Startsida / Inlägg

F1 i Bahrain: Räddar taktiken Ferrari?

av Anna Andersson

Inför F1 i Bahrain har FIA i princip försett förarna med munkvale. Det bryr sig inte Lewis Hamilton om.

Han satsar på en regnbågsfärgad hjälm – utan att bli bestraffad.

I december bestämde FIA (internationella bilsportförbundet) att reglerna kring racehelgerna skulle skärpas. FIA förbjöd förarna att visa ”religiösa, politiska eller personliga uttryck eller kommentarer som bryter mot i synnrehet den allmäna principen om neutralitet som främjas av FIA enligt dess stadgar”

Den som under att göra något uttalande under säsongen måste de anmäla det  skriftligt och få det godkänt, annars riskerar föraren en bestraffning.

Lewis Hamilton bestämde sig tidigt för att strunta i den nya regeln – och inför F1 i Bahrain så gör han sitt första statement.

Med en regnbågsfärgad hjälm.

F1 i Bahrain
Lewis Hamilton under fredagens träningar inför F1 i Bahrain (Mercedes)

FIA meddelar att förbundet inte har något problem med en regnbågsfärgad hjälm, men skulle arrangören för F1 i Bahrain ha det kommer FIA att tittat på Hamiltons hjäln en gång till.  Just HBTQ-frågor är ett kritiskt tema i Bahrain och flera av grannländerna.

– När man ser på nyheterna så tycker jag att vi går åt fel håll, sa Hamilton under FIA:s presskonferens.

– Det går tvärtemot vad jag och vårt team försöker att förändra genom att prata med F1:s ägare. De finns fortfarande människor som inte förstår vikten av att leva i ett integrerat samhälle. Antingen förstår man det eller så förstår man det inte.

Han som tävlar för Mercedes fortsätter:

– Kanske låter jag som en gammal trasig skiva, men det kommer jag att fortsätta med. Det är en kamp som jag kommer att ta även framöver, säger Lewis Hamilton.

Han startar prmeiären från plats sju.

Kvalet till F1 i Bahrain

Det blev ett mycket jämnt kval där vi fick se McLaren med stora problem, en Pierre Gasly som bytte team och var sist och en Williams som inte alls ser så illa ut som förväntat. Under Q1 skillde det 1,1 sekunder mellan första och sista bil, 0,5 sekunder mellan förare 1 och 10. I Q2 skiljde det 0,012 sek mellan plats två och fem. Har det varit så jämnt någonsin tidigare?

Kanske?

Notera att de tre F1-debutanterna åkte ur i Q1, Norris försvann i Q2 och Nico Hulken Hülkenberg tog sig till Q3 i en Haas. Snacka om succécomeback. Det måste vara lite tungt för Kevin Magnussen som gjorde ett imponerande kval i premiären 2022, men nu fick klart stryk av sin kollega.

En annan fundering för Ferraris beslut att plocka ut Charles Leclerc ur bilen och inte köra sitt sista försök. Det gjorde att han fick startplats tre, men att han också kan starta racet med nya däck. Ett taktiskt beslut. Hade den teamledning som styrde hos Ferrari färra året tagit samma beslut? Är det racern Fred Vasseur som redan nu sätter sin prägel på teamet.

Mer om F1 i Bahrain läser du här.

Här är resultatet av kvalet och startuppställningen inför F1 i Bahrian.

För övrigt är det ingen idé att vinna premiären:

Fernando Alonso ja. I dag är det 22 år sedan han debuterade i F1 och i kvalet körde han in på plats fem. Imponerande.

Vill du ha koll på däcken och en guide till F1-premiären finns den här.

Nytt kval till F1

F1 kan vara på väg mot ett nytt kval och det väntas testas redan på Imola 2023. Konkret handlar det om att minska antalet däck som stallen använder under en tävlingshelg. Däcktillverkaren Pirelli vill spara produktion- och transportkostnader, samt reducera sitt CO2-avtryck. För att göra det vill man ta bort möjligheten för stallen att själva välja vilka däck de ska köra i kvalet. Under pilotförsöket på Imola 2023 är det tänkt att stallen enbart ska köra de hårdaste däcken i Q1, medium i Q2 och sedan de mjuka däcken  i Q3. Blir det regn är det däremot fritt däckval. I varje segment är det 2 set däck som får användas.

Tanken är att detta ska testa i år och enligt Motorsport.com Italien sker det ett test på Imola och ytterligare ett efter sommaruppehållet.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB