Lixom helt sjukt
avEn helsidesannons i DN i går fick twittrande copywriters runt om i landet att gå i taket. Annonsen, beställd av Småföretagarnas A-kassa, består av fyra så kallade selfies på en ung kvinnlig bloggare som framställs i mindre fördelaktig dager.
Thomas Gröndal, kassaföreståndare på SmåA, ställer sig frågande till kritiken. ”Det är nästan lite synd att vi tog en tjej. Det blir alltid större reaktioner om man har en blond tjej än om man har en kille”, säger han till Dagens Media.
Nu ger sig även Bons redaktionschef Kristofer Andersson in i debatten. ”Tanken att utseendefixering inte kan kombineras med hjärnkapacitet återkommer med jämna mellanrum i samhällsdebatten, oavsett om den handlar om Beyoncés klädbyten eller om en snordyr krokodilväska från Hermès. En sak är dock konstant: Debatten handlar alltid om brudar”, skriver han på bon.se.
Läs hela texten här.