Succesful API Strategies: Building Blocks for a new Web Architecture (Peter)

Sam Ramji från Apigee höll en föreläsning om strategier för API:er. Många bra tankar.

RAMVERK FÖR API-STRATEGI (modifierad för att passa AB)
1. Vad vill vi uppnå? Motivera och förklara.
– effektiv utveckling av nya och befintliga tjänster
– leverera innehåll i fler kanaler
– publikt API (steg 2)

2. Target your Developers
Utvecklingsspråk: Facebook oväntat stora, PHP enormt stort, Javascript stort och ökande.

Publik eller privat – Öppet eller Stängt? Vi börjar privat och stängt.

3. Sätt mål, metrics och KPI:er
För internt API blir det en annan typ av mål än ett publikt. Exempel: antal app:ar, developer satisfaction, användning, antal anrop etc

4. Sätt en roadmap för utvecklingen
– vem gör vad?
– prioritering?
– tidsplan

5. Manage the API Program
– vem ansvarar för API:et?
– hur underhåller vi och utvecklar API:et?
– hur följer vi upp nyttjande?
– hur prioriterar vi utveckling av API:et?
– utbilda och motivera

Idé: API-team med övriga utvecklare som beställare.

Roller: Developer Envangelist (intern), Developer Advocate (hur ska vi bygga)

Men först: utred vilket eller vilka ramverk som passar oss bäst. Bygg inte saker som redan finns.

TO DO #1: Definiera hur vårt API ska se ut (behövs olika för artiklar och recensioner t ex)
TO DO #2: Inventera vilken information vi har
TO DO #3: Kolla upp Apigees tjänster och andra som t ex Mashery


A Holistic View on Developer Productivity

What does developer productivity mean, really? Is it churning out more code or less code? Is it to have less bugs in production or shipping code more often? Is it doing a lot of things or just one thing? Let’s think about this for a moment. I believe developer productivity is about getting more things […]


Improving the usability of Aftonbladet Video-clip pages

We have recently started the process of improving the usability of video-clip pages. In order to get an idea of where Aftonbladet stands compared to other world-class online video/news providers, we conducted an online test answered by 110 visitors of Aftonbladet TV. In this test we compared their perception of an Aftonbladet TV video-clip page […]


Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up

Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up Thursday, 28th of April 2016: getting to know each other, guests arrive Friday, 29th of April 2016: the meet-up date We here at Aftonbladet had been planning on having a meet-up with iOS developers across various Schibsted companies for many months. We had a range of topics in mind for […]


Hackday: The Future of Storytelling is social, engaging and rewarding

We gathered students, journalists, developers and designers to get together and conceptualize something new for the news industry. This was our first organized hack event – The Future of Storytelling Hack. The hack was a team-based, news-media-focused prototyping and experimentation event within storytelling over two days at Kungsbrohuset, Schibsted and Aftonbladets headquarter in Stockholm. A good story used to […]