Eto’o är affärens vinnare
avVi krämar väl ur det sista ur Ibreto’o-trasan då.
Rubriken ovan är hämtad från Gazzettan i dag när historien (ännu en gång) är millimetrar från att gå i lås. Vid sidan finns en kommentar från kolumnisten Nicola Cecere som menar att Inter vinner ännu mer på övergången.
Jag kan bara hålla med. Får man behålla Maicon till nästa säsong är det här laget lika starkt som förra säsongens. Då finns också 500 sköna nya miljoner att shoppa för.
Förutom de obscena summorna pengar som cirkulerar i dagarna gillar jag den här bytestanken. Det känns som långsiktigt hållbarhetstänk i finanskrisens kölvatten. Very 2009 indeed.
När jag jobbade på Aftonbladets gratistidning Punkt SE för ett par år sedan skrev jag en artikel om hur Stockholms damallsvenska klubbar bytte spelare lite hursomhelst med varandra. Otänkbart i herrallsvenskan så klart.
Artikeln fick den smått geniala rubriken ”Ska vi, ska vi byta tjejer med varandra?”. Hasse Alfredsson-flörten uppskattades dessvärre inte alls från högre ort.
Tur (eller är det?) för Zlatans klädsponsor att han kommer till en klubb där de redan står för matchtröjorna. Mindre tur att nästa jättereklamfilm med svensken redan är inspelad – i Intertröjan.
Den 11 juli, mindre än en vecka innan Barcelona-bomben slog ner, sprang Ibra på en gräsplan mot målet i strilande regn, fintade en försvarare och satte kulan i måååål.
Tröjsponsorn har redan bestämt sig för att göra om filmen så fort Zlatan landar i Spanien.