Oväntat stor hit för Lego

av Stefan Hedmark

Det må vara en 100 minuter lång reklamfilm för en av världens populäraste leksaker. Men ”Lego-filmen”, en animerad 3D-historia med legofigurer som lånar röster av bland andra Liam Neeson och Morgan Freeman, får riktigt bra recensioner och har blivit en oväntat stor hit sedan premiären i fredags. Filmen ligger etta på amerikanska biotoppen och har med sina 448 miljoner kronor redan tjänat in en bit över sin budget, skriver Variety.

På andra plats ligger en annan film som hade premiär i USA i fredags, ”The monuments men”, äventyrsfilm i andra världskrigsformat i regi av George Clooney. Han har även huvudrollen och stöttas av en diger lista med stjärnor – John Goodman, Bill Murray, Jean Dujardin, Matt Damon, med flera. Filmen drog in cirka 147 miljoner kronor över helgen, vilket anses vara helt okej.

På tredje plats på amerikanska biotoppen ligger actionkomedin ”Ride along” med Ice Cube som drog in 61 miljoner kronor. Filmen släpptes i mitten av januari och har blivit en stor hit i USA.

Både ”Lego-filmen” och ”The monuments men” har svensk biopremiär på fredag; i ”Ride alongs” fall är det ännu inte klart.

Den som vill förkovra sig i den verkliga historien bakom Clooneys film kan läsa Plus-artikeln Här hittades nazikonst för sex miljarder av Fredrik Rundkvist.

Flugor, blod och Norman Bates

av Stefan Hedmark

”Bates motel”, vars första säsong visades på SVT förra året, kommer snart tillbaka i USA för en andra säsong. Nedanstående är den senaste trailern och den skvallrar om att Norman Bates (Freddie Highmore) inte mår särskilt bra efter dramatiken i säsongsavslutningen. Fokus kommer att fortsätta ligga på Normans resa mot fördärvet, och det blir spännande att se.

Vad som kanske däremot känns mindre intressant är en subplot som fortsätter i nästa säsong – knarkverksamheten som Normans bror är inblandad i. Den känns mest som en påklistrad actionidé för att variera klaustrofobin i relationen mellan Norman och Norma (Vera Farmiga).

Premiär i USA för nya säsongen av ”Bates motel” blir det den 3 mars.

Storfilm med magplaskvarning

av Stefan Hedmark

En ny poster för storfilmen ”Noah” har anlänt. Gud är ju het numera, vilket miniserien ”The Bible” bevisade förra året med sina väldiga tittarsiffror. Nästa år kommer uppföljaren ”A.D.” som inte helt oväntat handlar om tiden efter Jesu korsfästelse. Men redan nu får vi alltså berättelsen om Noaks ark, gjort på fläskigaste Hollywoodvis, med Russell Crowe på sitt mest ”Gladiator”-pompösa humör i huvudrollen och Anthony Hopkins i en mindre roll, redo att plocka ännu en fet lönecheck för minimalt arbete efter sin insats i senaste ”Thor”.

Om det inte vore för att det är Darren Aronofsky, vanligtvis en regissör med visioner, som har gjort spektaklet så kunde man avfärda ”Noah” med detsamma. Men vi får väl se vad det blir av det hela. Varken postern eller trailern visar än så länge något som ser genuint spännande ut.

1507980_10152162682057708_2089973957_n

Svensk biopremiär blir det den 4 april.

Flickan som lekte med Jack Bauer

av Stefan Hedmark

Under helgens Super Bowl kom så de första smygtittarna på ”24: Live another day”, uppföljaren till tv-serien ”24” som i sitt nya format har fått en 007-doftande undertitel – och dessutom utspelas delvis i London. Något som är uppenbart i trailern.

Terrorister av något slag har ställt till med kaos och det är upp till Jack Bauer (Kiefer Sutherland) att städa upp. Ser onekligen spännande ut. Men mina blickar landar främst på Mary Lynn Rajskub. Bytt stil har hon definitivt gjort. Med tanke på att Chloe ska spela en whistleblower som lever på flykt tycks filmteamet ha velat skapa Lisbeth Salander-vibbar. Frågan är dessutom om Chloe ska få chans att bli en lika självständig figur som Salander… eller bara måste räddas av Jack, som i klippet här nere.

Premiär för ”24: Live another day”: 5 maj i USA.

Island räknar med att tjäna pengar på Walter Mitty

av Stefan Hedmark

Efter att ha sett bioaktuella ”The secret life of Walter Mitty” på en förhandsvisning förra veckan skrev jag en krönika som publicerades i Nöjesbladet förra fredagen. Den har inte publicerats på nätet, så nu hamnar den på Biobloggen:

Skärmavbild 2014-01-30 kl. 18.38.35

Vi drömde om en briljant ”Walter Mitty”. Men fick en mittemellanfilm. 

Men än kan den göra Island hetare än Eyjafjallajökulls innersta.

”Du kan önska i en hand och skita i den andra och se vilken hand som fylls först”.

Så lyder ett väderbitet talesätt, och visst. En del önskningar och förväntningar här i livet är rimliga, andra orimliga.

I det senare facket får vi placera förväntningarna inför ”The secret life of Walter Mitty”, som har svensk biopremiär i dag.

I ett halvår har det twittrats och talats om att det här skulle bli Ben Stillers mästerverk. Som regissör har han inte åstadkommit mycket (debuten ”Reality ­bites” är väl fortfarande bäst), men när en trailer släpptes i höstas såg det lovande ut. Skulle han göra en McConaughey och helt plötsligt briljera med ett djup som sällan skådats förr i karriären?

