Startsida / Inlägg

Pokerhistoria 2.0 för den digitala eran

av Dan Glimne

Min syster har med tiden blivit allt mer av en bridgefanatiker, även om hon måhända själv skulle föredra epitetet ”entusiast” 🙂 så kan det också gå, när man som hon, jag och vår bror växer upp i ett hem med mängder av sällskapsspel… förutom hela elva (11) dagstidningar, vilket jag är tacksam för än i dag.

Och det var hon som – efter att Sverigepremiären skedde nu i helgen i Laholm (bilden nedan) – tipsade mig om en ny, smart och intressant teknisk lösning för att spela just bridge.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Denna tekniska lösning för bridgetävlingar går under namnet ”Bridge+More” och tillhandahålls av det danska företaget Bridge Company. Hårdvaran består av en kortblandningsmaskin (kallad ”Bridge+Dealer”) som placeras i ett exemplar på varje bord i tävlingen, och så en surfplatta med speciell mjukvara installerad (”Bridge+Tablet”) som det också finns en av på varje bord.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

(Bild på Bridge+Dealer)

Kortblandningsmaskinerna och surfplattorna på alla borden kommunicerar dessutom trådlöst allihop med en tredje part i lokalen: en server (”Bridge+Server”) som tar emot all information och sammanställer den på ett överskådligt och användbart sätt.

För att förstå finessen med Bridge+More bör man vara bekant med grundprincipen för majoriteten av bridgetävlingar: förprogrammerade givar. Sitter du vid ett bord, kommer du alltså att få din beskärda del (som Nord, Syd, Väst eller Öst) av en serie förutbestämda givar, som också kommer att spelas vid andra bord. Därigenom reduceras slumpen till ett minimum, och om du sköter din budgivning och ditt spel bättre i genomsnitt än vad dina konkurrenter gör som får samma kortfördelning, får du självklart fler poäng än dessa. Får du och/eller ditt lag flest poäng, vinner du/ni dessutom efter att alla dessa förutbestämda givar har spelats.

Enkelt uttryckt, alltså.

Hittills har arbetet med att förbereda en större bridgetävling inneburit ett massivt slit med att göra i ordning alla dessa färdigprogrammerade givar: ett antal personer har manuellt fått sortera kortlekar i hundratal, under många timmar, och lägga dessa fördelningar i s.k. brickor (plastplattor med fack i). Under tävlingen ska spelarna vid respektive bord efter färdigspelad giv lägga tillbaka korten med bibehållen fördelning, och så skicka brickan vidare till nästa bord samtidigt som de i sin tur får en annan bricka från ett annat bord.

Systemet Bridge+More eliminerar allt detta förberedelsearbete. I stället har man två kortlekar i omlopp vid varje bord: så snart man spelat färdigt en giv med kortlek A, läggs den tillbaka i en lucka överst i kortblandningsmaskinen, och så dyker kortlek B genast upp – färdigfördelad inför nästa giv på fyra händer med 13 kort i varje! – i facken nedtill på maskinen. (Maskinen är alltså snarare en ”fördelningsmaskin” än en blandningsmaskin.) Efter denna nästa giv läggs kortlek B tillbaka upptill, och kortlek A (som under tiden sorterats upp i nästa förprogrammerade fördelning) dyker upp i facken nedtill… och så vidare.

Servern i lokalen övervakar att maskinerna vid de olika borden serverar upp de förprogrammerade givar som ska ges, i rätt ordning. En spelare (Nord) vid varje bord utses att via surfplattornas mjukvara registrera budgivningen för varje giv, samt utspelskortet. Det är allt: därefter, när given är över, måste varje spelare lägga tillbaka sina kort i luckan överst i maskinen, i den ordning han/hon spelade dem (ingen omblandning får förekomma!). Maskinen på bordet granskar så dessa fyra händer – här kommer en av de riktiga finesserna! – samt räknar blixtsnabbt ut exakt i vilken ordning alla 52 korten spelades och vilka som tog vart och ett av de 13 sticken, och registrerar lika automatiskt poängen för rätt sida/spelare.

Resultatet av allt detta? Servern håller i realtid reda på inte bara alla spelares och lags poäng och därigenom fortlöpande ställningen i tävlingen, utan också på exakt hur samtliga givar bjöds och spelades. Efter till exempel att exakt samma giv spelats vid alla (låt oss säga) 57 borden, kan man i efterhand jämföra budgivning och spelföring. Blev slutkontraktet fyra hjärter vid 9 av de 57 borden? Klarade samtliga dessa 9 att spela hem sina kontrakt, eller?

För första gången i bridgehistorien kan man alltså genom systemet Bridge+More granska och jämföra ALL information under en bridgetävling, bud för bud, kort för kort, stick för stick, alltså ”drag för drag” i likhet med schack, förutom att tävlingen kan genomföras mycket smidigare. Nu behövs inte längre de stackare som mödosamt i efterhand fick sitta och skriva in och addera ihop svårlästa siffror på kladdiga handskrivna protokollblock, för att sedan en timme eller två senare med lite tur presentera ett förhoppningsvis korrekt resultat.

Och denna nya tekniska lösning underlättar också något annat och lika intressant: att låta deltagarna vid borden få ställas inför samma intressanta, skicklighetskrävande och avgörande givar som spelats i olika andra bridgetävlingar under olika tidevarv, och på så sätt få mäta sig med ”de riktigt stora” som till exempel Oswald Jacoby, Ely Culbertson, Charles Goren och Samuel Stayman.

Onekligen går tanken till att börja använda motsvarande maskiner i poker: dels ”duplikatlagpokertävlingar” där exakt samma hålkort, floppar, turnkort och riverkort serveras upp vid varje bord, men dels också samma nervkittlande möjlighet som ovan: att låta spelarna ställas inför serier av omtalade och avgörande händer från olika turneringar i pokerhistorien. Skulle DU klara dig lika bra som Martin Jacobson, om du fick exakt den serie av kort han fick på finalbordet i VM? Skulle DU kunna reda upp situationer, sammanhang och set-ups i vilka Phil Ivey eller Vanessa Selbst eller Daniel Negreanu i stället bluffade bort sig och bustade?

Den som är nyfiken kan läsa mera om Bridge+More här:

http://www.bridgecompany.com/

Då väntar åtminstone jag med spänning på vad nya tekniska landvinningar (”Poker+More”???) kan innebära för pokerns framtid… och tack till Eva Lena Glimne för bilderna och tipset!

byline