Ferrari imponerade i kvalet till Kinas GP i Formel 1
avMercedes har dominerat Kinas GP i fyra år. Antingen har Lewis Hamilton eller Nico Rosberg stått på pole position.
Men i år var kvalet till Kinas GP i Formel 1 en annan historia.
En röd historia.
I första startled står Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen.
– Ferrari har varit starka hela dagen och det finns saker vi måste fundera över. Vi saknade fäste, säger Mercedes sportchef Toto Wolff till Sky och han påpekar att det kyliga vädret ställde till problem.
Varken Hamilton eller Bottas träffade rätt i det temperaturfönster som är optimalt för däcken.
– Fem grader hit eller dit och du ligger helt fel, säger klarar Wolff.
– Men i morgon ska det bli varmare och förhoppningsvis har vi tagit rätt beslut när det gäller vår set-up och kan hantera den situationen bättre än vad Ferrari kan.
Även Niki Lauda är oroad:
– Tidsskillnaden gör mig orolig. En halv sekund är väldigt mycket. Återigen får vi konstatera att Ferrari är snabbare än vad vi är. De gjorde allt rätt i dessa förhållandevis kalla väderförhållanden, säger Mercedes styrelseordförande till ORF.
– Det är verkligen så att Ferrari är bättre, det intrycket får man här. Om det handlar om två eller tre tiondelar hade vi kunnat diskutera det, men dem sex tiondelar. Det är för mycket.
Men samtidigt som han försöker se det positiva ser den förre världsmästaren Damon Hill någonting annat.
– Mercedes har dominerat så länge, framförallt på lördagarna, säger han till Sky.
– Men nu är plötsligt Ferrari först. Det är en vändpunkt för F1.
? A mighty effort from Sebastian Vettel sees him pip Kimi Raikkonen to pole #ChineseGP #F1 pic.twitter.com/Y4xZYBir54
— Formula 1 (@F1) April 14, 2018
I Bahrain förra veckan var det varmt, då tog Ferrari hand om första startled. I Kina var det betydligt kallare – och Ferrari har första startled. I morgon startar sedan Red Bull i tredje led, efter Ferrari och Mercedes och deras bilar verkade ha bra fart under sina longrunsunder fredagens träningar.
– Det verkar som om vi kan rå på Mercedes här , säger Daniel Ricciardo.
– De har inte varit så bra som de brukar vara. Jag tror att vi kan nå prispallen. Det är vårt mål. Samtidigt är det inte så kul att se att Ferrari är en halv sekund före alla andra….
Han har för övrigt en ny motor – och inget straff på startgriden den här veckan. Det lär däremot komma framöver
•••
Det kan bli ett spännande race i morgon.
Jag rapporterar live. Du hänger väl med?
Resultat kvalet till Kinas GP i Formel 1
1) Sebastian Vettel, Ferrari, 1:31.095,
2) Kimi Räikkönen, Ferrari, 1:31.182, + 0.087
3) Valtteri Bottas, Mercedes, 1:31.625, + 0.530
4) Lewis Hamilton, Mercedes, 1:31.675, + 0.580
5) Max Verstappen, Red Bull, 1:31.796, + 0.701
6) Daniel Ricciardo, Red Bull, 1:31.948, + 0.853
7) Nico Hülkenberg, Renault, 1:32.532, + 1.437
8) Sergio Pérez, Force India, 1:32.758, + 1.663
9) Carlos Sainz jr., Renault, 1:32.819, + 1.724
10) Romain Grosjean, Haas , 1:32.855, + 1.760
11) Kevin Magnussen, Haas, 1:32.986, + 1.891
12) Esteban Ocon, Force India, 1:33.057, + 1.962
13) Fernando Alonso, McLaren, 1:33.232, + 2.137
14) Stoffel Vandoorne, McLaren, 1:33.505, + 2.410
15) Brendon Hartley, Toro Rosso, 1:33.795, + 2.700
16) Sergey Sirotkin, Williams, 1:34.062, + 2.967
17) Pierre Gasly, Toro Rosso, 1:34.101, + 3.006
18) Lance Stroll, Williams, 1:34.285, + 3.190
19) Charles Leclerc, Sauber, 1:34.454, + 3.359
20) Marcus Ericsson, Sauber, 1:34.914, + 3.819
Ericsson hoppfull
Marcus Ericsson kom för långt ut i den näst sista kurvan på sitt sista försök och det räckte inte.
– Det var ett lite rörigt kval för mig, det första varvet var inte helt prefekt och på det andra varvet var det gulflagg. På det sista var det allt eller inget och där låste jag upp innan hårnålen och då var varvet över, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor, men han var ändå hoppfull inför racet.
Hans perfekta strategi gav honom poäng i Bahrain förra söndagen. Ska Sauber lyckas med ännu ett sådant konstrycke?
Det blir en utmaning från startruta 20. Det krävs att Ericsson plockar placerignar redan i början av loppet och också tar sig förbi sin stallkollega så att han får en fördel när det gäller strategin.
Ericsson har nu också fått ett straff av tävlingsledningen för att han förbättrade sig i samband med att det var gulflagg på banan. Fem platser tillbaka, men det spelar liksom ingen roll. Han hade ändå sista startplats.
Faktaguiden inför Kinas GP hittar du här:
Ett stopp med ultrasoft?
En intressant sak är däckstrategin. Pirelli medgav i går att det finns en möjlighet at köra Kinas GP med ett stopp – och ultrasoft.
I och med att Pirelli har lämnat bort supersoft är det en performancelucka mellan ultrasoft och soft på 0,9 sekunder och till medium skiljer det 1,5 sekunder. Enligt förarna håller ultrasoft ungefär ett varv, och det borde betyda att de som startar på ultrasoft behöver göra två depåstopp. Men enligt Pirelli ska det även gå med ett stopp, om man lyckas köra tio varv på de lila däcken och sedan byta till medium.
– Det är inte omöjligt, säger Pirellis chef Mario Isola till motorsporttotal.
– Men det blir en väldigt lång stint på medium. Kan man hantera slitaget på de ultramjuka däcket så är det inte omöjligt.
Snabba nyheter
Vi kan konstatera att
…Charles Leclerc snurrade på rakan under Q1, men med hjärtat i halsgropen lyckades han rädda bilen och sedan också köra ett bra sista varv och han slog Marcus Ericsson för första gången i år.
…I Kina var Romain Grosjean den starkare av Haasförarna. Förra veckan var Kevin Magnussen snabbast.
...Ferrari och Mercedes startar racet på soft, men i och med att de har startled ett och två känns det som om den detaljen spelar ut sig.
…Daniel Ricciardo hade stora motorproblem under träning 3, Red Bull tappade ännu en motor och mekanikerna fick jobba sig svettiga för att få ordning på bilen till kvalet. Han hann ut, ett par minuter innan Q1 var över, och fick köra ett varv. Det tog honom vidare och han startar racet från plats sex.
…Kimi Räikkönen var tvåa i kvalet och han har startat säsongen bra. Teamchefen är nöjd:
– Jag är ganska nöjd med hans prestation. Han är i bra fysisk form, det är väldigt viktigt för honom. Han hade problem med ryggen för ett par år sedan, men nu är han frisk och koncentrerad, säger Maurizio Arrivabene.
…Fernando Alonso sa redan innan kvalet att hans mål var plats elva. Han vill själv välja vilka däck han ska starta racet på. Nu startar han på plats 13.
…notera att vädret ska slå om imorgon. Enligt prognosen ska det bli ett par grader varmare och det kan mycket väl påverka utgången av loppet. Som vanligt blir viktigt att hantera däcken på rätt sätt, få in dem i rätt temperaturfönster, och där spelar temperaturen i asfalten en stor roll.