Startsida / Inlägg

När det går fel i spelvärlden

av Dan Glimne

Mediakampanjer som tar upp problemspelande och gamblingens baksidor finns världen över, är behjärtansvärda, och är dessutom ofta dramatiska och kreativt utformade – som till exempel denna från Australien…

PROBLEM GAMBLING 4 B

… och denna från Thailand, där man lånat in mängder av både lokal och internationell symbolik som till exempel ”vilddjurets tal” 666 från Uppenbarelseboken…

PROBLEM GAMBLING 6 THAILAND B

… och denna från Kanada, där man drar paralleller till tablettmissbruk…

PROBLEM GAMBLING 5 BELLWOOD CANADA B

… och denna från USA, som går rakt på sak:

PROBLEM GAMBLING 1 B

Men ibland kan även de mest välmenande avsikter slå slint när de ska omsättas i praktiken. Inför sommarens VM i fotboll använde man sig i Singapore av denna annons, i syfte att få människor att tänka efter:

PROBLEM GAMBLING 9 SINGAPORE B

Ansvarige ministern Tan Chuan-Jin erkände offentligt, efter att Tyskland tog hem världsmästerskapet, att den hade utgjort ”dålig tajming” – och de singaporeanska myndigheterna tvingades snabbt följa upp med en ny version av annonsen:

PROBLEM GAMBLING 10 SINGAPORE B

Som sagt står omständigheterna inte alltid på de goda krafternas sida – men ”that’s why they call it gambling, baby”, för att citera en filmreplik…

byline
  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB