingdom hearts”-maestron Tetsuya Nomura:

”Final fantasy XV” släpps under 2016 till Playstation 4 och Xbox One.

Lite blod, lite död, lite naket

av Alfred Holmgren

”Metal gear solid V: The phantom pain” har redan släppts, hyllats och hånats. Vad som låter vänta på sig är däremot onlineläget, som öppnas först nästa månad.

Här ovan får vi en glimt av vad vi kan vänta oss – närmare bestämt blod, robotdräkter och soldater som andas genom huden.

”Metal gear solid V” är ute nu till Playstation 4, Xbox One, pc, Playstation 3 och Xbox 360. Nya versionen av ”Metal gear online” har premiär 6 oktober.

Gangstersagan ”Yakuza: Kiwami” blir en gråtfest

av Alfred Holmgren

Enligt trailern för ”Yakuza: Kiwami” har serien nu kommit upp i 7,5 miljoner sålda exemplar. Trots det har hajpen i väst alltjämt varit minimal. Det är synd, för få moderna japanska blockbusters kan mäta sig i ambitionsnivå och sinnessjuk detaljrikedom med Segas brutalt charmiga gangstersaga.

Å andra sidan: bara Sega tar sitt förnuft till fånga och släpper ”Kiwami” – en remake av seriens första spel – utanför Japan har det aldrig funnits ett bättre tillfälle att hoppa på tåget.

Enligt Famitsu ska ”Yakuza: Kiwami” bjuda på polerat manus, fler storysekvenser, ny musik, nya spelsystem och allmänt högre kvalitet. Med tanke på att originalet till PS2 blev en kommersiell succé som till och med fick en Takashi Miike-signerad filmatisering bådar det minst sagt gott.

Och just det: om man får tro Famitsu har ”Kiwami” även en spännande ny feature i form av att det kommer röra dig till tårar (åtminstone om du spelat Japan-exklusiva prologen ”Yakuza 0”). Varpå du förhoppningsvis torkar bort dem så du kan njuta till fullo av grafiken i det ”Yakuza 6”-demo som ingår i remaken.

”Ryū ga gotoku: Kiwami”, som den japanska titeln lyder, släpps i Japan 21 januari 2016 till Playstation 4 och Playstation 3.

Kategorier ps3, ps4

”Soma” är här

av Alfred Holmgren

Efter varje skräckspel jag spelar tänker jag: ”aldrig mer”. Men eftersom ”Soma” tydligen är fem plus blir jag tvungen att bryta mot det där löftet ännu en gång – om inte annat så för allmänbildningens skull. (Och anställningens: det är nog ingen bra idé att utveckla spelfobi om man försöker livnära sig som speljournalist.)

Kanske kan någon rekommendera en femplus-terapeut som kan råda bot på mina mardrömmar efteråt?

”Soma” är ute nu till Playstation 4, pc, Mac och Linux.

Kategorier linux, mac, pc, ps4

”Persona 5” sprider pepp på TGS

av Alfred Holmgren

Vi vänner av japanska rollspel tar vad vi får i dessa tider. Och när vad vi får heter ”Persona 5” är det svårt att klaga.

”Persona 5” släpps till Playstation 4 och Playstation 3 under andra eller tredje kvartalet 2016.

Kategorier ps3, ps4

Nytt (nåja) ”Zelda”-hack & slash

av Alfred Holmgren

Att Wii U-spelet ”Hyrule warriors” får en 3DS-version, med undertiteln ”Legends”, läckte visserligen för evigheter sedan. Men det hindrar oss inte från att bli lite uppspelta över att Nintendo nu bjuder på ett färskt gameplay-klipp från Tokyo Game Show.

Det kraftigt ”Dynasty warriors”-inspirerade samarbetet mellan utvecklarna Team Ninja och Omega Force ser ut att vara sig likt även i bärbart format. En del nytt innehåll utlovas dock, bland annat i form av Tetra och King of Red Lions från ”Wind waker” som spelbara karaktärer (de kommer dock även bli tillgängliga i Wii U-originalet).

Sannolikt släpps ”Hyrule warriors: Legends” en bra bit tidigare än nästa fullskaliga ”Zelda”-äventyr (till Wii U… eller NX?), som nyligen sköts upp till 2016. Men det är å andra sidan inte så pjåkigt – inte med tanke på hur bra originalet var.

”Hyrule warriors: Legends” släpps under 2016 till Nintendo 3DS.

Kategorier 3ds

Får det lov att vara en ny Xbox-kontroll för 1500 spänn?

av Alfred Holmgren

Nu är det mer eller mindre officiellt: 27 oktober släpps Elite Controller till Xbox One – kontrollen som ska göra dig till en mäktig gamer-gud, men samtidigt inte ge dig några fuskiga fördelar gentemot dina motspelare. (Hur nu det ska gå ihop.)

Om datumet klingar bekant är det för att en liten shooter vid namn ”Halo 5” släpps samma dag – ett spel många av oss kommer behöva alla försprång vi kan komma över för att överleva i online.

Vi skojar förresten inte när det gäller priset: Elite Controller kommer verkligen kosta lika mycket som tre spel. I gengäld får man för denna nätta summa inte bara själva kontrollen, utan även en väska att transportera den från turnering till turnering i, samt en uppsättning utbytbara styrkors, spakar och ”paddlar”. Det sistnämnda är ett slags spröt som sitter på kontrollens baksida, precis intill ens fingertoppar, och ger en blixtsnabb tillgång till axelknapparnas funktioner – eller vilka knappar man vill, eftersom hela kontrollschemat går att skräddarsy och spara i form av separata profiler. Dessutom kan man ställa in de vanliga triggersarna så att de bara behöver tryckas in en aning för att exempelvis avfyra ett vapen i ”Halo 5” – istället för att man ska sitta och krama in dem hela vägen gång på gång.

Vi kände lite på Elite-kontrollen redan på E3 i somras, och de första intrycken bådade visserligen gott. Frågan är bara hur Microsoft ska övertyga ens de mest hängivna spelarna om att en handkontroll är värd lika mycket pengar som en bärbar konsol.

Kategorier Xbox One

”Ocarina of time” får Unreal-ansiktsmask

av Jonas Högberg

Folk älskar att leka med Unreal Engine 4 och ge sektioner från gamla spel ny grafik. Nu har turen kommit till Kakariko Village från ”Zelda: Ocarina of time” och resultatet är lika verklighetsfrånvänt som det är verklighetstroget. Det känns i alla fall sjukt konstigt att se dessa realistiska miljöer i ”Zelda”-sammanhang. Men vem vet – i framtiden är det kanske så här Links äventyr kommer se ut.

Sida 4 av 212
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB