Startsida / Inlägg

En lektion i kundservice i kasinobranschen

av Dan Glimne

Här på Spielwarenmesse i Nürnberg – bildsvep på nyheter kommer så småningom – stöter jag på en gammal kollega som numera är bosatt i Monaco, och till och från ”drygar ut” sina övriga inkomster med lite poker där vid Medelhavet. Till min förvåning berättar han att Sun Casino inne på Fairmont Hotel nu har stängt sitt pokerrum med de fyra bord som fanns där, trots att den kollektiva rejken kunde uppgå till över 1500 euro i timmen.

SUN CASINO MONACO B

Men han berättar några skräckhistorier om hur man behandlat just pokerkunderna: bland annat om den gentleman med rötter i Mellanöstern som kommit in en kväll, upptäckt att det bord han velat spela vid varit fullt – just det bord där min kollega just då sitter – artigt bett om att personalen ska informera honom så snart en plats blir ledig, och så går och sätter sig och spelar highstakes blackjack en bit bort för att fördriva tiden medan han väntar.

Efter en stund blir en plats ledig… men ingen i personalen säger till gentlemannen borta vid blackjackbordet. En annan person som anländer köper in sig på den lediga platsen, och efter några minuter kommer gentlemannen tillbaka och ser till sin förvåning att det varit ett byte vid pokerbordet och undrar varför han inte blev tillkallad.

Axelryckningar från dealern.

På nytt ber gentlemannen om att bli hämtad så snart en plats blir ledig, och får ännu ett vagt löfte från den snorkiga personalen. Och historien upprepar sig: det blir ett nytt stolsbyte vid pokerbordet, men ingen i personalen tillkallar gentlemannen… av ett lättgissat skäl: kasinot rejkar mera på honom per minut i blackjack än i poker, trots den ingalunda oansenliga nivån i det sistnämnda. När gentlemannen på nytt kommer förbi och undrar när han egentligen ska få spela poker som han helst vill, upptäcker han att personalen ännu en gång struntat i att hämta honom – och exploderar, vilket man lätt kan sympatisera med: han skäller ut personalen på såväl flytande franska som engelska samt sitt eget hemlands språk, lovar sedan dyrt och heligt att aldrig sätta sin fot på Sun Casino igen, och stormar ut i natten.

Vid det laget utbrister jag förstås till min kollega: ”Men varför gick inte DU och hämtade honom, då??”

Till min häpnad får jag detta lakoniska svar: ”Det vågade jag inte. Någon månad tidigare gjorde jag exakt det, i en motsvarande situation – men då blev jag utskälld av personalen och tvingades som straff lämna både pokerrummet och kasinot för kvällen.”

Varför Sun Casino stängt ned sitt pokerrum i dag? Nej, det kräver inga avancerade gissningar för att lista ut varför spelarunderlaget så småningom svek.

byline
  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB