Web 2.0 Expo

För en tid sedan var vi fem Aftonbladare som besökte Web 2.0 Expo i San Francisco. Web 2.0 Expo är en konferens med fokus på utveckling, designstrategier och affärsutveckling arrangerad av O’Reilly Media och UBM Techweb. Extra kul att vi var så många från Aftonbladet och att vår beställare från redaktionen var med – eftersom vi alla hade lite olika fokus täckte vi in olika delar av konferensen och det gav väldigt bra förutsättningar för diskussioner.

registrering.jpg
Registrering på Moscone Center.

Det fanns många intressanta spår att välja mellan: Development, Design & User Experience, Social Media Marketing, Strategy & Business Models, Analytics, Cloud Computing, Community, Enterprise, Mobile, Real-time. Namnkunniga personer såväl som företag var på plats, bl.a. Adobe, Twitter, Google, Facebook, Brightkite, Skype, Microsoft, New York Times, Wired magazine m.fl.

Ämnen som jag uppfattade som särskilt heta var:

– Allt om HTML5 i allmänhet och debatten HTML5 vs Flash i synnerhet.
iPads – ca hälften av besökarna verkade äga en.
Öppna API:er. “Att inte ha ett öppet API 2010 är som att inte ha en sajt 2001” synes vara en genomgående slogan.
Realtidswebben, “location” och sociala media. Många av dessa ämnen går in i varandra, t.ex. location har mycket med HTML5 att göra. Inte minst mycket snack om att Facebook har blivit en dominerande spelare och hur deras “Social graph API” binder samman webben för sociala media. I en av paneldebatterna fördes också en livlig diskussion om vem som kommer att ta rollen som gemensam central för geodata – Google, Facebook? 

Några presentationer och ämnen i urval:

Freemium, paneldebatt med Chris Anderson, Wired

chrisanderson.jpg
Chris Anderson har rockstjärnestatus.

Freemium-modellen är enligt Chris Anderson en kombination av gratis (“free”) och betalt (“premium”). Genom att välja “gratis” som en del av modellen får du också automatiskt en fantastisk marknadsföringsmodell för din produkt. Viktigt att vara tydlig med vad som är vad och hur du faktiskt tjänar pengar: “If users don’t understand the business model they assume the business model is screwing them”.

Det var en del intressant snack om att kunder sällan saknar betalningsvilja, men att de vill känna att de betalar för något speciellt. Det kluriga är att hitta något som är så speciellt att det verkligen går att ta betalt för.

Pandora, som var med i debatten, berättade om hur högkonsumerande användare är viktiga ambassadörer för att sprida tjänsten, men att de kan vara kostsamma. En liten skara användare som lyssnar på extremt mycket musik står för en oproportionelig del av utbetalade royalties. Här kan jag inte låta bli att fundera även över Spotifys freemium-modell. I Pandoras fall tacklade de problemet genom att införa en låg extra avgift efter x antal timmars lyssnande per månad, samt satsade på att utveckla nisch-tjänster för dessa konsumenter. De konstaterar också att affärsmodellen med annonsering kräver storskalighet för att fungera väl. Sådan finns oftast inte hos högkonsumerande användare.

lunchpaus.jpg
Lunchpaus.

HTML5 vs Flash

Förväntan var hög i en fullsatt sal då det var dags för Eric Meyer att prata om HTML5 vs Flash. Ett ämne som strax innan konferensen ställts på sin spets via Apples lansering av iPad och Steve jobs förklaring till varför iPad inte stöder Flash och Adobes CEO Shantanu Narayen svar på detta via Wall Street Journal.

Enligt Eric Meyer är Flash och HTML5 två försök att lösa samma sak  – plattformsoberoende och att det ska kunna användas av alla. Till stor del har de samma features, men i vissa aspekter skiljer de sig åt. Framförallt har Flash mycket starkare videosupport hittills än HTML5 :

– Flash är starkare på video. I HTML5 kan du bara spela och stanna. Saknar fullskärm, spela framåt/bakåt.
– HTML5 saknar också webcam och mikrofon-support. Det finns proposals för det, men finns hittills inte i praktiken.
– HTML5 saknar protective streaming (drm)

Eric menar på att Flash har visat vägen för vad som det ska gå att göra, något som HTML5 har stor nytta av. Utveckling av HTML5 går nu dock väldigt fort, vilket gör att Flash har anledning att känna sig pressat. Det går redan att bygga väldigt komplexa applikationer i HTML5, som synes av den här YouTube-demon av Quake2 byggd i HTML5. Som Eric påpekar är det dock lite komiskt att demon av Quake2 i HTML5 är byggd just i, hmn, Flash…

En annan svaghet hos HTML5 är bristen på en bra utvecklingsmiljö för att skriva HTML5-applikationer (Notepad är inte riktigt samma sak som Adobe Flash). Låter som en fin lucka som väntar på att fyllas. Adobe lovade senare i en keynote att de kommer att släppa verktyg för ändamålet, ska bli spännande att följa!

Väldigt diplomatiskt sammanfattar till slut med att Flash och HTML5 behöver varandra. “HTML5 behöver Flash för om det inte vore för Flash skulle inte HTML-personerna veta vad de behövde jobba på”. Flash har satt standarder. Flash däremot behöver HTML5 som en blåslampa. Eric drar jämförelsen med Internet Explorer som tog ett uppehåll på fem år innan de vidareutvecklade sin browser. Att ta kål på den ena skulle inte hjälpa, det skulle inte göra webben bättre.

Riktigt bra dragning. Möjligen skulle man kunna kritisera Eric för att vara lite väl defensiv. En grej som t.ex. inte togs upp alls var performance.

API:er

Det var många som pratade passionerat om affärsnyttan av att kunna erbjuda ett öppet API till omvärlden. Sam Ramji från Sonoa gjorde en intressant jämförelse mellan utveckling av affärsmodeller och fågelarters utveckling där poängen var att de som inte framgångsrikt anpassar sig dör ut. För att illustrera detta pratade Sam om hur affärsmodeller har gått från att vara direkta till indirekta, t.ex. genom användandet av återförsäljare. “Ett företag är framgångsrikt om dess återförsäljare är framgångsrik” – en metafor från affärsmodellen som (enligt talaren) kan appliceras också på API:er: “Ett API är framgångsrikt om applikationen som använder det är framgångsrikt.” 

Några goda anledningar till att ha ett eget API:

– Driva trafik
– Sälja fler produkter
– Få en större bas av utvecklare för att bygga produkter 
– Stimulerar idéer, även internt 

Andra viktiga poänger om API:er:

– Ditt api är en produkt, den behöver en process och en livscykel. Design for scale!
 – Utvecklare är dina nya kanaler, jämförbara med återförsäljare i en traditionell affärsmodell. Hitta sätt att ge credd till utvecklare som använder ditt API.
applestore.jpg
Apple store i downtown San Francisco.

 Det blev fyra mycket intressanta, inspirerande och lärorika konferensdagar. Den som är intresserad att läsa mer hittar keynotes och intervjuer på YouTube här och presentationer och videos på Web 2.0 Expo här.


A Holistic View on Developer Productivity

What does developer productivity mean, really? Is it churning out more code or less code? Is it to have less bugs in production or shipping code more often? Is it doing a lot of things or just one thing? Let’s think about this for a moment. I believe developer productivity is about getting more things […]


Improving the usability of Aftonbladet Video-clip pages

We have recently started the process of improving the usability of video-clip pages. In order to get an idea of where Aftonbladet stands compared to other world-class online video/news providers, we conducted an online test answered by 110 visitors of Aftonbladet TV. In this test we compared their perception of an Aftonbladet TV video-clip page […]


Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up

Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up Thursday, 28th of April 2016: getting to know each other, guests arrive Friday, 29th of April 2016: the meet-up date We here at Aftonbladet had been planning on having a meet-up with iOS developers across various Schibsted companies for many months. We had a range of topics in mind for […]


Hackday: The Future of Storytelling is social, engaging and rewarding

We gathered students, journalists, developers and designers to get together and conceptualize something new for the news industry. This was our first organized hack event – The Future of Storytelling Hack. The hack was a team-based, news-media-focused prototyping and experimentation event within storytelling over two days at Kungsbrohuset, Schibsted and Aftonbladets headquarter in Stockholm. A good story used to […]