Avoiding Pitfalls of a Product Redesign

Talare: Avi Muchnick (Aviary, inc)

Communication is key
Prata med produktägare om förändring och kravställning. Ta reaktioner vidare för ändring och skapa tidslinjer. Informera alla i företaget om att arbetet pågår

Vad vill användaren ha? Fråga!
Användaren som stannar på nya sajten kommer att anpassa sig. Men det är viktigt att man får tid att experimentera med nya designen. Användaren behöver också full åtkomst till den gamla saiten utan restriktioner.

Checklista inför redesign

  • 60-dagars transtionspersiod
  • Side-by-side reviews
  • Non-committal try before bying
  • Social pressure – missar jag något?
  • Incitament: badges
  • Rollbackplan and capabilities

En smidig övergång är viktigare än en deadline! Lyssna på feedback från användaren
“Deadline can be deadly” – Håll tidsplaner flexibla för justeringar från användare.

Redesign i verklighenten
Avi visade några exempel på redesign av stora sajter och reflekterade över varför vissa lyckades bättre än andra.

Digg.com, Myspace.com, Worth 1000 är exempel på sajter som förlorade många besökare trots ganska små förändringar vid sitt senaste redesignarbete. Gemensamma faktorer som ex. begränsad feedback loop, borttagning av populära features och avsaknad rollbackplan gjorde att man tappade användarna under redesignarbetet.

Drudgereport.com är ett exempel där man tvärtom ökar trafiken utan att ändra designen på flera år.

Facebook har lyckats med kontinuerlig redesign när det gäller tänket “Side by-side”. Som användare behöver man inte kommita sig direkt och anamma den nya desingen. Dessutom är det Avi kallar “social pressure” och “no choise in the matter” hög.

När är en redesign lämlig?
När det är designen som är trasig. Om den är trasig, se till att fixa den!


A Holistic View on Developer Productivity

What does developer productivity mean, really? Is it churning out more code or less code? Is it to have less bugs in production or shipping code more often? Is it doing a lot of things or just one thing? Let’s think about this for a moment. I believe developer productivity is about getting more things […]


Improving the usability of Aftonbladet Video-clip pages

We have recently started the process of improving the usability of video-clip pages. In order to get an idea of where Aftonbladet stands compared to other world-class online video/news providers, we conducted an online test answered by 110 visitors of Aftonbladet TV. In this test we compared their perception of an Aftonbladet TV video-clip page […]


Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up

Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up Thursday, 28th of April 2016: getting to know each other, guests arrive Friday, 29th of April 2016: the meet-up date We here at Aftonbladet had been planning on having a meet-up with iOS developers across various Schibsted companies for many months. We had a range of topics in mind for […]


Hackday: The Future of Storytelling is social, engaging and rewarding

We gathered students, journalists, developers and designers to get together and conceptualize something new for the news industry. This was our first organized hack event – The Future of Storytelling Hack. The hack was a team-based, news-media-focused prototyping and experimentation event within storytelling over two days at Kungsbrohuset, Schibsted and Aftonbladets headquarter in Stockholm. A good story used to […]