Startsida / Inlägg

Kimi Räikkönen riskerar att straffas inför Bahrains GP

av Anna Andersson

Formel 1s ägare har presenterat sitt förslag för framtiden.
Eller snarare sina ramar.
Men vi låter sporten ta plats här och konstaterar att Ferrari var snabbast under träningarna i Bahrain. Först börjar jag dock med det mest häpnandsväckande – Kimi Räikkönen riskerar att straffas inför Bahrains GP.

Kimi Räikkönen riskerar att straffas inför Bahrains GP

 

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 24, 2018 FerrariÕs Kimi Raikkonen in action during qualifying REUTERS/Brandon Malone
Kimi Räikkönen riskerar straff REUTERS/Brandon Malone

När 14 minuter återstod av det andra passet blev han stående sedan hans högra framhjul var löst och detta ska FIA undersöka och finländaren riskerar ett straff i starten av Bahrains GP.
Under den första träningen var det Daniel Ricciardo, Red Bull, som anförde fältet. Under den andra var det Ferrari med Kimi Räikkönen, han var en hundradel före Sebastian Vettel och efter dem följde Mercedes båda förare. Där var Valtteri Bottas snabbast men ungefär en halv sekund efter Vettel på placeringen framför. Lewis Hamilton har bytt växellåda och flyttas tillbaka fem platser i starten.
Max Verstappen som inte körde något under den första träningen eftersom han hade ett tekniskt problem slutade fyra före Ricciardo – men notera att Red Bull var ungefär en sekund långsammare än Ferrari – varje varv.

Marcus Ericsson gjorde en utflykt i gruset under det andra passet sedan han snurrat i kurva två, men han kunde fortsätta. Ericsson var långsammare än sin teamkollega under båda passen, Charles Le Clerc var 12:a på det första med 1:33.278 , Ericsson 17:e med 1:33.508.

Resultatet från den andra träningen hittar du här:

1) Kimi Räikkonen, Ferrari, 1m29.817s
2) Sebastian Vettel, Ferrari, 1m29.828s
3) Valtteri Bottas, Mercedes, 1m30.380s
4) Lewis Hamilton, Mercedes, 1m30.472s
5) Max Verstappen, Red Bull/Renault, 1m30.745s
6) Daniel Ricciardo, Red Bull/Renault 1m30.751s
7) Nico Hülkenberg, Renault, 1m31.220s
8) Pierre Gasly, Toro Rosso/Honda, 1m31.232s
9) Fernando Alonso, McLaren/Renault 1m31.282s
10) Stoffel Vandoorne, McLaren/Renault, 1m31.422s
11) Romain Grosjean, Haas/Ferrari, 1m31.591s
12) Carlos Sainz, Renault, 1m31.601s
13) Esteban Ocon, Force India/Mercedes, 1m31.809s
14) Sergio Perez, Force India/Mercedes, 1m31.868s
15) Kevin Magnussen, Haas/Ferrari, 1m31.969s
16) Charles Leclerc, Sauber/Ferrari, 1m32.372s
17) Lance Stroll, Williams/Mercedes, 1m32.382s
18) Sergey Sirotkin, Williams/Mercedes, 1m32.474s
19) Marcus Ericsson, Sauber/Ferrari, 1m32.733s
20) Brendon Hartley, Toro Rosso/Honda, 1m32.908s

Det tog 75 minuter, kanske 80 för Liberty Media och berätta om sin vision för F1 efter 2021. Teamen fick lyssna och vad de fick höra läser du här.
Både Ferrari och Mercedes har pratat om att lämna F1. Hur mycket allvar det var i det hotet får vi avvakta och se, men räkna med en turbulent vår inom Formel 1.

Andra nyheter

 

Mercedes' British driver Lewis Hamilton gestures ahead of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 26, 2017. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Hamilton avvaktar/ Andrej ISAKOVIC

Vi kan notera att..
…både Daniel Ricciardo och Lewis Hamilton tar tid på sig att förhandla om sina nya kontrakt. De vill se vad framtidens F1 bär med sig
– Jag har inte bråttom. Det händer så mycket spännande inom F1 och nu diskuteras framtiden. Jag vill avvakta och se vad de samtalen bär med sig, se var jag står och hur länge jag ska binda mig. När jag ser hela bilden kommer jag att ta ett beslut, säger Lewis Hamilton.
– Detta är det viktigaste kontraktet som jag har skrivit. Jag har inte så många år kvar i F1.
Ricciardo kommer inte att diskutera något kontrakt innan dess att F1 kommit till Europa i mitten av maj.
… Jan Monchaux är ny aerodynamikchef hos Alfa Romeo Sauber. Han kommer närmast från Audi, men har också jobbat för Ferrari och Toyota.
…Force India kämpar för att överleva. Stallchefen Robert Fernley säger till AutoBild Motorsport att ”de kommande veckorna avgör om vi överlever”
…Haas hade bra fart i Australien, men stora problem i depån, nu har man ändrat i teamet och förändrat proceduren. Enligt teamchefen Günter Steiner ska man kunna ta poäng med båda bilarna i Bahrain.
… Sergio Perez som får en ny framvinge i helgen, teamet har bara råd med en och eftersom han ligger före Esteban Ocon i VM är det han som får en fördel. Båda bilarna nollade dock i Australien.
…Både Monaco och Ryssland vill ha sina ”Grid girls” kvar, trots att Liberty Media har plockat bort dem och ersatt dem med ungdomar.
..Kevin Magnussen inte gillar att man förlängt DRS-zonen i Bahrain med 100 meter.
– Bara för att vi har ett dåligt race så överreagerar man, säger han.
•••
Vill du ha statistik och fakta in för helgen? Läsa om banan?
Det gör du här.

 

Här är Pirellis tankar inför F1-helgen i Bahrain.

 

”Formel 1-säsongen fortsätter i helgen med Bahrains Grand Prix. Pirelli har valt ut däcken medium, soft och supersoft. Dessa är sett till namnen samma däck som vid fjolårets lopp, men eftersom samtliga däck i år är ett ”steg” mjukare motsvarar årets medium-däck 2017 års soft-däck. I Bahrain kommer Pirelli även för första gången att arrangera sina Hot Laps-körningar, där kända tidigare F1-förare skjutsar fans runt banan i sportbilar med P Zero-däck.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

Tävlingen börjar sen eftermiddag och avslutas till kvällen. Det betyder att banans temperatur faller avsevärt under loppet, vilket påverkar däcken.
Väggreppet spelar en stor roll i Bahrain. För förarna innebär det att kontroll av bakdäcken blir extra viktigt.
I fjol genomförde de flesta förarna två depåstopp, med en stor variation av strategier.
Förarteamen måste ha åtminstone en uppsättning medium och soft redo, då dessa däck är obligatoriska.
Tävlingen i Bahrain är ett av årets tre nattlopp, tillsammans med de i Singapore och Abu Dhabi. ”

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB