The Impact of Ads for Performance and Improving Perceived Performance

Dag 2 börjar med en presentation från Yahoo om hur annonser påverkar laddningstid och upplevelse. Aftonbladets lead developer Tobias Järlund har hållit flera uppskattade presentationer och skrivit blogginlägg kring ämnet.

Att annonser påverkar prestanda är negativt både för sajtägare och annonsörer. Det är ett gemensamt problem. Ett grundläggande problem är annonsnätverken och att dessa ligger utanför sajternas kontroll.

Det gamla sättet: ladda innehåll och annonser samtidigt (annonser har åtkomst till DOM och kakor, ingen skillnad på innehåll och annonser, synkron blockerande laddning).

Nytt sätt: ladda sidan först, fyll sedan på med annonser (prioriterar användarens upplevelse).

Yahoos strategi är att precis som Aftonbladet ladda annonser i iFrame och att först läsa in själva sidan och sedan fylla på med annonser.

Några tips
– Sandboxa annonser i en iFrame (Aftonbladet använder Friendly IFrames, se Tobias presentation)
– Leverera iFrame från en annan domän (säkrare, stabilare, bättre prestanda)
– Implementera ett API för richer functionality (rollovers, expanding)
– Använd ajax för att ladda annonsinnehållet

Yahoo använder också Double Buffering för att byta annons i en annonsposition utan att ladda om sidan:
– ladda första annonsen i iframe
– ladda andra annonsen i en iframe under den första iframe
– när den andra annonsen laddas ta bort den första iFramen

TO DO: Ta reda på vad som är segt (decisioning, serving, network).
Hur? Hitta sätt att mäta varje annons och varje position. Sätt thresholds och larm. Följ upp.


A Holistic View on Developer Productivity

What does developer productivity mean, really? Is it churning out more code or less code? Is it to have less bugs in production or shipping code more often? Is it doing a lot of things or just one thing? Let’s think about this for a moment. I believe developer productivity is about getting more things […]


Improving the usability of Aftonbladet Video-clip pages

We have recently started the process of improving the usability of video-clip pages. In order to get an idea of where Aftonbladet stands compared to other world-class online video/news providers, we conducted an online test answered by 110 visitors of Aftonbladet TV. In this test we compared their perception of an Aftonbladet TV video-clip page […]


Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up

Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up Thursday, 28th of April 2016: getting to know each other, guests arrive Friday, 29th of April 2016: the meet-up date We here at Aftonbladet had been planning on having a meet-up with iOS developers across various Schibsted companies for many months. We had a range of topics in mind for […]


Hackday: The Future of Storytelling is social, engaging and rewarding

We gathered students, journalists, developers and designers to get together and conceptualize something new for the news industry. This was our first organized hack event – The Future of Storytelling Hack. The hack was a team-based, news-media-focused prototyping and experimentation event within storytelling over two days at Kungsbrohuset, Schibsted and Aftonbladets headquarter in Stockholm. A good story used to […]