Trend o träning

Inspiration för dig som älskar träning och hälsa

Startsida / Inlägg

Tankar om träningsupplägg

av Anna

I gruppträningssalen pågick ett fullsatt fuktionellt pass, fullt av spänst-, balans-, rörlighet-, styrke- och pulsträning. Svettiga och ivriga deltagare jobbade hårt och koncentrerat. Kanonbra träning och kul att så många inser det.

Men själv var jag nöjd med styrkeövningar i gymmet och trots den goda funktionella trenden är det omöjligt att säga att träning där du får ”allt-i-ett” är bäst för alla. För mig funkar det att ha ett focus i taget. Ren styrka med tanke att belasta musklerna maximalt med bra teknik ena dagen, ren konditionsträning den andra och yoga med all energi på balans, rörlighet, stretch och core den tredje. Visseligen hänger allt samman – mina chins vid styrkepassen är grym funktionell- och coreträning, men focus ligger inte på det.

Hög rodd i kabelcross – isolerad träning för musklerna mellan skulderbladen och baksida axlar.

Jag älskar att träna och VILL träna ofta, därför är varierad träning där vissa muskelgrupper får vila vissa dagar, bäst för mig. Då kan jag träna mycket utan att bli övertränad och utslaget på hela veckan täcker jag allt jag vill ha ut av träningen (d.v.s. bli starkare, hålla en bra kondition, rörlighet och juste form). Kanske skulle jag få samma resultat genom att träna mer mer funktionellt varje pass även om jag inte körde lika ofta, men det här upplägget passar mig perfekt.

Träningsplan för vecka 45. Tung styrka med 6-9 reps/set:

  • Måndag: Löpning + leda Poweryoga på KTH-Hallen (8.40-9.30 – välkommen!)
  • Tisdag: Styrka – ben, core
  • Onsdag: Gymkondis alt. Yoga
  • Torsdag: Styrka – bröst, axlar, biceps (+ föreläsa på Allt för hälsan)
  • Fredag: Vila
  • Lördag: Styrka – rygg, baksida axlar, triceps
  • Söndag: Löpning (backintervaller)
  • Tjänstgörande redaktör: Ellinor Brenning & Erik Melin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB