Startsida / Inlägg

Ericsson och Lill-Lövis

av Anna Andersson

Jag pratade med Marcus Ericsson efter han hade avslutat sina tester för Sauber i går. Han var glad, nöjd och förväntansfull inför de tester som kommer i Barcelona om två veckor.
Vill du läsa mer om hans tankar så gör du det här:

Jag har skrivit endel om testerna här och på annan plats. Ni har säkrtligen följt dem på andra ställen pckså. Vad är era intryck?
Vem har imponerat?
Vem har överraskat?
Vem har floppat?
Vad har varit positivt?

Själv tycker jag att Mercedes verkar starkt och kör med ett stort självförtroende. Stallet har inte ens försökt att köra snabba varv. De har bara gjort sin grej. Ferrari har överraskat, Kimi Räikkönen är positiv och det betyder mycket.
McLaren-Honda är en flopp, men hur stor den är beror lite på vad man förväntat sig. Första testet med en helt ny poweunit, tja vi minns vilka problem samtliga motortillverkare hade förra året så någon överraskning är det inte.
Positivt för svensk del är att Sauber inte ligger i botten. Även om det säkerligen är en bra bit kvar till toppen så är det inte samma läge som förra året när Caterham låg tvärsist redan från första testet. Det är alltid lite roligare när man i alla fall har häng på konkurrenterna.

Här är Pirelis sammanfattning – allt på en gång:

Nu ser jag fram emot testerna i Barcelona och de kan förhoppningsvis ge oss en bättre bild av läget.

Serien om de svenska F1-förarna fortsätter. Här är nästa del:

Han har kört för McLaren och för Ferrari.
Under elva år var han Sveriges stora F1-hopp, men Stefan Johansson lyckades aldrig vinna ett enda lopp.
– Det smärtar med jämna mellanrum, till och med 30 år efteråt, säger Lill-Lövis.

Under elva år var han Sveriges stora F1-hopp, men Stefan Johansson lyckades aldrig vinna ett enda lopp.
– Det smärtar med jämna mellanrum, till och med 30 år efteråt, säger Lill-Lövis.
Stefan Johanssons väg till F1 inleddes egentligen när han vann brittiska F3 1980. Då körde han för den nuvarande McLarenchefen Ron Dennis och hans Project Four Racing och samma år fick han chansen att köra F1-loppet i Argentina.
En chans som han senare har förstått att han egentligen inte skulle få:
– Jag vet att Bernie Ecclestone sa till en av mina vänner att ”han är snabb den där svensken, men F1 kommer han aldrig att köra. Sverige är för litet”, berättar Johansson.

LILL-LÖVIS JOHANSSON-ENGLANDS GPMen likväl fick han den där chansen när han fortfarande körde i F3:
– Shadow ringde och frågade om jag ville köra för dem, det var en vecka innan Argentinas GP 1980, minns Stefan Johansson.
– Jag aldrig suttit i en F1 bil innan det första träningspasset och den starkaste bil jag hade åkt innan dess var formel 3 så det var minst sagt en tuff och brant inlärningskurva!!
Trots att han inte kvalade in i det loppet minns han F1-debuten med glädje:
– Det var verkligen sista minuten, men jag tog chansen med öppna armar! Vi göt stolen i garaget typ en timme innan den första officiella träningen började och när träningen väl började så spenderade jag mer tid med att titta i speglarna än framåt på banan. Alla mina idoler var där och det var otroligt mycket att smälta på en gång!

LILL-LÖVIS JOHANSSONUnder hans elva år i F1 körde han i tio olika stall. Han hann med att köra för McLaren där han var teamkollega med Alain Prost, han var stallkompis med Ayrton Senna hos Toleman, han körde för Ferrari och han ledde San Marinos GP i en Ferrari. I sitt andra lopp för stallet passerade han Ayrton Sennas Lotus som hade slut på bränsle två varv från mål, men råkade ut för samma sak själv ett halvt varv senare.
– Jag var stallkompis till både Senna och Prost också, och utan tvekan var de bägge två inte bara de bästa i sin generation, utan kanske också de bästa genom tiderna. De var båda otroligt målmedvetna och hade mycket naturlig talang fast på helt olika vis. Prost hade jag ett fantastiskt bra förhållande till och jag lärde mig mer från honom på ett år än jag gjort i hela min karriär fram till dess. Det fanns helt klart en anledning till att han kallas för professorn. Vi delade också mycket med varandra på en helt mäsklig nivå bort från racerbanorna, berättar Lill-Lövis.
– Senna var kanske den förare genom tiderna som hade mest råtalang. Han var helt otrolig rent körmässigt, men saknade mycket på den känslomässiga sidan, vilket han också lärde sig mycket av när han väl blev stall kompis med Prost. Personligt sett var han inte mitt första val att käka middag med…Enough said..
Stefan Johansson är en av de förare som kört längst i F1, utan att vinna ett enda lopp.
• Fick du ut det du ville av din tid i F1?
– Nej, givetvis inte. Mitt mål och min dröm var att bli världsmästare, säger han.
– Det betyder inte att min tid i F1 inte var värt det, självklart var den det. Men alla idrottsmän och kvinnor som kommer så långt i sin karriär genom talang och hårt arbete att man i alla fall kan se sitt mål framför sig har också ett stort ego. Når man inte det mål man har satt ut för sig själv så smärtar det med jämna mellanrum…till och med 30 år efteråt!

Stefan ”Lill-Lövis” Johansson
Född: 1956
Antal F1-lopp: 79
Debut: Argentinas GP 1980, men han kvalade inte in.
Karriärens sista lopp: Storbritannien GP 1991, han kvalade inte in.
Segrar: –
Pallplatser: 12
Pole position: –

De andra delarna i serien läser du också på bloggen:

Jo Bonnier

Ronnie Peterson

Reine Wisell

Torsten Palm, Conny Andersson och Bertil Roos

Gunnar Nilsson

Ha en bra torsdag. Vi hörs igen.
Och glöm inte att kolla in Sportbladet Motor på Facebook

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB