Startsida / Inlägg

En cowboy rensar stan

av Dan Glimne

Pokerscener har man sett många av, inte minst i Vildavästernfilmer. Realismen i dessa kan definitivt diskuteras – vi minns alla hur Mel Gibson vinner sista potten i ”Maverick” med en royal straight flush i spader – men det är mera sällan som det på vita duken blir ett dramatiskt bråk om just reglerna i spelet.

WAYNE TALL IN THE SADDLE

Filmen ”Tall in the Saddle” från 1944, i regi av Edwin L. Marin (den svenska titeln blev ”En cowboy rensar stan”), är ett av de ytterligt få undantagen. Om själva handlingen i den ska jag inte säga så mycket mera än att John Wayne här spelar Rocklin (hans förnamn nämns aldrig), som anländer till en småstad för att ta ett förmansjobb på en ranch. Väl där upptäcker han att hans arbetsgivare skjutits ihjäl några dagar tidigare, att det under ytan kokar av konflikter, och att det pågår en komplott för att någon ska kunna överta sagda ranch.

WAYNE TALL BILD 2

Rocklin förblir i staden och dras mot sin vilja snart in i konflikterna. Den speldramatiska höjdpunkten nås under ett pokerparti inne på saloonen, när Wayne konfronteras med ”Judge” Robert Garvey, spelad av Ward Bond. Garvey ligger uppenbarligen bakom det fula försöket att ta över den ranch Rocklin sköter som förman, samtidigt som systerdottern till dess mördade ägare nu infunnit sig i staden.

Spelet är mörkpoker med ett köp. Situationen uppstår att Garvey (med ryggen mot kameran i ovanstående bild) och Rocklin (i mitten) är uppe mot varandra samtidigt som Garvey i sitt enkortsköp måste få en dam för att vinna potten, annars förlorar han mot Rocklin. Kortet ges av dealern – en dam! – men studsar mot Garveys handled och faller uppvänt på bordet så att alla ser det.

Ett gräl uppstår: är kortet dött eller inte? Rocklin insisterar på att det är det; Garvey protesterar vilt och sätter det helt sonika på handen. Rocklin låter dock andra satsningsrundan ske, varefter han sträcker sig efter potten och ännu en gång hänvisar till att Garvey har ett dött kort på handen. Då drar Garvey sin revolver och riktar den mot den obeväpnade Rocklin, och sveper till sig potten.

AA FILM JOHN WAYNE TALL IN THE SADDLE 1944

Rocklin lämnar saloonen, men återvänder en kort stund senare med ett gevär och tar tillbaka potten – vilket förstås inte gör honom populärare hos Garvey. I sann amerikansk anda lyckas Rocklin under återstoden av filmen förstås rädda ranchen, få ett slut på Garveys välde i den lilla staden, och bli kär i en annan kvinnlig ranchägare som spelas av Ella Raines, givetvis ett av dåtidens bombnedslag inom Hollywood.

Och därmed har vi som sagt ett av de filmiskt sällsynta exemplen på där dramatiken ligger i hur pokerreglerna ska tolkas, snarare än i själva spelet… i ett tidevarv och en miljö där det definitivt inte gick att ropa ”Floor!” så snart tvister uppstod.

AABYLINE DAN