Startsida / Inlägg

Lopp på söndag – frågan är när?

av Anna Andersson

När avgörs egentligen Japans GP?
Just nu är det ingen som vet. Bernie Ecclestone vill att det ska starta kl 15.00 som beräknat, medan det finns ett förslag på att det ska avgöras tre timmar tidigare på söndag – dvs kl 04.00 för alla i Sverige. Detta för att undvika tyfonen som är på väg in.
Det tycker dock inte Ecclestone.
Behöver jag säga att han inte är på plats i Japan? Han är i England och skulle behöva gå upp kl 03.00 i så fall.

Den här texten skrev jag i går kväll:

F1-loppet i Japan hotas av ett extremt oväder.
Tyfonen Phanfone väntas dra in över Suzuka.
– Periodvis handlar det om mycket stark nederbörd, säger chefsmeterologen.

I Japan infinner sig tyfonsäsongen mellan juni och oktober, lagom till helgens F1-lopp på Suzuka väntas den tropiska stormen Phanfone dra in över området. En tyfon motsvarar orkan i styrka och enligt prognosen kan tyfonen utvecklas till en supertyfon under sin väg mot Japans kust och på söndag kväll och måndag morgon finns det en risk att medelvindhastigheten överstiger 67 m/s (241 km/tim). Lägg där till mycket kraftiga skyfall och risk för högt vatten.
Loppet ska köras klockan 15.00 lokal tid och det pågår i ungefär en och en halv timme. Därför skriver UBIMET, officiell vädertjänst för just F1 att : ”det finns ett potentiellt hot” mot Japans GP.
– Självklart är det så att det är väldigt osäkert exakt vilken bana som tyfonen tar, troligen kommer det att regna rejält under tävlingsdagen, säger F1:s chefsmeterolog Steffen Dietz till motorsportmagazin.
– Enligt våra beräkningar ligger orkanens öga något öster om Japan under söndagen, men områden med mycket regn kommer att dra över Suzuka. Under söndagen räknar vi med att det regnar från morgon till kväll och periodvis handlar det om mycket kraftig nederbörd.
Japans GP har genomförts trots att det drabbats av oväder tidigare, bland annat 2004 och 2010.
– Regnar det för mycket blir det naturligtvis svårt att köra, säger den regerande världsmästaren Sebastian Vettel till motorsporttotal.
– Generellt sätt finns det inget som talar mot regn, vi har ju regn däck. Samtidigt har du alltid en höger riskfaktor när det regnar mycket, men också en större chans att göra ett bra resultat.
Under fredagen ska FIA besluta om det blir några ändringar i tidsschemat, möjligen kan racet genomföras under lördagen eller ännu tidigare under söndagen. Däremot går det knappast att skjuta upp loppet eftersom sextonde VM-deltävlingen avgörs i Ryssland redan nästa söndag. Det gör också att det kan bli svårt för teamen att frakta sin utrustning vidare till Sotji om ovädret slår till med full kraft under måndagen och tisdagen.

FIA har bestämt att loppet ska köras på söndag. Däremot är man inte helt klara med exat när utan avvaktar prognosen.
•••

Här är Pirellis ord om däckvalet inför Japans GP:

Höstsäsongen i Formel 1 går vidare med Japans Grand Prix på klassiska Suzuka, med de två hårdaste däcken i sortimentet: P Zero hård med orange märkning och P Zero medium med vit dekor, en kombination som senast användes i Italiens GP på Monza. Även om banorna har olika karaktär liknar Suzuka delvis belgiska Spa, en annan förarfavorit med svepande kurvor och höga sidokrafter. Däckvalet för Suzuka är dock ett steg hårdare än för Belgiens GP: gummiblandningarna hård och medium är det som gäller snarare än medium och mjuk.

Däcken får det dock inte lättare eftersom banan ställer mycket höga krav, här finns bl a ett underlag med sträv asfalt som ger högt slitage och tidig greppförlust. De första väderleksrapporterna talar om svalare temperaturer vilket inte är ovanligt i Japan vid den här tiden på året. Tunga regnskurar har också drabbat banan förr om åren och att vi får se ett Japans GP i ösregn på söndag är ingen omöjlighet.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Japan är en av årets höjdpunkter, inte bara för oss utan också för Formel 1 i stort. Publiken är absolut underbar, med stor entusiasm och en kunskap om sporten som knappast finns någon annanstans i världen. Suzuka är en riktig förarbana och en rejäl utmaning för däcken med bland de högsta sidopåfrestningarna under året. Därför är det realistiskt att se fram emot två eller tre stopp under racet, där också förmågan att ta hand om däcken kommer bli en nyckelfaktor i racet. Vi kommer förstås ha mer kunskap och data efter friträningarna. På den här banan där flera olika krafter påverkar däcken samtidigt och med årets bilar, som har högre vridmoment och samtidigt mindre downforce, kommer kraven på mekaniskt grepp bli ännu högre. Om ett däck fungerar bra på Suzuka fungerar det bra nästan överallt.”

Banan ur däcksynpunkt

Suzuka karaktäriseras av höga sidokrafter kombinerat med låga påfrestningar i längsled. Kurva 15, också känd som 130R, tas i hastigheter över 300 km/h. Detta ger hög belastning och massiva G-krafter både på däck och förare. Vänster fram får jobba hårdast på Suzuka.

Mediumdäcket fungerar som bäst och ger optimal prestanda under lägre temperaturer. Det hårda däremot har högre arbetstemperatur och passar bättre i värme. Svalt väder och eventuellt regn väntas inför årets japanska GP.

Asfalten på Suzuka är relativt sträv, men greppet i banan utvecklas betydligt under helgens gång. Att hitta rätt setup är avgörande för att kunna hålla en optimal racelinje. Risken finns för graining, speciellt under början av helgen då banan är som ”grönast”.

Vinnarstrategi förra året var en tvåstoppare, Red Bulls Sebastian Vettel gjorde sina depåstopp på varv 14 och 37. Tysken startade på medium och körde sina sista två stints på det hårda däcket.
•••

Hamilton. Rosberg. Ingen alls. Valtteri Bottas, Jenson Button, Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen.
Sportsligt var det så det såg ut på Suzuka under den andra träningen. Resultatet hittar du här
Samtidigt så var det många som kraschade.
Kami Kobayashi var förste förare att köra av, han körde in i en däckstapel och skadade bilen. Han klarade sig dock oskadd. Inget vidare för japanen som bara hade en träning eftersom han fick lämna över bilen till Roberto Merhi under den första träningen.
Även Daniel Ricciardo skadade bilen. Vid ingången av startkurvan satt Red Bullföraren i däckstapeln det spekuleras i om det var ett fel på bilen. Han klarade sig, precis som Kobayashi, utan skador.
Även Esteban Gutierrez, Sauber körde av.
Hamilton körde ett varv på 1:35.078 Minuten, Rosberg var två tiodelar långsammare på den andra träningen. På den första träningen var det Rosberg som var snabbare än Hamilton.
•••
Marcus Ericsson körde båda träningarna, 19:e man på den andra före Marussias båda bilar och han hade samma placering under det första passet då han slog två Marussias och Merhi som körde Kobayashis bil.
•••
Max Verstappen körde in på plats 12 under sitt första F1-pass, slagen av Toroo Rossokollegan Daniil Kvyat.
– Jag tycker att han gör ett bra jobb, säger pappa Jos Verstappen.
– Det viktigaste är att han kör sina varv och inte kör av. Tiden är inte alls viktig, Jag är mycket nöjd.
Själv säger Max:
– Det var skönt att köra. Det är första gången i nya bilen.
– Det tog verkligen tag i mig, det tog sex-sju varv innan jag kom in i det, men sedan var det okej. Det är alltid härligt att köra en F1:a: Jag tror att det var kraften som överraskade mig, den är helt otrolig.
När det gällde tiden säger han:
– Kag var inte i närheten av gränsen, jag ville bara köra säkert utan att göra något dumt.
•••
Pastor Maldonado har en ny motor – han flyttas tillbaka tio platser i starten.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB