Responsiva bilder på Aftonbladet-vis

Responsiv design (att i webbläsaren anpassa sidan utifrån den enhet man använder) är en viktig trend inom dagens webbutveckling. Att vi skulle använda oss av responsiva tekniker var närmast en självklarhet när vi tidigare i år byggde om Aftonbladets mobilsajt.

Men responsiv design kommer med en hel del egna problem. Ett av de olösta problemen är hur man bäst hanterar bilder, att så snabbt som möjligt ge användarna så bra bilder som möjligt som använder så lite bandbredd som möjligt.

När vi byggde om mobilsajten ville vi verkligen få till bildhanteringen rätt. Vi började med att testa en mängd olika varianter av “responsive images” som andra tagit fram, men ingen av dem fyllde helt vårt behov. Så vi kombinerade ihop en hel del idéer från andras arbete till en mix som passade oss bra.

För oss var det viktigt att få till en lösning som inte tvingade oss att kompromissa för mycket när det gällde sidans prestanda. Vi vill absolut ha snygga bilder anpassade till användarens telefon, men det får inte göra sajten långsam eller slösa på användarens begränsade datatrafik i onödan.

Vi tror oss inte ha hittat den slutliga lösningen på hur man ska hantera responisva bilder, men vi tror att vår lösning kan vara till hjälp och inspiration för andra och föra utvecklingen ett litet steg framåt. Så jag och Anders Andersen (en av få konsulter i teamet) skrev före sommaren ihop en artikel för Smashing Magazine som publicerats idag. Läs den, och kom gärna med inspel och funderingar.


A Holistic View on Developer Productivity

What does developer productivity mean, really? Is it churning out more code or less code? Is it to have less bugs in production or shipping code more often? Is it doing a lot of things or just one thing? Let’s think about this for a moment. I believe developer productivity is about getting more things […]


Improving the usability of Aftonbladet Video-clip pages

We have recently started the process of improving the usability of video-clip pages. In order to get an idea of where Aftonbladet stands compared to other world-class online video/news providers, we conducted an online test answered by 110 visitors of Aftonbladet TV. In this test we compared their perception of an Aftonbladet TV video-clip page […]


Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up

Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up Thursday, 28th of April 2016: getting to know each other, guests arrive Friday, 29th of April 2016: the meet-up date We here at Aftonbladet had been planning on having a meet-up with iOS developers across various Schibsted companies for many months. We had a range of topics in mind for […]


Hackday: The Future of Storytelling is social, engaging and rewarding

We gathered students, journalists, developers and designers to get together and conceptualize something new for the news industry. This was our first organized hack event – The Future of Storytelling Hack. The hack was a team-based, news-media-focused prototyping and experimentation event within storytelling over two days at Kungsbrohuset, Schibsted and Aftonbladets headquarter in Stockholm. A good story used to […]