Friendly iFrames på mobilsajten

Att mobil.aftonbladet.se inte alltid är världens snabbaste mobilsajt att ladda är ingen hemlighet. Ibland kan det kännas som att sajten “står och tuggar” så snart den första annonsen har börjat läsas in. Anledningen till detta har dryftats tidigare här på utvecklingsbloggen. Kortfattat kan man säga att document.write() (som vi använder för att rita ut annonser på mobil.aftonbladet.se) är tråkigt av flera anledningar, men framför allt är javascript som gör document.write() för att skriva ut ytterligare <script>-taggar “mitt på” en sida trist då det tvingar webbläsaren att vänta tills det att javascriptet har körts färdigt innan utritningen av sidan kan fortsätta. Detta är givetvis illa nog i en “vanlig” desktop-webbläsare, men det blir riktigt tråkigt om man surfar med en mobiltelefon som har en taskig 3G-anslutning.

Ett sätt att komma runt denna problematik är att använda sig av s.k. “friendly iframes” för annonser, något som vi har gjort ganska länge på www.aftonbladet.se. För att illustrera problemet, och samtidigt visa på hur friendly iframes kan rädda situationen, skapade jag en extremt långsam annons, som tar 6 sekunder att ladda (övriga sajten fick dock tuffa på som vanligt), och kortslöt annonsystemet så att jag fick den långsamma annonsen på varje annonsposition. Jag spelade in lite video av hur en (simulerad) iPhones MobileSafari beter sig utan, och med, friendly iframes.

I och med att laddningen av flera annonser kan ske parallellt om man kör med friendly iframes blir inte bara den upplevda laddningstiden för sajten kortare, utan också den faktiska laddningstiden. Man bör notera att detta exempel är väldigt tillskruvat för att illustrera nyttan med friendly iframes, detta är ingenting som man faktiskt råkar ut för på mobil.aftonbladet.se.

A Holistic View on Developer Productivity

What does developer productivity mean, really? Is it churning out more code or less code? Is it to have less bugs in production or shipping code more often? Is it doing a lot of things or just one thing? Let’s think about this for a moment. I believe developer productivity is about getting more things […]


Improving the usability of Aftonbladet Video-clip pages

We have recently started the process of improving the usability of video-clip pages. In order to get an idea of where Aftonbladet stands compared to other world-class online video/news providers, we conducted an online test answered by 110 visitors of Aftonbladet TV. In this test we compared their perception of an Aftonbladet TV video-clip page […]


Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up

Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up Thursday, 28th of April 2016: getting to know each other, guests arrive Friday, 29th of April 2016: the meet-up date We here at Aftonbladet had been planning on having a meet-up with iOS developers across various Schibsted companies for many months. We had a range of topics in mind for […]


Hackday: The Future of Storytelling is social, engaging and rewarding

We gathered students, journalists, developers and designers to get together and conceptualize something new for the news industry. This was our first organized hack event – The Future of Storytelling Hack. The hack was a team-based, news-media-focused prototyping and experimentation event within storytelling over two days at Kungsbrohuset, Schibsted and Aftonbladets headquarter in Stockholm. A good story used to […]