Startsida / Inlägg

Essenmässan: Digitaliseringen

av Dan Glimne

Jag har besökt Essenmässan – samt ett antal andra spelrelaterade tillställningar – i många år nu, men det är slående hur ett nytt tidevarv marscherat in, med onlinespel och tilltagande digitalisering. Många brädspel och kortspel finns numera att installera som appar på mobiler och surfplattor:

A APPAR

… och så här kan det numera se ut när ”hela familjen spelar”:

A HÖRLURAR

För den generation som växer upp i dag är det självklart att kunna spela kort såväl offline som online:

A SPEL ONLINE

Och visst går det att uppnå vissa fördelar, som det smidiga i att kunna komma igång och kunna uppleva förlopp i realtid, när spelen ser ut så här:

A DIGITALT

Men visst är det udda att se någon hantera spelpjäser och brickor virtuellt:

A VIRTUELLT

… eller är det bara jag som släpar efter i utvecklingen? 🙂 Något annat som den uppkopplade generationen intressant nog kan stå till tjänst med är ”crowd funding”, som ett sätt att finansiera nya spelprojekt hos förhoppningsfulla uppfinnare:

A CROWD FUNDING

Ja, jag undrar hur spelvärlden ser ut om ytterligare 25 år eller så…

byline
  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB