Trender på ICE-mässan, del 1
avEn av världens största årliga gamblingmässor är ICE – International Casino Exhibition – i London, ”a hard-rolling, deal-sealing event”, och som jag bevistade nu i den gångna veckan. Som vanligt gick det att göra en hel del trendspaningar, och därför kommer nu här i Superbloggen en serie inlägg om vad som väntar om hörnet samt mycket annat! Men först en bild från entrén…
… och några interiörbilder, varav dock ingen gör rättvisa åt de gigantiska mässutrymmena:
Vad var då påfallande när jag trendspanade på årets ICE? Mest revolutionerande var nog det allt mer virtuella spelandet som är i antågande. Allt fler företag erbjuder inte bara fiktiva hästkapplöpningar, hundkapplöpningar och till och med kamelkapplöpningar (jo, kolla bild nedan!), utan även fiktiva fotbollsmatcher, racerlopp, rugbymatcher, tennismatcher och många andra sporter – och de är kompletta med ”bakgrundsstatistik”, matchodds och högvis med andra siffror som man får ta till intäkt för de vad man vill lägga:
”Virtual sports” är inte dock något nytt för året, utan jag skrev faktiskt om den trenden redan 2013:
https://bloggar.aftonbladet.se/superbloggen/2013/02/annu-ett-bildsvep-fran-ice/
… men det är påfallande hur datorgenererade matcher och sportresultat nu kommer på allt bredare front!
Men för den totalt science fictiontrendiga, sinnesomtumlande, spänn-fast-säkerhetsbältet-för-här-kommer-framtiden-upplevelsen, kunde inget slå ”3D gaming” där på ICE:
Såväl Ken Lennaárd som jag provade på det, och det var fullkomligt surrealistiskt att sätta på sig utrustningen på huvudet varpå man likt en Alice i Underlandet trillade rakt ned i kaninhålet och plötsligt befann sig i en värld där man kunde leta upp sin favoritplats på läktaren för att se på hästkapplöpningar, eller därifrån direkt förflytta sig in i ett pokerrum för att slå sig ned! När ögonen var villiga att svära på att man stod vid ett spelbord, samtidigt som resten av hjärnan protesterade och vidhöll att man befann sig i en mässmonter mitt i sorlet bland andra besökare, var det inte att undra på att vi som testade efteråt blev vimmelkantiga – märkligt nog snudd på bakfulla, kändes det faktiskt som – när utrustningen åkte av igen några minuter senare. Visst var grafiken ännu aningen grynig här och var, men någonstans ska all ny teknologi börja; och att detta är en del av gamblingens framtid, det är jag villig att slå vad om.
Ett kul litet virtuellt spel av enklare slag kunde man prova på i Intralots monter, där man fick sparka på en fiktiv fotboll flera gånger och varje gång försöka sätta den på en ny angiven och numrerad plats i fotbollsmålet:
Det var också påfallande hur advokatbyråer specialiserade på spellagstiftning, och deras facktidskrifter, tar allt mer plats på scenen eftersom spelandet är ”big business”:
Problemspelandet fick också sin beskärda del av uppmärksamheten: ett exempel var spelmaskiner där man i samarbete med organisationen gambleaware.co.uk designat mjukvara så att spelarna själva fick sätta sina gränser innan de började… och där maskinerna kollektivt höll reda på dig och ditt spelande, i och med att du var tvungen att sätta in ditt personliga kort för att få dem att fungera:
Fler trendspaningar från ICE i nästa inlägg!