Spelreklam till barn
avJust nu är Danske Spil, det statliga danska spelbolaget, i blåsväder i vårt grannland. Orsaken är att de nyligen skickat ut spelreklam som får anses vara klart riktad till barn (!!), vilket bland annat föranlett denna djupt kritiska debattartikel i ledande danska morgontidningen Berlingske:
http://www.b.dk/kommentarer/velkommen-til-den-danske-bordelstat
Jag kan nog hålla med om att här har tveklöst en gräns överskridits, av artikeln att döma. Och på tal om Danske Spil, så kanske ni minns från mars 2012 vilken fadäs som just det statliga bolaget gjorde sig skyldiga till? Då, vilket tidningarna i hela Norden glatt kunde berätta, hade Flemming Dahl Jensen i Kaas på norra Jylland från Danske Spil fått ett mejl om att han vunnit 28.000.000.005 danska kronor, dvs motsvarande cirka 35 miljarder svenska kronor!
Naturligtvis gick han i ett lyckorus och hann fantisera om allt han kunde göra ihop med familjen… tills Danske Spil hörde av sig en och en halv timme senare via ett nytt mejl och bad om ursäkt, inte bara till Jensen utan även till cirka 300 andra spelare som deltagit i lotteriet Eurojackpot och raskt fått veta att de var mångmiljardärer. (Alla hade faktiskt vunnit – men i verkligheten ett långt, långt blygsammare belopp.)
Danske Spil skyllde förstås omgående på klassikern ”tekniskt fel”. Och hade jag själv till äventyrs fått ett sådant mejl, hade jag nog varit berättigat misstänksam tills jag fått saken utredd – i synnerhet som den samlade legala spelomsättningen i Danmark det året ”bara” var på 27 miljarder danska kronor, alltså något mindre än den utlovade brakvinsten… 🙂