Bevara Svenska Spel svenskt?
avDet är en händelse som ser ut som en tanke – men i mer eller mindre samma stund som journalisterna Anton Gustavssons och Adam Svanells reportagebok ”Spela lagom! Hur drömmen om snabba pengar gjorde Sverige spelberoende” landade på bokhandelsdiskarna, fick Svenska Spels reklam en ny inriktning:
I ovanstående helsidesannons, införd i ett antal svenska dagstidningar för ett sammanlagt mångmiljonbelopp, säger Svenska Spel att ”ett statligt spelbolag är inte som andra spelbolag”, att spelarna bidrar med resurser till ”bland annat barnomsorgen, forskning, kommunikationer, äldrevården och svensk idrott”, och framhåller att ”all vår vinst går nämligen till statskassan”. Dessutom säger man att ”idén bakom Svenska Spel är inte att maximera vinsten”.
De formuleringarna väcker onekligen ett antal tankar. Den första som dyker upp är en undran över huruvida Svenska Spel försöker positionera sig bättre i en intern strid om den svenska marknaden. Implicit är ju texten i annonsen moraliskt nedsättande om alla icke-statliga spelbolag, till exempel ATG (som ägs av trav- och galoppsporten dit hela överskottet går – här finansierar spelarnas pengar minsann inte barnomsorgen, forskning, kommunikationer eller äldrevården), Folkspel (som ägs av föreningslivet – inte heller här går överskottet till vare sig barnomsorgen eller äldrevården) och Postkodlotteriet (som ytterst är ett av de förkättrade ”utländska spelbolagen” eftersom det ägs av den stora privata Novamediakoncernen med säte i Nederländerna och som tar åt sig en bit av kakan för varje lott som säljs).
Kanske bör man också påminna sig om vad Anton Gustavsson och Adam Svanell har skrivit:
”Ett återkommande drag i den svenska spelhistorien är att man har försökt koppla ihop satsningar med ädlare motiv än vad man faktiskt har. Gång på gång har [statliga] spelbolagschefer och politiker motiverat lanseringar av nya spel med att de ska bekosta något behjärtansvärt. I själva verket har de, när det sedan framgått hur mycket pengar spelen drar in, låtit pengarna gå rakt in i statskassan i stället.”
Det är lätt att av Svenska Spels annons, säkerligen framtagen och formgiven av någon välrenommerad och privatägd reklambyrå, få intrycket att ALLT överskott går till goda ändamål – men statens svarta hål samt utgifter är ju nu som de är. En förvisso liten men dock del av överskottet från trisslotter och statlig onlinepoker hamnar alltså på diverse omvägar i fickorna på avdankade svenska politiker (via partistödet) samt hos korrupta statschefer i tredje världen (via ogenomtänkt och otillräckligt övervakat u-landsbistånd), för att inte tala om nu senast övertagandet av ett reservdelslager för Saab-bilar. Över hundra andra avskräckande exempel skulle också kunna räknas upp; varje kunnig läsare som följer med i nyhetsflödet kan själv börja skriva in ett antal här _______________________.
Nästa tanke som infinner sig är att det är lätt att slå sig för bröstet när spelreglerna är ojämnt utformade. När ”utländska spelbolag” som här, till skillnad mot i Danmark, inte får verka på samma villkor är det lätt att försöka peka finger – men både Unibet och Ladbrokes och ett antal andra har erbjudit sig att betala skatt i Sverige på de svenska spelarnas omsättning om de ges en licens. (Tanken på att vi här i Sverige hade kunnat dra in skatt på omsättningen från inte bara svenska spelare utan från spelare i säkert hundra andra länder med, om det varit Sverige i stället för Malta som utgjort ett attraktivt land för spelbolagen att etablera sig i, förtjänar också att omnämnas.)
Och ”maximera vinsten”? Inget som helst välskött spelbolag i världen, statligt eller privatägt, har ett intresse av att maximera sina kortsiktiga vinster, i enlighet med Amarillo Slims klassiska sentens om att ett får kan klippas många gånger men flås bara en. I stället ligger det i alla dessa bolags intresse att ha en långsiktig relation till sina kunder, och därför hålla spelandet på en nivå som dessa senare ser som rolig, sund och underhållande.
En tredje tanke är att formuleringarna i Svenska Spels annons vid ett första påseende kan låta nog så behjärtansvärda… men att de intellektuellt utgör ett sluttande plan. Om det är månandet om Sverige och den svenska välfärden som ständigt och jämt ska placeras i högsätet, är det inte svårt att fantisera ihop någon liknande vädjan från Svenska Turistföreningen härnäst:
”När du semestrar i Sverige gör du skillnad, jämfört med om du semestrar i det mindre pålitliga utlandet där du dessutom kan ådra dig till exempel allehanda otäcka tropiska sjukdomar. Du bidrar till att bland annat avlöna anställda på svenska hotell, restauranger och campingplatser, vilka i sin tur kommer att betala in skatter som går till vår välfärd, våra skolor och vår äldreomsorg osv osv.”
Vad kommer därefter? Uppmaningar om att vi ska köpa Volvo i stället för Hyundai, och Kungsörnens spagetti i stället för Barillas? Texten i Svenska Spels annons skulle dessutom kunna kopieras av statliga bolag i andra länder, som Sociedad Estatal LAE i Spanien, Veikkaus i Finland, Staatsloterij i Nederländerna och så vidare – alla kan de göra samma på ytan behjärtansvärda appell till de egna medborgarnas plånböcker och samveten, och då väntar ett race med klart nationalistiska över- och undertoner. ”Stöd just oss och inte de där skumma spelbolagen i något annat land: det senare är en klart opatriotisk handling!”
Och en fjärde tanke, nog så intressant, är denna: utgör inte texten i annonsen en klar risk för det svenska så kallade spelmonopolet som det motiverats hittills? Vårt svenska spelmonopol har varit i gungning förr på grund av EU:s bestämmelser som förbjuder just statliga monopol, dock med ett undantag: om det är till gagn för folkhälsan. På det har Svenska Spel klarat seglatsen hittills, men kanske stundar nu andra tider.
Det diskutabla argumentet att de statliga bolagen skulle vara bättre på att ta hand om och motverka problemspelande har fram till nu tjänat våra monopolkramande politiker, men när Svenska Spel plötsligt uppmanar till spel på deras produkter med motiveringen att man i så fall bidrar med resurser till kommunikationer och svensk idrott?? Det vore intressant att höra EU:s advokater uttala sig i just den frågan, nu när det moraliska tonläget i speldebatten börjar närma sig kastratsång.