Tänker inte längre än näsan räcker…
avKänsligt ämne? 😉 Hela artikeln kan ni läsa HÄR.
Jag har förstått efter efterspelet som blev på min Facebook att marknaden ser väldigt olika ut mellan Danmark och Sverige men är det egentligen en ursäkt? Att det är mer tillåtet i danskarnas ögon att använda sig av lättklädda kvinnor i marknadsföringssyfte? Att det inte anses som något konstigt att hänga ut kvinnor som sexobjekt och att även politiker och högt uppsatta män står offentligt för att de gillar det? I mina ögon så är vi tillbaka på stenåldern även om jag köper mina danska vänners syn och input på saken. Jag förstår att det är mer accepterat men samtidigt förstår jag inte HUR det kan vara det? Det är diskriminerande och så långt ifrån där vi i jämställda Sverige står vilket jag är tacksam för som kvinna men även mamma till två killar som ska växa upp i detta samhälle och tar efter dessa ideal och synen på kvinnor.
De som debatterar i saken säger att detta är typ Danske Spil Pokers enda chans att kunna konkurrera med sajter som PokerStars eftersom de har väldigt tydliga regler (precis som SvS) hur de får marknadsföra sig, de får inte ha övervärden osv men det håller ändå inte. Inte i mina ögon i alla fall. Det finns så många andra sätt. Kolla på Paf hur de gjort till exempel. Ett lysande exempel på hur en sajt med tydliga riktlinjer gjort för att locka till sig spelare. De har siktat in sig på kvinnor och utan att ha sett några siffror så tror jag att kvinnorna i sin tur lockar till sig männen.
Jag tycker de tänker väldigt snävt när de riktar in sig på en målgrupp som består av killar i 20-25 års åldern. Alla som jobbat i pokervärlden under en längre tid vet att denna målgrupp är väldigt flyktig och svår att behålla. Det krävs att du hela tiden skapar värde för annars beger de sig någon annanstans. Eller så måste du hela tiden komma på nya ”fräcka” promotions. Vad blir det då nästa gång?
Varför riktar man inte in sig på målgruppen som är köpstark och lojal? Det är en fråga jag ställt mig i många år. Kvinnor 30-50 år är den mest köpstarka målgruppen i Sverige och jag tror faktiskt inte att skillnaden är stor mellan oss och våra skandinaviska grannländer här. Genom att använda sådana här kampanjer så får man i alla fall mig (33 år) att bojkotta sajten för gott för det är inget jag vill förknippas med.