Det utlovade bildsvepet från Spelakademin
avHär kommer nu äntligen, långt om länge, det utlovade bildsvepet från årets Spelakademi i Visby den 16 oktober! För att tillgodogöra dig detta bör du lämpligen också antingen först ha läst, eller gärna parallellt med bilderna läsa, den krönika därifrån som jag redan tidigare författat och har lagt upp på Unibet, så får du ett bättre sammanhang:
Öppna alltså ett separat fönster på laptopen, och så drar jag igång!
Förste talaren var Göran Carstedt:
… som framhöll hur viktigt det är att sätta kunden i centrum…
… och att vi är inne i ett skifte från ”gammal logik” till ”ny logik”:
Camilla Wallander talade om vad som attraherar kunderna:
… och då i synnerhet konceptet ”add value” liksom de trender man kan urskilja:
Nästa upp på scenen var Martin Deinoff:
Han stod för en lika fascinerande som småskrämmande titt in i framtidens marknadsföringsmöjligheter…
… med bland annat ”nya mänskliga implantat som inte sitter där av hälsoskäl”, och reklamtavlor med inbyggda kameror och ”facial-recognition software” som anpassar sina budskap efter om du tittar eller inte, och hur du reagerar på dem via ansiktsdragen. Huu…
I pausen gjorde jag ett lite halvt misslyckat och suddigt försök att få till en selfie ihop med Anitra Steen, ordförande för Svenska Spel, som satt närmast till vänster om mig på främsta bänk:
Att hon kan bräcka mina tre stycken bungyjump på över 200 meter, på tre olika kontinenter, med att faktiskt ha flugit i baksätet på en JAS39 Gripen får jag lyfta på hatten för i respekt… och näste person var Martin Johansson som redogjorde för en ny nordisk undersökning beträffande attityderna i folkdjupen:
Bland de mera intressanta resultaten i undersökningen är att det är i det numera omlicensierade Danmark som man är mest nöjd med den egna marknaden, medan befolkningarna i de mera monopolvurmande Finland och Norge inte är lika nöjda:
Vad gäller respektive image i Norden ligger spelandet som sådant sämre till i Sverige än i våra grannländer, samtidigt som Svenska Spel har sämre image bland svenskar än vad Norsk Tipping har i Norge och Veikkaus i Finland:
Och tittar man ovan dessutom på specifikt Unibet ovan, som man gjort i denna nordiska undersökning eftersom detta företag är det största på dessa marknader utanför de statliga bolagen, ser man att Unibet i jämförelse har bäst image i Danmark och Sverige!
Näste talare var Johan Orbe från TSN SIFO:
Han redogjorde för bakgrunden till en ny svensk opinionsundersökning beträffande spelreklam:
Det visade sig, inte helt överraskande, att svenskar har en betydligt mera negativ inställning till reklam för spel än till exempel reklam för livsmedel, charterresor, bilar och hemelektronik. Orbe framhöll emellertid torrt och som sannolikt fullt korrekt felkälla att ”man är skeptisk mot själva produkten, snarare än reklamen, vilket dock spiller över i åsikterna om den senare”:
Generellt är spelreklam aningen mindre ”påträngande” – ett av de begrepp som intervjupersonerna hade att ställning till – än reklam i allmänhet; men lite oväntat var det inte erbjudanden om nätpoker eller sportspel som upplevdes som mest påträngande, utan faktiskt prenumerationslotter från Miljonlotteriet, Postkodlotteriet och Kombispel:
Varför spelar vi svenskar då? Vilka motiv har vi till det? Här är intervjupersonernas svar, inklusive hur de fördelade sig på kvinnor respektive män:
Efter Johan Orbe kom jurist Ylva Aversten:
Hennes uppdrag var att tala om ämnet marknadsföring och spelreklam – vad går för sig, vad är olämpligt? Här är de lagregler som styr:
Och som exempel på spelreklam som fått underkänt nämnde Aversten detta:
Man har även utformat etiska riktlinjer för spelreklam i Sverige:
… och hon tog även upp den roll som den oberoende expertgruppen SEEM spelar numera:
På detta programblock följde en paneldebatt (Aversten ses längst t.h.) där även vi i publiken deltog livligt:
Mot slutet av dagen uppträdde så Adam Mayes:
Denne är ansvarig för speldesignprogrammet vid Uppsala Universitet/Campus Gotland, och berättade om hur man designar nya spel – självfallet då främst datorspel – och vilka drivkrafter som ligger bakom vårt mänskliga spelbeteende. Mayes passade även på att slå sönder några av våra stereotyper runt datorspelandet, som att det bara är tonåringar som håller på med det…
… och att kvinnor sällan intresserar sig för sådana:
Han talade även om vikten av funktionalitet, nog så viktigt i en framtid när vi kommer att få uppleva allt mer högteknologiska spel om pengar…
… om spelarnas upplevelser…
… och om samspelet mellan spelare och spelkreatör:
Slutsummering då? Som alltid är det intressant att bevista Spelakademin, och att träffa trevliga människor – men jag väntar fortfarande på den gång då det ska handla om hur man anpassar sig i ett omlicensierat Sverige, och sätter kundupplevelserna ännu mera i fokus. Kanske kommer den en dag?