Startsida / Inlägg

Favoriter i muren – Singapore GP i Formel 1

av Anna Andersson

Vi laddar för Singapore GP i Formel 1, ett lopp som  inte är det minsta förlåtande. Det är galet varmt, fysiskt utmanande, det är fler kurvor än på någon annan bana, det är guppigt underlag och det är en mur runt banan.

Sebastian Vettel snuddade muren inför Singapore GP i Formel 1 och fick avsluta det andra passet i förtid, Marcus Ericsson snurrade i kurva fem och även Charles Leclerc upptäckte att muren låg väldigt nära vid ett tillfälle i samma kurva under det första passet.

 

Snabbast under fredagen var Kimi Räikkönen, finländaren som hade pole position på Monza senast visar en fin form. Lewis Hamilton var näst snabbast på det andra passet ( +0,011 sekunder), Max Verstappen var trea och Daniel Ricciardo fyra.

Vill du läsa mer om fakta och statistik? Information om banan hittar du här.

Marcus Spa 1
Vad gör Ericsson 2019? (Sauber)

Marcus Ericsson var tolfte man och snabbare än sin teamkollega under det andra passet inför Singapore GP i Formel 1. Svensken är fortfarande utan kontrakt till nästa år. Han pratade om det i gårdagens Sportbladet.Men han är inte den enda föraren som står utan kontrakt, årets förarkarusell har varit väldigt märklig. Det är bara Mercedes som ställer upp med samma förarduo nästa år, och det har dessutom varit flera oväntade förarbyten. Detta gör att bland annat Esteban Ocon, som kvalade fantatsiskt bra på Spa-Francorchamps i augusti, är utan styrning.

Och Mercedes stallchef Toto Wolff förstår ingenting.

– I juli hade han två erbjudanden som han behövde välja mellan, men till slut hade han ingenting och det bara för att folk inte har stake nog att stå för sitt ord, säger österrikaren till Sky.

– Jag skulle aldrig släppa honom, en dag kommer han att sitta i en Mercedes, vinna lopp och titlar. Då kommer han att visa alla att de hade fel.

 

 

Vi kan konstatera att…

…Charles Leclercs kontrakt med Ferrari gäller till och med 2022.

… det är varmt. Inför Singapore GP i Formel 1 snackar vi bastu. Däremot lär det inte bli något regn, varken under kvalet eller racet.

…den förre F1-förren Pascal Wehrlein avbryter sitt samarbete med Mercedes efter säsongen. Han har kört DTM för Mercedes, men stallet lämnar kommer tat lämna det mästerskapet.

….Marcus Ericssons bror Hampus flyttas upp från brittiska F4 till F3 de två avslutande helgerna. Mästerskapet leds av Linus Lundqvist som gjort en strålande fin säsong.

 

Singapore GP i Formel 1 – helgens däck

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför Singapores Grand Prix 2018

Pirelli Tyre Nordic AB – 13.09.2018 11:39 CEST

I helgen är det dags för Singapores Grand Prix på stadsbanan Marina Bay Street Circuit. Pirelli har valt ut sitt nya däck hypersoft (som tidigare bara använts i Monaco och Kanada), tillsammans med ultrasoft och soft. Den unika kombinationen innebär att däcket supersoft, som befinner sig mellan ultrasoft och soft i hårdhet, “hoppats över”.

Singapores GP är Formel 1-säsongens enda nattlopp. För förarna innebär det en extra utmaning, medan publiken kan se fram emot en alldeles speciell F1-atmosfär.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

  • Eftersom loppet i Singapore körs på natten är stigande däcktemperaturer, som är vanliga vid lopp på eftermiddagen, ett mindre problem.
  • Singapore bjuder på flest kurvor i hela Formel 1 – 23 stycken – vilket innebär att däcken sätts på prov genom hela loppet. Vänster bakhjul påverkas mest. Banan är säsongens näst långsammaste (efter Monaco).
  • I fjol var banan i Singapore för första gången någonsin blöt. Lewis Hamilton vann loppet med en enstoppsstrategi efter att ha bytt från intermediate till ultrasoft på varv 29.
  • Säkerhetsbilar har hittills alltid använts i Singapore, vilket i stor utsträckning påverkar förarnas strategier. Loppet avslutas ofta först i samband med den uppnådda maxtiden, som är två timmar.

VAD ÄR NYTT?

  • Singapores Grand Prix firar i år sitt tioårsjubileum.
  • I fjol slog Sebastian Vettel varvrekord under kvalificeringen. Med nya hypersoft är chansen stor att ett nytt rekord kommer att sättas i år.
  • Pirellis utvecklingsprogram inför 2019 fortsätter i nästa vecka. Ferrari och Mercedes kommer att testa slicks under torsdag och fredag på banan Paul Ricard i Frankrike. På samma bana körde McLarens Lando Norris förra veckan hela 254 varv, för att testa nya våtdäck.
  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB