Aftonbladet Hack Day 3

På onsdag, den 28 oktober, anordnar vi för tredje gången en Hack Day på Aftonbladet. Då bryter alla utvecklare av den löpande verksamheten och satsar en hel dag på att skapa en prototyp av en idé.

Hur går det till?

Uppdraget är enkelt: På en dag gäller det att skapa en prototyp av något coolt, intressant eller användbart. När dagen är klar ska man ha skapat någonting som går att demonstrera. Till sin hjälp har man sin dator, en ostörd arbetsplats, alldeles för mycket cola, pizza och en specialdesignad t-shirt (vi måste ju passa på att få leva hackermyten i alla fall någon gång).

Dagen efter sker en presentation av alla projekt i ett snabbt tempo, varje projekt får tre minuter på sig. Här bjuds hela företaget in att vara med att inspireras. Om en presentation är helt obegriplig tar det ju bara tre minuter innan det kommer en ny.

Varför anordnar vi Hack Day?

För oss utvecklare är det viktigt att inte bara fastna i det dagliga arbetet, utan att vi har möjlighet att utvecklas. Vad kan vara bättre än att få avsätta en dag (och en endaste ynka dag är ingenting som drabbar det löpande arbetet särskilt hårt) för att få försöka förverkliga en idé som gnager i bakhuvudet, att testa en ny teknik som skulle kunna komma till användning i ett framtida projekt eller helt enkelt försöka hitta ett bättre sätt att arbeta på.

Det är dessutom hemskt roligt.

För företaget är det förstås oerhört viktigt att ta vara på den innovationslust som finns bland utvecklarna. Flera projekt som pågår under hösten har påverkats av resultaten från de tidigare Hack Day-tillfällena.

Lite Hack Day-historia

Hack Day är ju inte någonting unikt för Aftonbladet utan har utvecklats av olika företag under en . Här är ett par nedslag i Hack Day-historien.

  • April 2005: Det australiensiska företaget Atlassian anordnar vad de kallar Fedex Day, och bloggar om det.
  • Maj 2005: Det amerikanska företaget Jot inspireras av Atlassian, anordnar vad de kallar Hackathon, och bloggar om det. (Företaget köptes senare upp av Google och bloggen har stängts ner.)
  • December 2005: Yahoo! inspireras i sin tur av Jot, och börjar arrangera interna utvecklardagar på samma tema under namnet Hack Day. Det utvecklas senare till en öppen Hack Day där utvecklare får hacka loss mot företagets öppna API:er.
  • November 2008: Den brittiska The Guardian anordnar sin första Hack Day, och bloggar om det. Kan de så kan väl vi, resonerar vi och bestämmer oss för att ta saken i egna händer.
  • Mars 2009: Vi anordnar vår första Hack Day på Aftonbladet. Det blir oerhört uppskattat, både av deltagarna och övriga företaget.
  • Maj 2009: Vi anordnar Hack Day 2. Den här gången deltog även utvecklare från Svenska Dagbladet och Tillväxtmedier.

På onsdag är det alltså dags igen. Och naturligtvis har vi en snygg logga.

HackDay3


A Holistic View on Developer Productivity

What does developer productivity mean, really? Is it churning out more code or less code? Is it to have less bugs in production or shipping code more often? Is it doing a lot of things or just one thing? Let’s think about this for a moment. I believe developer productivity is about getting more things […]


Improving the usability of Aftonbladet Video-clip pages

We have recently started the process of improving the usability of video-clip pages. In order to get an idea of where Aftonbladet stands compared to other world-class online video/news providers, we conducted an online test answered by 110 visitors of Aftonbladet TV. In this test we compared their perception of an Aftonbladet TV video-clip page […]


Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up

Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up Thursday, 28th of April 2016: getting to know each other, guests arrive Friday, 29th of April 2016: the meet-up date We here at Aftonbladet had been planning on having a meet-up with iOS developers across various Schibsted companies for many months. We had a range of topics in mind for […]


Hackday: The Future of Storytelling is social, engaging and rewarding

We gathered students, journalists, developers and designers to get together and conceptualize something new for the news industry. This was our first organized hack event – The Future of Storytelling Hack. The hack was a team-based, news-media-focused prototyping and experimentation event within storytelling over two days at Kungsbrohuset, Schibsted and Aftonbladets headquarter in Stockholm. A good story used to […]