Startsida / Inlägg

Det utlovade bildsvepet från Spelakademin

av Dan Glimne
SPELAKADEMIN 2014

Här kommer nu äntligen, långt om länge, det utlovade bildsvepet från årets Spelakademi i Visby den 16 oktober! För att tillgodogöra dig detta bör du lämpligen också antingen först ha läst, eller gärna parallellt med bilderna läsa, den krönika därifrån som jag redan tidigare författat och har lagt upp på Unibet, så får du ett bättre sammanhang:

https://se.unibet.com/poker/blog/dan-glimnes-pokerblogg-1.16424/rapport-fr%C3%A5n-spelakademin-2014-1.598901

Öppna alltså ett separat fönster på laptopen, och så drar jag igång!

Förste talaren var Göran Carstedt:

BILD 01 GÖRAN CARSTEDT

… som framhöll hur viktigt det är att sätta kunden i centrum…

BILD 02 SERVICE A BILD 03 SERVICE B

… och att vi är inne i ett skifte från ”gammal logik” till ”ny logik”:

BILD 04 OLD-NEW

Camilla Wallander talade om vad som attraherar kunderna:

BILD 05 CAMILLA WALLANDER

… och då i synnerhet konceptet ”add value” liksom de trender man kan urskilja:

BILD 06 ADD VALUE BILD 07 TRENDER

Nästa upp på scenen var Martin Deinoff:

BILD 08 DEINOFF

Han stod för en lika fascinerande som småskrämmande titt in i framtidens marknadsföringsmöjligheter…

BILD 09 EXEMPEL

… med bland annat ”nya mänskliga implantat som inte sitter där av hälsoskäl”, och reklamtavlor med inbyggda kameror och ”facial-recognition software” som anpassar sina budskap efter om du tittar eller inte, och hur du reagerar på dem via ansiktsdragen. Huu…

I pausen gjorde jag ett lite halvt misslyckat och suddigt försök att få till en selfie ihop med Anitra Steen, ordförande för Svenska Spel, som satt närmast till vänster om mig på främsta bänk:

BILD 10

Att hon kan bräcka mina tre stycken bungyjump på över 200 meter, på tre olika kontinenter, med att faktiskt ha flugit i baksätet på en JAS39 Gripen får jag lyfta på hatten för i respekt… och näste person var Martin Johansson som redogjorde för en ny nordisk undersökning beträffande attityderna i folkdjupen:

BILD 11 MARTIN J

Bland de mera intressanta resultaten i undersökningen är att det är i det numera omlicensierade Danmark som man är mest nöjd med den egna marknaden, medan befolkningarna i de mera monopolvurmande Finland och Norge inte är lika nöjda:

BILD 12 ATTITYDER

Vad gäller respektive image i Norden ligger spelandet som sådant sämre till i Sverige än i våra grannländer, samtidigt som Svenska Spel har sämre image bland svenskar än vad Norsk Tipping har i Norge och Veikkaus i Finland:

BILD 13 IMAGE

Och tittar man ovan dessutom på specifikt Unibet ovan, som man gjort i denna nordiska undersökning eftersom detta företag är det största på dessa marknader utanför de statliga bolagen, ser man att Unibet i jämförelse har bäst image i Danmark och Sverige!

Näste talare var Johan Orbe från TSN SIFO:

BILD 14

Han redogjorde för bakgrunden till en ny svensk opinionsundersökning beträffande spelreklam:

BILD 15 BAKGRUND

Det visade sig, inte helt överraskande, att svenskar har en betydligt mera negativ inställning till reklam för spel än till exempel reklam för livsmedel, charterresor, bilar och hemelektronik. Orbe framhöll emellertid torrt och som sannolikt fullt korrekt felkälla att ”man är skeptisk mot själva produkten, snarare än reklamen, vilket dock spiller över i åsikterna om den senare”:

BILD 16 JÄMFÖRELSER

Generellt är spelreklam aningen mindre ”påträngande” – ett av de begrepp som intervjupersonerna hade att ställning till – än reklam i allmänhet; men lite oväntat var det inte erbjudanden om nätpoker eller sportspel som upplevdes som mest påträngande, utan faktiskt prenumerationslotter från Miljonlotteriet, Postkodlotteriet och Kombispel:

BILD 17 MERA JÄMFÖRELSER

Varför spelar vi svenskar då? Vilka motiv har vi till det? Här är intervjupersonernas svar, inklusive hur de fördelade sig på kvinnor respektive män:

BILD 18 VARFÖR SPEL

Efter Johan Orbe kom jurist Ylva Aversten:

BILD 19 YLVA AVERSTEN

Hennes uppdrag var att tala om ämnet marknadsföring och spelreklam – vad går för sig, vad är olämpligt? Här är de lagregler som styr:

BILD 20 LAGREGLER

Och som exempel på spelreklam som fått underkänt nämnde Aversten detta:

BILD 21 POSTKOD

Man har även utformat etiska riktlinjer för spelreklam i Sverige:

BILD 22 ETIK

… och hon tog även upp den roll som den oberoende expertgruppen SEEM spelar numera:

BILD 23 RÄTT I TIDEN

På detta programblock följde en paneldebatt (Aversten ses längst t.h.) där även vi i publiken deltog livligt:

BILD 24 PANELDEBATT

Mot slutet av dagen uppträdde så Adam Mayes:

BILD 25 ADAM MAYES

Denne är ansvarig för speldesignprogrammet vid Uppsala Universitet/Campus Gotland, och berättade om hur man designar nya spel – självfallet då främst datorspel – och vilka drivkrafter som ligger bakom vårt mänskliga spelbeteende. Mayes passade även på att slå sönder några av våra stereotyper runt datorspelandet, som att det bara är tonåringar som håller på med det…

BILD 26 STEREOTYPER

… och att kvinnor sällan intresserar sig för sådana:

BILD 27 GENDER

Han talade även om vikten av funktionalitet, nog så viktigt i en framtid när vi kommer att få uppleva allt mer högteknologiska spel om pengar…

BILD 28 FUNKTIONALITET

… om spelarnas upplevelser…

BILD 29 SPELARUPPLEVELSER

… och om samspelet mellan spelare och spelkreatör:

BILD 30 MDA

Slutsummering då? Som alltid är det intressant att bevista Spelakademin, och att träffa trevliga människor – men jag väntar fortfarande på den gång då det ska handla om hur man anpassar sig i ett omlicensierat Sverige, och sätter kundupplevelserna ännu mera i fokus. Kanske kommer den en dag?

byline
  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB