Mycket bättre än pasta…
avRobban sneglar på kontoutdraget. Röda siffror, och det är nästan en vecka kvar till a-kassan. I kakburken ligger det sex skrynkliga tjugor. Det ska räcka till mat för två barn. I ångestens ångor sätter han sig vid datorn och slösurfar lite. Plötsligt ser han reklamen om hur man kan lösa alla bekymmer. De skrynkliga sedlarna går inte till pasta och bröd, utan till spel.
Tror ni Robban vann?
Spelbolagen i dag blir allt mer innovativa i sina reklamkampanjer. I ärlighetens namn är många bra och roliga. Men det finns också en del spyor att torka upp. Att aktivt inrikta sig på en målgrupp på botten (de som har det risigt ekonomiskt och drömmer om att få det bra) är inget annat än skamligt. Just detta reklaminlägg är bara ett i mängden av liknande.
Eller är jag för PK nu igen? Är det upp till den enskilda individen att ta sitt ansvar och inte lägga de sista pengarna i kakburken på lotter? Självklart är det så. Men det betyder inte att spelbolagen kan lägga all god smak åt sidan.
Nähe, om man skulle gå till arbetsförmedlingen och sätta upp några reklamlappar för min nya bilbingosatsning? Och varför inte försäkringskassan när jag ändå är på gång? De stackarna kan behöva ett ljus i mörkret. En mångmiljonvinst att drömma om när det känns tufft. Det är mycket bättre än pasta…