Nya riktlinjer för svensk spelreklam
avNu ska också, i kölvattnet på den nyss sjösatta spelutredningen, spelreklamen i de tryckta medierna ses över och riktlinjer för annonsernas utformning fastslås. Så här skrev Raoul Grünthal och Jeanette Gustafsdotter, ordförande respektive vd för Tidningsutgivarna (TU), på Svenska Dagbladets debattsida häromdagen:
http://www.svd.se/nu-staller-vi-krav-pa-spelreklamen
Även Expressens chefredaktör Thomas Mattsson har tagit upp spörsmålet om att ”säkerställa allas intressen: konsumenternas, mediebolagens och reklamköparnas”:
http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2015/10/tidningarna-ser-over-spelbolagsreklamen/
Och nog kan spelreklamen behöva ses över då och då; vi som är gamla nog minns den fiktive figuren ”P.G.” i Svenska Spels/Oddsets reklam i slutet av 1990- och början av 2000-talet (”Starkt jobbat, P.G.”…) och med ett beteende som i dag hade fått honom klassad som riktigt gravt spelberoende:
https://www.youtube.com/watch?v=VuWfq085oig
Självklart är det bara att välkomna genomtänkta, förnuftiga riktlinjer!