Startsida / Inlägg

It’s All a Game to Me

av Simon Bank

Om förra helgens hetaste i the cash strapped brigade förstås var Pompey, som är på väg till Wemberlee med sina drömmar och sin kredit, så gick förrförra helgens hedersomnämnande till West Ham United FC.

När Daily Mail gick ut med nyheten att bubbelblåsarna från East London fått klart med en ny dräktsponsor, att den sponsorn var erotika-experten Ann Summers och att dräkten därmed skulle innehålla distinkta detaljer i rosa – ja, då sa det två saker om tillståndet i världen.

För det första: Att det råkade vara första april.

För det andra: Att man ens började fundera över sannolikheten i det pekade på exakt hur ekonomiskt pressade många klubbar är.

Jaja. Hur som helst. Den tredje följden av the fooling var att den här gamle skribenten gav sig in på tankespår kring ”den coolaste dräktsponsorn genom tiderna” (från Milans 80-talsklassiska jumbo Pooh Jeans och uppåt på listan). Efter att ha lokaliserat ettan på den listan – världens fräckaste dräktsponsor i mänsklighetens historia någonsin – transformerades tankarna till att helt enkelt handla om ”band och artister som sponsrat bollklubbar”.

Bläddrar ni ner hittar ni listan, bakifrån och framåt. Bläddrar ni en bit till hittar ni ett forum för att rätta till felaktigheter och bidra med fler namn.

8. Wet Wet Wet sponsrar Clydebank Clydebank Clydebank.

Bandets smörstämband Marti Pellow var genuint nere med the Bankies, och när bandet remake-profiterade på gamla fina Troggs-balladen Love Is All Around tog han hitliste-pengarna och skickade dem rakt ner i Clydebank FC:s skuldhål.

Nu växte det där hålet ändå, till slut var det så stort att hela klubben ramlade ner och försvann. 2003 fick de lämna återbud till seriespel. Så går det när man litar på sångare med hästsvans.

 

wetwetwet.jpg

 

7. Kool Shen featuring MC Aulas.

Jodå, det här har jag ju skrivit om förut. Paris-gangstan Kool Shen lämnade lojaliteten hemma i Saint-Denis och hoppade på Lyon-tåget istället. När en fransk hiphop-artist för första gången blev dräktsponsor i Ligue 1 var det alltså inte de givna favoriterna i Marseille (det har pratats om IAM-sponsring där) eller andrahandsfavoriterna PSG som fick den äran. Det var Partille-pimpen Kim Källström och gänget som sportade rap-reklam först av alla. Minus i sammanhanget är förstås a) att det var ett enstaka tillfälle, och ingen långsiktig sponsring, och b) att Kool själv är PSG-fan.

kool.jpg

6. The View räddar småbarn.

The View låter som sympatiska pojkar när de spelar indiegitarrpop, och de verkar minsann vara precis just det också. Snälla grabbar. När Dryburgh Athletics tolvårslag hemma i Dundee råkade i pengaknipa så klev de in med nya dräkter, komplett med bandnamnet på ryggen.

– Jag brukade spela högerytter för det här laget när jag var liten, och Kieren (Webster, basisten) var anfallare. Så när vi hörde att grabbarna hade problem bestämde vi på uppstuds för att hjälpa till, förklarade sångaren Kyle Falconer.

Good man.

theview.jpg

5. Ian Brown hoppar på Chiswick-tåget.

Den manc-magnifike Stone Roses-ikonen Ian Brown lanserade samlings-albumet The Greatest genom att hoppa på framgångssagan (och AIK-epigonerna) Chiswick Homefields FC. Chiswick hade gått rakt igenom amatörserierna på sex år och spelade hela säsongen 2005-06 med texten IB – The Greatest på magen.

När jag blir rik ska jag byta ut ett I mot ett S, och köpa in samma text på Kinna IF:s dräkter.

ianbrown2_000.jpg

Chiswick.JPG.jpeg

4. Superfurry Animals + Bluebirds.

Man vill ju gärna tro att en sångare i ett rockband har lite samma roll som jag har i den här bloggen. Att stå längst fram, vara coolast, vara den som bestämmer.

Gruff Rhys bekräftade den bilden.

Han och Guto Pryce är Cardiff lads, City fans, och då fick de andra i bandet vackert finna sig i att de 1999 klev in och betalade för att namnsponsra blåfåglarnas cup-ställ. Hur det gick? City förlorade mot Wrexham i finalen. Superfurry jinxin.

superfurry.jpg

3. Totenhosen gegen FC Bayern.

Det är fortfarande oklart om de gladpunkande dödbrallorna hatar FC Bayern mest eller om de älskar Fortuna Düsseldorf mest. De har trots allt skrivit en hit om Bayern-hat. Men sponsoravtalet med Fortuna avgör väl saken. Bandet klev in både med transferpengar och dräktavtal, och kvalar in som en av de där grupperna som brinner på riktigt.

fortuna.jpg

2. Fatboy Seagulls

…och om vi nu ska hylla de där som gör saker på riktigt så är det ju svårt att komma runt Norman Cook, a k a Fatboy Slim. Mannen älskar verkligen sitt Brighton, och skickade in sitt bolag Skint Records som dräktsponsor under ett helt årtionde. Unikt i fotbollsvärlden.

Mer då? Tja, 2004 lyckades han få klubben att döpa om sin arena, för en enda match. Nya namnet? Palookaville, samma som Fatboys nya album.

fatboy.jpg

1. Motörhead Minors

Jag vet nu inte hur det är med er, men om vi tänker oss att jag vore tio år gammal och rätt färsk i fotbollsbranschen så skulle jag hellre än något annat vilja göra min entré till den här låten, i de här dräkterna.

Greenbank FC fick göra det. Lucky little cheeky bastards.

motorhead.jpg

Så, där har ni. Liam Gallagher kom aldrig till skott med att köpa City-dräkten, Charlatans klev aldrig in i Northwich Victoria, och även om jag har för mig att Teenage Fanclub var tungt nere med skotsk fotboll så tror jag inte att de någonsin dräktsponsrade, lika lite som Glasvegas gett sig på Falkirks dräkter.

Jag tror alltså att jag just satt ihop den ultimata listan. Men har ni synpunkter eller bättre alternativ så… speak now, or forever hold your peace.

/Simon Bank

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB