Ett stormigt äktenskap med Facebook

Facebook har idag över 800 miljoner användare och allt fler webbplatser använder sig av de integrationsmöjligheter som Facebook erbjuder.

Under förra året så beslutades det att vi skulle ersätta våra artikelkommentarer som vi hade lagrade hos oss mot det kommentarsplugin som Facebook erbjuder. De släppte en större uppgradering av just den pluggen i mars förra året och efter att det utvärderats så fattades beslutet att börja använda dessa. Beslutet kom under en tid då det stormade rätt ordentligt om artikelkommentarer på svenska mediasajter.

Att använda sig av externa tjänster på detta vis har många fördelar men såklart även en del nackdelar. Ändringar kan i princip ske närsomhelst och hursomhelst, det är en medveten risk man får ta då man inte själv äger koden. I min roll på utvecklingsavdelning så ingår det att jag ska hålla koll på ändringar, nyheter och utredningar när det gäller Facebook och andra sociala medier. Det är inte alltid helt lätt, även om Facebook har blivit bättre på att meddela förändringar så kan det fortfarande ske kodändringar som påverkar de integrationer vi använder. Förutsättningar ändras och vi måste snabbt anpassa oss, detta har som sagt blivit bättre men det sker fortfarande en del spännande saker lite då och då.

Under de senaste veckan så släppte Facebook en uppdaterad version av deras kommentarsplugin, en förbättring främst för mobiler. Alla kommentarsboxar fick med denna release automatiskt en mobil version av kommentarerna om man surfade med en mobil enhet. Denna mobilversion hanterade inte bredder riktigt på samma sätt (verkade lite buggigt) och hade en andra del andra skillnader. Det visade sig även att om man surfade med Safari på iPad så fick man också mobilversionen och det kanske vi inte ville. Facebook hade dock lagt till funktionaliteten att slå av auto-detect vilket vi gjorde.

Igår hörde kommentarsmoderatorer av sig och berättade att den ruta med val som fälls ut när man klickar på “moderera” på en kommentar plötsligt inte syntes längre. Det gick alltså inte att moderera kommentarer. Jag tittade på detta tillsammans med min kollega Henrik och vi kunde snabbt konstatera att detta var en CSS-bugg som gjorde att rutan inte syntes, den fanns där men syntes inte. Vi slängde ihop ett Greasemonkeyscript lite snabbt som ändrade CSS:en så att rutan återigen syntes och det gick att moderera igen. Problemet fanns även i Internet Explorer men var inte riktigt lika allvarligt där. Sitter man med mac som vi så gott som alla gör på Aftonbladet så har man förmodligen inte möjligheten att använda Internet Explorer. Som utvecklare kan jag det då jag har flera Windows via VMware för testning.

Då det enligt Facebook är 400 000 webbplatser som använder sig av deras kommentarsplugin så hoppades jag att detta rätt snabbt skulle vara fixat. Problemet/buggen ligger dock fortfarande ute ett dygn senare, vilket förmodligen ställer till en del problem för en del webbplatser. Det har kommit in en del buggrapporter till Facebook. Personal sattes på att lösa problemet och ärendet fick till en början låg prioritet men höjdes sedan till medium.

En kommentar på buggrapporten var:

I would agree with why the “Low Priority” we have 108 sites affected with several thousand comments. This is a global issue with mostly all large commercial sites affected.

Även om Aftonbladet är en hyfsat stor aktör i Sverige så har vi haft svårt att få personlig kontakt med Facebook för att kunna diskutera sådana här problem med och få svar. Det är en av nackdelarna med att vara en medelstor fisk i Facebooks gigantiska damm.


A Holistic View on Developer Productivity

What does developer productivity mean, really? Is it churning out more code or less code? Is it to have less bugs in production or shipping code more often? Is it doing a lot of things or just one thing? Let’s think about this for a moment. I believe developer productivity is about getting more things […]


Improving the usability of Aftonbladet Video-clip pages

We have recently started the process of improving the usability of video-clip pages. In order to get an idea of where Aftonbladet stands compared to other world-class online video/news providers, we conducted an online test answered by 110 visitors of Aftonbladet TV. In this test we compared their perception of an Aftonbladet TV video-clip page […]


Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up

Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up Thursday, 28th of April 2016: getting to know each other, guests arrive Friday, 29th of April 2016: the meet-up date We here at Aftonbladet had been planning on having a meet-up with iOS developers across various Schibsted companies for many months. We had a range of topics in mind for […]


Hackday: The Future of Storytelling is social, engaging and rewarding

We gathered students, journalists, developers and designers to get together and conceptualize something new for the news industry. This was our first organized hack event – The Future of Storytelling Hack. The hack was a team-based, news-media-focused prototyping and experimentation event within storytelling over two days at Kungsbrohuset, Schibsted and Aftonbladets headquarter in Stockholm. A good story used to […]