Startsida / Inlägg

Hasardspel i reklamen

av Dan Glimne

Generellt, här i Västvärlden, är det sällsynt att spel om pengar och hasardspel specifikt figurerar i reklam; det står ju traditionellt en air av synd, otyglade laster och brist på samhällelig arbetsmoral runt dylika ting.

Ett undantag gäller givetvis speleteblissemang som kasinon – de måste ju trots allt få ge visuella smakprov på de produkter och tjänster de tillhandahåller, varför till och med Cosmopol låter ett roulettehjul eller några spelkort diskret visas upp då och då. Och i Asien är man betydligt mera ogenerad, som jag visat när jag t.ex. skrivit om mahjong.

Men att produkter avsedda för en livsstil här i Västvärlden och som inte har med gambling att göra visas upp ihop med hasard- och pengaspel, tillhör alltså undantagen. Här är dock ett av dem och som jag fotograferade av när jag häromåret var på flygplatsen i Istanbul, nämligen klädbolaget Emiliano Zapata som ogenerat låter ett pokerparti (samt vad som otvivelaktigt är alkohol i glasen!) figurera högst prominent:

AAA-EMILIANO-ZAPATA

Förr i världen kunde däremot hasardspel i stället förekomma i form av påtagligt varnande exempel i reklamen, som i denna amerikanska annons för snökedjor från 1917 där att inte låta sätta på företagets snökedjor i halt väglag likställs med att köra omkring med livet som insats:

SNÖKEDJOR ANNONS 1917 liten

För en tid sedan sprang jag dock på nätet på denna annons (från 1950-talet? 1960-talet?) för det kubanska ölet Hatuey, och där man vill associera det med ett till synes oskyldigt parti med pokertärningar vänner emellan:

HATUEY BEER AD CUBA VINTAGE liten

På rak arm kan jag inte påminna mig någon svenskgjord annons, i modern tid, för att en helt orelaterad produkt eller tjänst figurerat på bild ihop med ett hasardspel; och kanhända blir annonsörerna än försiktigare i framtiden, eftersom Tidningsutgivarna nu aviserat uppstramade riktlinjer för specifikt spelreklam:

https://bloggar.aftonbladet.se/superbloggen/2015/10/nya-riktlinjer-for-svensk-spelreklam/

Oskyldigare spel däremot förekommer, som ett parti Risk i en reklamfilm för SJ:

SJ RISK REKLAM

Men har någon av alla er läsare ett motexempel och med hasardspel i fokus, tar jag med förtjusning emot tipset och gärna inklusive bild!

byline
  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB