Guide till Bahrain International Circuit och Bahrains GP i F1 2018
avDet är onsdag. Du får en guide till Bahrain International Circuit och Bahrains GP i F1 2018.
Men den här gången ska vi också titta ordentligt på en mycket spännande faktor.
Vädret.
Det kan tyckas enkelt att säga sand, värme och ännu mera värme och ännu mera sand.
Men det är allt annat än enkelt.
Detta beror dels på vinden som kan blåsa in mängder av små fina sandkorn på banan och de kan även tränga sig in i bilarna och deras motorer.
Dels beror det på klockslagen då kval och race avgörs, samt det rejäla temperaturfallet som sker under eftermiddagen och kvällen. Den första och den tredje träningen avgörs under dagen – då är det varmt, solen ligger på och det skapar vissa förhållanden.
Den andra träningen, kvalet och loppet avgörs däremot under kvällstid, start kl 17.00. Då har solen gått ner, temperaturen i luften är ungefär fem grader kallare än tidigare under dagen och under både kvalet och loppet sänks även temperaturen i asfalten rejält.
När solen försvinner förändras plötsligt förutsättningarna.
– Du har egentligen bara ett pass att lära dig förstå hur bilen fungerar under de förhållandena som är på kvällen, säger Max Verstappen.
Förändringarna i temperaturen påverkar däcken och balansen i bilen.
– Däckens förhåller sig annorlunda när temperaturen går ner, slitaget förändras och så vidare. Allt det måste du lära dig och väga in, säger Kevin Magnussen.
Och den enda möjligheten som förarna har att testa banan i de temperaturförhållanden som råder under kval och race är under det andra träningspasset. Då gäller det att bilen är hel och föraren tillbringar tiden på banan, inte i garaget.
Guide till Bahrain International Circuit och Bahrains GP i F1 2018
Bahrain International Circuit
F1-debut: 4 april 2004. Michael Schumacher vann loppet.
Längd: 5,412 km ( 57 varv)
Kurvor: 6 vänster, 9 höger:
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T5, T9, T12)
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T8, T10)
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 8 ( fem hårda)
Maxhastighet utan DRS: 315 km/tim.
Genomsnittshastighet: 208 km/tim
Högsta fart utan DRS: 315 km/timmen
Avstånd till första kurvan: 320 m
Vinnande strategi 2017: 2 depåstopp, vilket också var den strategi flest förare valde.
Första pole position och första segrare: 2004: Michael Schumacher, Ferrari.
Segrar från pole position: 5
Vinst från sämsta startposition: Startplats 4. 2009: Jenson Button, Brawn, 2006: Fernando Alonso, Renault
Säkerhetsbilen har varit på banan vid ett tillfälle sedan 2003.
Marcus Ericsson om banan:
– Jag ser fram emot säsongens första kvällslopp. Det är alltid mycket spektakulärt och väldigt roligt. Jag kan banan i Bahrain utan och innan, jag har varit här rätt ofta. Banan har ett par långa rakor, långsamma kurvor med tuffa bromszoner och några snabba kurvor där man ändrar riktning rätt snabbt. Det är en teknisk bana.
– En annan viktig aspekt är att det kan blåsa rätt mycket på banan och vi måste hålla ett öga på det och på sanden som kan blåsa in över banan. Den är ofta rätt smutsig under de första passen, men fästet blir ofta bättre allt eftersom helgen lider. Det är också många omkörningsmöjligheter och jag ser fram emot det. Vi såg vår potential i Australien och det känns positivt inför årets andra lopp.
Inför säsongen gjorde jag en intervju med Marcus Ericsson. Där pratar han om alla årets banor. Du läser den här – om du har plus. Plus kostar för övrigt en hel krona när du anmäler dig och har ingen bindningstid.
Statistik:
Resultat kval 2017
1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Max Verstappen, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Felipe Massa, Williams
Rekord i kvalet:
Absolut: 1:28.769 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2017)
2017: 1:28.769 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:29.493 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:32.571 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:33.185 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:32.330 (Nico Rosberg, Mercedes)
Resultat race 2017:
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Felipe Massa, Williams
7. Sergio Perez, Force India
8. Romain Grosjean, Haas F1
——
Marcus Ericsson bröt, växellådan gick sönder på varv 51.
Varvrekord i racet:
Absolut: 1:30.252 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2017: 1:32.798 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:34.482 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:36.311 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2014: 1:37.020 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:36.961 (Sebastian Vettel, Red Bull)
Fem senaste segrarna:
2017: Sebastian Vettel, Ferrari
2016: Nico Rosberg, Mercedes
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
Tiderna som gäller i helgen och däckvalen hittar du i måndagens inlägg. Här.