Startsida / Inlägg

Floodland

av Erik Niva

Har du 16 000 australiensiska dollar som ligger och skräpar?

I så fall kan jag ge dig ett tips om vad du ska göra med den summan, som alltså motsvarar 115 000 svenska kronor. In på Ebay och buda på The Tim Cahill Everton Experience, även om du nog får vara beredd på att priset flerdubblas under auktionens gång.

Som ni vet är ju nordöstra Australien just nu mitt uppe i en ojämn kamp för överlevnad mot havets makter. 9 personer är bekräftat döda och fler än 70 saknas efter att en vattenvägg – en ”inlandstsunami” – svept in över Queensland. Den beräknade kostnaden för återuppbyggnaden är redan nu beräknad till nästan 40 miljarder kronor.

Och det är alltså här som Tim Cahill kommer in i bilden.

När Australien i natt besegrade Bob Houghtons indiska landslag med 4-0 sin första match i de asiatiska mästerskapen firade Tim Cahill – eller Timothy Filiga Cahill, som han tituleras i Qatar – båda sina mål med att göra telefontecknet.
– Vi spelar fotboll, men det finns mycket annat som händer ute i världen. Det var något jag tänkte ut på hotellrummet, att göra något speciellt. Jag gjorde gesten för att jag vill att folk ska ta upp sina telefoner, ringa in och donera pengar till översvämningarnas offer.

Men världens bästa huvudspelare nöjde sig alltså inte med det. Han trummade på eget initiativ igång den där Ebay-auktionen om The Tim Cahill experience, som alltså inkluderar följande.
* Två förstaklassbiljetter med tur-och-retur-flyg till England från Australien
* Två platser i Cahills privata vip-loge på valfri Everton-match den här säsongen.
* En inbjudan att se en Everton-träning och träffa spelarna.
* En Cahill-tröja, signerad av hela laget.
* De bollskor Cahill använde i matchen, signerade.
– Det är folk och familjer som lider därute, och det här är mitt sätt att visa att jag bryr mig. 

Det är ju långt ifrån unikt att en fotbollsspelare gör något för välgörenhet, men Tim Cahill förtjänar ett extra omnämnande. Han har gjort den här typen av hjälpinsatser till en del av sin vardag.

Sommaren 2009 lanserade han till exempel The Tim Cahill Cancer Fund for Children, med målet att dra in ungefär fyra miljoner kronor på två år.
– Jag vill hjälpa människor och ge något tillbaka. Jag vill att barn ska komma fram till mig varje dag, och jag kommer att skriva varenda autograf de ber mig om, jag kommer aldrig att säga nej. Det var så jag uppfostrades.
Just cancerfonden aktiverades av att flera av Cahills egna släktingar diagnostiserades med cancer, bland annat hans egen mamma.
– Det har drabbat a hell of a lot of people som är nära mig, och min mamma tvingades igenom en riktig skräckupplevelse. Men hon fick rätt behandling, blev frisk och det är fantastiskt.

Några få dagar före förra sommarens VM-premiär fick ju den australiensiske målvakten Brad Jones beskedet att hans son var sjuk i leukemi. Cahill bestämde sig omedelbart för att auktionera ut en signerad Jabulani-boll. Inte för att han trodde att det skulle göra någon större skillnad, inte för att det skulle göra livet lättare för Brad Jones och hans son – utan för att det var hans naturliga, instinktiva reaktion.

När Tim Cahill ser något som är fel vill han göra sitt för att rätta till det.

/Erik Niva

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB