Startsida / Inlägg

Lös ett problem – då kommer nästa

av Anna Andersson

För Marcus Ericsson tog kvalet i Australien slut efter ungefär sex minuter. Då stod han i depån efter sina fem första varv och regnet svepte in över Albert Park med full kraft. Det öste ner.
Det gjorde att svensken inte kom ut igen och hans 1.35,157 också var hans kvaltid. Då var han ungefär fyra sekunder efter toppen och han var också nio tiondelar efter teamkollegan Kamui Kobayashi som överraskande tog sig vidare till Q2 som 16:e man. I Q2 slutade han på plats 15.
Ericsson kommer dock att flyttas upp en placering i starten eftersom Esteban Gutierrez, Sauber, har bytt växellåda och han kan vara nöjd med sitt kval med tanke på löjligt lite tid han har haft på banan den här helgen.

Två nykomlingar smällde till och såg till att betydligt mer erfarna världsmästare och stallkollegor fick rejält med stryk. Kevin Magnussen skåpade ut Jenson Button hos McLaren och Daniel Ricciardo, som är ny hos Red Bull, startar som tvåa i morgon och satte Sebastian Vettel på plats. Vi kan även konstatera att båda Toro Rosso tog sig in i Q3, det gjorde som sagt inte två Red Bull….Vettel hade problem med en mjukvara som skulle ha ändrats till kvalet. Där gick någonting fel.
•••
Williams båda bilar tog sig vidare till Q3.
Här har du hela resultatet:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1m44.231s
2. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m44.548s +0.317s
3. Nico Rosberg Mercedes 1m44.595s +0.364s
4. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1m45.745s +1.514s
5. Fernando Alonso Ferrari 1m45.819s +1.588s
6. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1m45.864s +1.633s
7. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1m46.030s +1.799s
8. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m47.360s +3.129s
9. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m48.079s +3.848s
10. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1m48.147s +3.916s
Q3 cut: 1m44.331s
11. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m44.437s +2.173s
12. Kimi Räikkonen Ferrari 1m44.494s +2.230s
13. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m44.668s +2.404s
14. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1m45.655s +3.391s
15. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1m45.867s +3.603s
16. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m47.293s +5.029s
Q2 cut: 1m34.274s
17. Max Chilton Marussia-Ferrari 1m34.293s +4.118s
18. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1m34.794s +4.619s
19. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m35.117s +4.942s
20. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1m35.157s +4.982s
21. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m36.993s +6.818s
22. Pastor Maldonado Lotus-Renault.
Valtteri Bottas och Esteban Gutierrez har bytt växellådor och flyttas tillbaka fem platser var.
Men kolla in vilken tuff grupp det blir mitti fältet, Massa intill Button, bakom dem Räikkönen och Vettel.
Grattis Danmark. Kevin Magnussen startar som fyra. Snyggt. En sådan premiär har vi inte sett av en rookie sedan Lewis Hamilton stormade in 2007.
– Jag är otroligt nöjd, jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig, säger Kevin.
– I och med att det var så blött så var det lite av ett lotteri. Jag har aldrig upplevt ett sådant kval, det var otroligt svårt.
Ändå gjorde han det otroligt bra.
– Jag är verkligen superimponerad av Kevin, snyggt, hyllades han av Marcus Ericsson.
•••
Nico Rosberg varnade för det där med att spara bränsle under loppet i morgon.
– De kommer att bli svårt, det gäller att köra snabbt och samtidigt spara bränsle. Det blir en stor utmaning, sa han.
Även Daniel Ricciardo var lite orolig:
– Vi har inte ens kört en hel tävlingsdistans än så…men jag litar p killarna på pitwall.
•••
Dagens roligaste tweet kommer från Lotus:

– Det är tufft nu. Så fort vi fixar ett problem så kommer det ett nytt, säger Romain Grosjean.
– Jag är övertygad om att det kan bli en fantastiskt bra bil om vi får ihop alla bitar tillsammans. Det är tuffa tider, men vi har varit med om tuffa tider förr och kommer att lösa detta.
Det ryktas om att Lotus fortfarande inte betalar ut några löner.
•••
Är Red Bulls bil olaglig? Ja det har varit den stora frågan i presscentrat här i Melbourne. Det var ingen som hittade den TV-kamera som måste sitta fram på bilen. Alla andra stall har en.
Men så kom en bild framifrån på Red Bull och plötsligt syntes det var mästarna och deras stjärndesigner Adrian Newey hade gjort.
Han har gömt kameran. Han har återigen lusläst reglerna och nu hittat en lösning som inte är förbjuden.
En av F1:a välkända gråzoner.
Adrian Newey har valt att bygga in kameran. Nu har jag ingen bra bild på bilen här, men det syns ganska bra här:

Under det sista I:et under Pirellis logga sitter den. Den kan filma framåt, inte bakåt och enligt reglerna är det tydligen så att den måste ha en kamera. De flesta teamen har valt att ha två, en på var sida som sticker ut något för att det ska vara exakt lika (allt annat är en katastrof för aerodynamiken, men det vet ni ju redan). Red Bull har valt att ha en – och på andra sidan är det exakt likadant byggt, men ingen kamera. Det skriver auto, motor und sport. Ett smart drag sett till aerodynamiken.
Får se om det är några andra som kopierar den lösningen framöver. TV-bolagen är säkerligen inte nöjda med den här lösningen…
•••
Dags att rusa. Mer jobb att göra. Mycket mer F1 hittar du i tidningen och på sportbladet.se

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB