Startsida / Inlägg

Nya riktlinjer för svensk spelreklam

av Dan Glimne
SPELREKLAMBILD

Nu ska också, i kölvattnet på den nyss sjösatta spelutredningen, spelreklamen i de tryckta medierna ses över och riktlinjer för annonsernas utformning fastslås. Så här skrev Raoul Grünthal och Jeanette Gustafsdotter, ordförande respektive vd för Tidningsutgivarna (TU), på Svenska Dagbladets debattsida häromdagen:

http://www.svd.se/nu-staller-vi-krav-pa-spelreklamen

Även Expressens chefredaktör Thomas Mattsson har tagit upp spörsmålet om att ”säkerställa allas intressen: konsumenternas, mediebolagens och reklamköparnas”:

http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2015/10/tidningarna-ser-over-spelbolagsreklamen/

Och nog kan spelreklamen behöva ses över då och då; vi som är gamla nog minns den fiktive figuren ”P.G.” i Svenska Spels/Oddsets reklam i slutet av 1990- och början av 2000-talet (”Starkt jobbat, P.G.”…) och med ett beteende som i dag hade fått honom klassad som riktigt gravt spelberoende:

STARKT JOBBAT PG

https://www.youtube.com/watch?v=VuWfq085oig

Självklart är det bara att välkomna genomtänkta, förnuftiga riktlinjer!

AABYLINE DAN
  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB