Startsida / Inlägg

Yesterdays Values In Tomorrows Industry

av Erik Niva

Den som inte är tillräckligt bra på gitarr blir musikkritiker. Den som inte blir fotbollsproffs blir Media Content Planner hos Manchester United.

Jag är ju normalt sett inte killen som skriver positivt lutade inlägg om det som numera refereras till som – marschtakt – The Football Industry.  När allt är sammanvägt och utvärderat tycker jag rätt och slätt att ekonomiseringen av fotboll för med sig fler nackdelar än fördelar – men för den sakens skull behöver jag ju inte bli så felaktigt förenklande att jag låtsas som att fördelarna överhuvudtaget inte existerar.

Något av värde går faktiskt att få ut ur detta ensidiga fokus på svällande omsättningar och ständig tillväxt.

Ute i den stora fotbollsvärlden finns det numera någonstans att ta vägen för alla de som saknar den nödvändiga talangen, men som ändå vill leva sina liv med och för fotbollen.

Några år har nu gått sedan konsultfirman McKinsey gjorde sin stora genomlysning, men de kom då fram till att fotbollsindustrin i Tyskland stod för ungefär 110 000 arbetstillfällen och att den sysselsatte uppemot 150 000 människor i Storbritannien. Siffrorna har inte blivit lägre sedan dess.

Som en haltande jämförelse kan nämnas att Volvo, Ericsson, Saab, Scania, Peab och Sandvik tillsammans har ungefär 100 000 anställda i Sverige.

Nu verkar ju visserligen en hel del av de där fotbollsjobben vara precis lika själadödande tråkiga som vilka corporate kontorskneg som helst, men det kan ändå vara kul att veta att vägarna finns. Både England och Tyskland har drösvis av universitetsutbildningar inriktade på just fotbollsindustrin, och det verkar faktiskt som att flera av dem leder fram till arbeten.

soccerballonestrogen
Man blir knappast andretränare i Liverpool för att man tar en MBA i Football Industries på universitetet nere i centrum, men du hade kunnat bli klubbens Head of Content vad gäller digital media och broadcasting. Som ett förtydligande exempel har ni här de lediga jobb som de olika Premier League-klubbarna har ute på annons precis i detta nu – och nej, i många fall begriper inte jag heller vad som egentligen ligger under de olika mumbotitlarna.

Arsenal
Lead Physiotherapist – Arsenal Ladies FC
Executive Box Account Analyst

Chelsea
Duty Manager – Chelsea FC Hotels
Shift Engineer – Chelsea FC Hotels

Crystal Palace
Matchday Hospitality – various positions (deltid)

Fulham
Head groundsperson
Web editor
Matchday Opportunities – various positions (deltid)

Liverpool
Head of Content (Digital Media & Broadcasting)

Manchester City
Head Chef
Payroll Clerk

Manchester United
Business Development Executive
Media Content Planner
Casual Steward

Norwich City
Coach Development Officer
Digital Media Assistant
Disability Coach
Disability Coordinator
NCS Assistant Team Leader

Southampton
Sales & New Business Manager
Chef du Partie

Stoke City
Sales Manager
Turnstile Operators & Matchday Sellers (deltid)

Sunderland
Trainee Duty Manager

Tottenham Hotspur
Coaching Programmes Administrator
Retail Assistant
Global Coaching Apprentice
Business Administration Apprentice
Finance Apprentice

West Ham United
Queen Elizabeth Olympic Park Activator

En sak till innan vi slutar för förmiddagen. Kostnaderna som den tyska staten lägger på polisbevakning och säkerhet runt matcherna uppgick enligt McKinsey till ungefär 0,2 miljarder euro häromåret. Mot de bör då vägas ungefär 1,7 miljarder euro som den nationella fotbollsindustrin betalade i skatt.

Fotbollen har alltjämt sina baksidor, visst, men utifrån den krassa ekonomiska logik som gäller nuförtiden är den samtidigt också – typ – det som hindrar hela jävla Eurozonen från att sjunka.

/Erik Niva

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB