Sponsring
avDet har varit en hel del liv genom åren i pokervärlden om sponsringens vara eller inte vara. Kan man räkna hem att betala en helvetes massa inköp för en spelare som åker jorden runt för att förlora? Jag vet faktiskt inte, ärligt talat. Klart är att det inte inte finns någon seriös diskussion längre om att hämta hem sponsringsutgifterna i form av inspelade pengar från sin häst. Nu handlar det om marknadsföringsvärdet i en sådan aktivitet. Jag har inte facit framför mig i form av plus och minus, men jag vet däremot att det råder högst delade meningar i branschen i denna fråga.
En del tror inte alls på sponsring, en del menar att det är en självklarhet att arbeta med ansikten utåt. Då uppkommer direkt nästa fråga; ska man jobba med etablerade pokernamn som William Thorson, Dan Glimne eller Anton Wigg? Eller ska man välja att jobba med en ”kändis” a lá Dregen, Magdalena In De Betou eller Tomas Brolin.
Många pokerspelare, primärt lowstejkare även om det finns bittra spelare även högre upp i talanghierarkin, sliter sitt hår och svär när sajterna väljer att sponsra kändisar. ”Vaddå? Hon / han / den / det kan ju inte spela? Varför väljer de inte mig? Jag är faan så mycket bättre!”
Nu hoppas jag att de flesta förstår att det inte är det det handlar om. Som jag sa tidigare pratar vi inte om att kunna spela in pengar. Det är ingen som räknar på sånt. Det handlar om marknadsföringsvärde, och om att synas. Då kan man diskutera vem som får mest uppmärksamhet. Skeptikerna menar att en bra pokerspelare får mer uppmärksamhet än en random kändis på touren. Må så vara, om vi pratar om vilka vi i pokermedierna fokuserar på när vi är ute och liverapporterar. Jag vill påstå att Dregen inte fick mer uppmärksamhet under SM än till exempel Anton Wigg.
Det finns dock en stor skillnad mellan att sponsra Dregen och att sponsra Anton som få tänkt på.
Anton kommer säkert att vinna stort i en hel del stora turneringar till i sitt liv, medan det är rätt liten chans att Dregen hittar den där RIKTIGA klonken. Ändå kommer Anton – om han inte vinner WSOP main event – antagligen inte att flashas någonstans utanför den mycket lilla värld som heter svensk poker. Det är vi nischmedier som kommer att skriva om honom. Dregen behöver inte klonka djupt för att 24h Poker – som sponsrar Dregen – ska få rubriker utanför pokerpressen.
Händer det något inom pokern som tidningarna – åter igen mainstreammedia – vill skriva om, är det inte Anton Wigg de kommer att ringa. Det är antagligen inte Dig och det är definitivt inte någon av oss som skriver den här bloggen. De ringer Dregen och Magda. Det i sig är nog den största anledningen att sponsra en kändis och inte en pokerspelare.
Om det sedan är lönt att sponsra någon över huvud taget, det får du fråga de som sitter på siffrorna. Fråga gärna några olika personer, för du kommer att få varierande svar.