Med hjälp av marknadsföringen förvandlades filmen till ett kärl där vi i brist på detaljer och bättre vetande kunde hälla ­alla våra feelgood-förväntningar. Spelade Stiller en ny slags ”Forrest Gump” rent av? ­Sedan hade ”Walter Mitty” premiär i USA … och luften gick ur likt en smygfis.

De flesta kritiker var överens om att det här var ju ingenting att få andnöd över.

Filmen är inte dålig. Men den är ett ­exempel på när orimlig förhandshajp gör en rejäl otjänst.

Desto rimligare förväntningar har Island där en stor del av ”The secret life of Walter Mitty” är inspelad. Filmen är en turist­broschyr av isländsk, karg skönhet.

Det är inte landets näringsidkare sena att utnyttja. Just nu kan jänkare som förförts av filmens vyer hoppa på ett plan via ­Anchorage i Alaska och flyga till Island på ett ”Walter Mitty Iceland adventure”. För tusen dollar får du tre nätter på hotell, sightseeing samt ett grottbesök. Där anordnas även rundturer för ”Game of thrones”-fans som vill ta sig till den stora Muren i norr. ­Jodå, tv-succén har valt Island för sina bistraste vintervyer.

Vi må ha förväntat oss för mycket av ”The secret life of Walter Mitty”. Men även om filmens propert packeterade plattityder inte får oss på fall kanske vyerna ändå får det. Jag har en arbetskamrat som envisas med att drömma om Island som ett isolerat paradis där allt är perfekt. Han har aldrig varit där. Men ­Island har blivit ett kärl där han kan hälla alla sina feelgood-förväntningar.

Orimligt? Ändå charmigare att försöka fylla handen på det sättet.

Foto: Fox

Så ser Shining-tvillingarna ut i dag

av Stefan Hedmark

När brittiska filminstitutet firade 50-årsjubileum för Stanley Kubricks ”Dr Strangelove” i helgen dök två bekanta skräckikoner upp, kända från en annan Kubrick-film, ”The shining” (1980). Lisa och Louise Burns var 12 när de spelade flickorna som ville leka med lille Danny ”forever and ever”. Nu är de 46 år; Lisa studerade litteratur medan Louise blev mikrobiolog, enligt Buzzfeed. Som synes i twitterinlägget här ovan har tvillingarna även ett eget twitterkonto.

Så här såg det ut när de var med i ”The shining”:

Nöjesbladets Joni Nykänen satte i höstas ihop en special om barn i skräckfilmer. Läs här.

Censurerad Scarlett & eleganta skurkbritter

av Stefan Hedmark

På söndag är det Super Bowl, det där förvirrade spektaklet där två lag springer omkring i några sekunder innan avblås, följt av samma sak igen och igen. Det som möjligtvis är roligt med Super Bowl är halvtidsshowen… fast i år är det Bruno Mars och Red Hot Chili Peppers. Nä, det är väl reklamfilmerna som lyfter det hela. Några av dem har släppts i förväg – och som väntat är de snygga. Pengar pumpar alltid igenom de här små filmerna likt blod i ådror.

Den här filmen med Scarlett Johansson stötte på problem. Inte helt oväntat eftersom den avslutas med en känga mot Coca Cola och Pepsi… och den sistnämnda är en av halvtidsshowens sponsorer. Filmen, som gör reklam för Sodastream och driver med att det alltid är sex som säljer, kommer att visas i en nedklippt version. Utan att Pepsi nämns, får man förmoda.

Brittiska skådespelare får ofta spela skurkar i Hollywood. Och Jaguar tror sig veta vilket bilmärke de föredrar. ”Les misérables”-regissören Tom Hooper har skapat den här mörkt tjusiga reklamfilmen där Ben Kingsley, Tom Hiddleston och Mark Strong får vara så väsande ondskefullt sofistikerade som vi förväntar oss.

Super Bowl visas på TV10. Dock utan de omtalade reklamfilmerna.

Första klippet ur nya ”The trip”

av Stefan Hedmark

Steve Coogan och Rob Brydon är tillbaka med en ny frodig matresa, denna gång pedagogiskt kallad ”The trip to Italy”. Under denna Italien-resa ska det ätas och smågnabbas liksom i originalet ”The trip” (2010).

Varje fan av den filmen och miniserien du möter lär dra upp Michael Caine-imitationerna som en höjdpunkt. Det är därför ingen större överraskning att Coogan och Brydon kör en vända till i nedanstående klipp ur ”The trip to Italy”. Det har ju trots allt hunnit komma ytterligare en Batman-film sedan förra matresan.

Det är ännu oklart när ”The trip to Italy” kommer till Sverige, men senare i år är inte en orealistisk gissning. Filmen har även visats under den pågående Sundance-festivalen i Utah. I en recension i The Guardian låter det som att uppföljaren har tappat sin skärpa en smula. Även om det fortfarande smakar gott.

Här återförenas ”Huset fullt”-stjärnorna

av Stefan Hedmark

Alla ungarna är väl utflyttade. Hunden Comet måste vara stendöd. Men Jesse (John Stamos), Danny (Bob Saget) 0ch Joey (Dave Coulier) bor fortfarande tillsammans. Allt enligt en ny reklamfilm som återförenar de tre skådespelarna i sina klassiska roller. Filmen kommer att visas i sin helhet under Super Bowl den 2 februari, men här nedanför bjuds på ett smakprov.

”Huset fullt” visades 1987-1995 på amerikansk tv, men blev en succé även i Sverige.

Sida 14 av 21
Alejandro González Iñárritu American horror story Angelina Jolie Birdman Breaking bad Golden Globes Harrison Ford House of cards Ian McKellen Kevin Spacey Lego-filmen Liam Neeson Matthew McConaughey Meryl Streep Michael Keaton Oscars Simpsons Star wars Stellan Skarsgård Tom Hanks
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB