Förarnas däckval till Frankrike GP i F1 2018
avVi har precis lämnat Kanada – och då är det dags att presentera förarnas däckval till Frankrike GP i F1 2018.
Men innan vi kommer så långt stannar vi kvar på den andra sidan av Atlanten en liten stund till.
Den röda lampan har tänts hos Mercedes.
Stallet hade inte räknat med att få stryk i Kanada – men nu är Ferrari ikapp och förbi, dessutom jagas det av Red Bull.

När jag ser Niki Lauda och Toto Wolff kan jag inte låta bli att tänka på den gamla sagan om rödluvan och vargen. Niki med sin sponsrade röda keps och Wolff – ja det vet ni alla vad det betyder.
Båda två var irriterade och förbannade efter Kanada GP.
– En gång var det vi som hade var bäst och hade minst bränsle förbrukning, nu är det Ferrari och Renault, muttrar Lauda till auto, motor und sport.
Den arga vargen är ännu tygligare:
– Det var ett skitresultat, sa han till ORF:
– Vi åkte till Montreal med tron på att vi skulle vara starka, men när vi lämnade Kanada gjorde vi det med vetskapen om att Ferrari hade en bättre bil under alla helgens faser. I kvalet och i racet.
Om mindre än två veckor väntar Frankrike GP.
Till dess ska Mercedes också ha sin uppdaterade motor.
– Vi behöver den absolut och det är bra att vi får den till nästa lopp, säger Valtteri Bottas som var tvåa i Kanada.
Mer om Mercedes problem och Wolffs oro läser du här.
Förarnas däckval till Frankrike GP i F1 2018
After a decade absence it's time to revitalize the #FrenchGP.
Step 1: Give the circuit some #Fit4F1 colour. https://t.co/ywQMd6JuRQ pic.twitter.com/L1ncGOTXgd— Pirelli Motorsport (@pirellisport) June 12, 2018
När du nu ser förarnas däckval till Frankrike GP i F1 2018 så ska du notera att Hamilton och Bottas har gjort olika val, precis som Vettel och Räikkönen. Hamilton och Vettel har samma antal gummiblandningar, medan teamets andra förare har ett extra set soft.
Även Ericsson och Leclerc har valt olika däckblandningar. Ericsson har två soft, två supersoft och nio lila ultrasoft. Leclerc har ett gult soft, tre röda supersoft och nio ultrasoft.
För övrigt gjorde Marcus Ericsson och hans mekaniker ett fantastiskt jobb i depån i söndags. De bytte fyra däck på 1,72 sekunder.
Snabbare än vad någon annan gjort i F1-historien.
Mer läser du här.
Får han sparken?

Är Brendon Hartleys F1-karriär snart över?
Så kan det vara.
– Om inte formen hade blivit bättre så hade vi tvingats se oss om efter andra alternativ, säger Helmut Marko till motorsportmagazin.
– Men så är det inte nu och Brendon kan konkurrera.
Toro Rosso har tagit 19 poäng i år, 18 har Pierre Gasly bokförts för. I Kanada lämnade Hartley loppet redan innan det första varvet var över – påkörd av Lance Stroll. Men trots att han lämnade racet tidigt så var trenden hos Hartley stigande, nu får vi se hur det ser ut i Frankrikes GP.
•••
Sedan kan vi notera att Viasat har förlängt rättigheterna till Formel 1 till och med 2021.
•••
För övrigt så ska ni följa Sportbladet Motor på Facebook. Här finns tips om artiklar, nyheter som rör många olika sporter och en hel del annat.
I helgen skrev vi om speedway, F1, F3, dragracing och rallycross – bland annat.