Startsida / Inlägg

Tottis trademark

av Johanna Frändén

Italien av idag är ett samhälle med sin beskärda del av politisk oro, korruption och stagnation. Sitt litterära arv behöver dock italienarna aldrig skämmas över. 
Landet har ju sina giganter i Dante, i Macchiavelli och på senare tid i Umberto Eco.
Men bättre än samtliga tillsammans säljer Francesco Totti, som släppt sin femte (jodå) bok i dagarna som redan har sålt över en och en halv miljon exemplar.
Boken heter ’Quando i bambini fanno ”ahò”’ som fritt översatt betyder ’När barnen säger ”öh”’.
’Ahò’ är en hälsningsfras i stil med ’öh’ och är lite av Tottis kännemärke. Han säger ’ahò’ när han vill prata med domaren på planen, när han hälsar på Ilary på morgonen och när han vill ha kyparens uppmärksamhet på krogen.
Det är inte så artigt och belevat, det har ni redan fattat, men det är väldigt mycket Totti och därmed per definition något som romarna har överseende med.
Det har också smittat av sig på stadens yngre generation och Tottis senaste bestseller handlar om hur fotboll kan vara en väg till integration och tolerans med flera nedslag i och exempel från hans egen framgångsrika karriär.
– Den heter så för att alla barn är lika och när de spelar fotboll ropar de alltid ’Ahò, passa bollen!’ förklarar Totti på osviklig tottiska.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB