Startsida / Inlägg

Guide och snack inför Mexiko GP i Formel 1

av Anna Andersson

En vecka efter det spännande racet i USA är det dags för ett nytt kvällsrace – Mexiko GP i Formel 1.
Det är ett av årets mest uppskattade lopp, framförallt tack vare den magiska publiken inne på den gamla basebollstadion som förarna kör igenom.
– Det är en fantastisk publik, jag fick gåshud på förarparaden senast. Det var 200 000 människor och helt magiskt, säger Marcus Ericsson.
– Körmässigt är det mycket start och stopp och jag gillar det. Det var premiär 2015 och asfalten är fortfarande väldigt fin. Jag hoppas att grundgreppet är bättre.

Drivers compete during the Formula One Mexico Grand Prix auto race at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City, Sunday, Oct. 30, 2016. Mercedes driver Lewis Hamilton won the race ahead of fellow Mercedes driver Nico Rosberg and Ferrari driver Sebastian Vettel. (AP Photo/Rebecca Blackwell)
Läcker inramning i Mexiko (TT)

 

Banan i Mexiko har historia, det första loppet avgjordes redan 1963 och Jim Clark vann från pole position. Den fanns med i F1 fram till och med 1992, sedan försvann den och kom tillbaka 2015. De snabbare delarna från den gamla banan finns kvar, men man har också gjort ett par delar betydligt mer tekniska.

Tävlingen avgörs på 2000 meter höjd över havet, vilket påverkar både människan och motorn, och den räknas tillsammans med tävlingarna i Baku och Monza som årets snabbaste. För att kompensera den höga höjden måste bilarna köra med mer downforce i Mexiko än på Monza i Italien.
Tiderna till helgen och förarnas däckval hittar du här.

Glöm inte bort att aställa tillbaka klockan en timme på söndag ovh det faktum att Lewis Hamilton bara behöver ta fem poäng för att säkra titeln. Det betyder plats sju eller bättre.

Guide till Mexiko GP i Formel 1

Autodromo Hermanos Ridriguez
Banlängd: 4,313 km
Medsols
Avstånd till kurva ett: 890 meter
Kurvor: 9 höger och 7 vänster
Kurvor under 100 km /tim: 6 (T2, T4, T5, T6, T13, T16)
Kurvor över 250 km/timmen: 0
Däck: Hypersoft/Ultrasoft/Supersoft  Förarnas däckval hittar du här:
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt.
Bromszoner:  8 (3 av dem är hårda)
Maxhastighet utan DRS: 349 km/tim
Lägsta fart: 78 km/tim.
Genomsnittsafart: 179 km/tim.
Vinnande strategi 2016: 1 depåstopp.
Mest valda strategi: 1 depåstopp.
Sannolikhet att säkerhetsbilen kommer ut på banan: 100 procent.
Race med säkerhetsbil sedan 2003: 2 ( den har varit på banan 2 gånger)
Första segrare: Jim Clark, Lotus, från pole position 1963
Segrar från pole position: 9
Seger från högsta startposition: 13, Alain Prost 1990.

Statistik inför Mexiko GP i Formel 1:

 

MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 29: Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates after winning his fourth F1 World Drivers Championship during the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 29, 2017 in Mexico City, Mexico. Clive Mason/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Hamilton säkrade sin fjärde VM-titel i Mexiko 2017. (TT)

Kval 2017 – topp 8:
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Esteban Ocon, Force India
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Carlos Sainz, Renault

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:16.346 (Nigel Mansell, Williams, 1992)
2017: 1:16.488 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:18.704 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:19.480 (Nico Rosberg, Mercedes)
1992: 1:16.346 (Nigel Mansell, Williams)
1991: 1:16.696 (Riccardo Patrese, Williams)

Mexiko GP i Formel 1 – topp 8:
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Esteban Ocon, Force India
6. Lance Stroll, Williams
7. Sergio Perez, Force India
8. Kevin Magnussen, Haas F1
Marcus Ericsson bröt med trasig hjulupphängning på varv 56.

Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:16.788 (Nigel Mansell, Williams, 1991)
2017: 1:18.785 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:21.134 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:20.521 (Nico Rosberg, Mercedes)
1992: 1:17.711 (Gerhard Berger, McLaren)
1991: 1:16.788 (Nigel Mansell, Williams)

Fem senaste segrarna:
2017  Max Verstappen  Red Bull
2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2015  Nico Rosberg  Mercedes
1992  Nigel Mansell  Williams
1991  Riccardo Patrese  Williams

Omkörningar: 2016: 31 (11 med DRS)
2017: 57 (22 med DRS)

Vi kan konstatera att…

…Fernando Alonso fortfarande inte vet vad han ska göra 2019, men det blir inte en hel säsong i Indy Car. Det är för mycket. Han ska inte heller köra NASCAR – men han är intresserad av Indy 500. Han vill vinna motorsportens Grand Slam och segrarna i Monaco GP och Le Mans 24-timmars har han redan.

Haas driver Romain Grosjean, of France, sits in his car during the first practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Friday, Oct. 20, 2017, in Austin, Texas. (AP Photo/Tony Gutierrez)
Grosjean tappar tre startplatser i Mexiko. (TT)

…Romain Grosjean flyttas tillbaka tre platser i starten av Mexiko GP i Formel 1. Anledningen till det är kollisionen med Charles Lecerlc i USA: Han har dessutom tio straffpoäng, drar han på sig två till i Mexiko får han inte köra i Brasilien. Vad gör Haas då?
Santino Ferrucci har väl kvar rollen som utvecklingsförare, men det känns inte som om FIA vill se honom i en F1:a med tanke på det som hände i F2.
…Kimi Räikkönen är den enda föraren som har vunnit lopp med tre olika typer av motorer, V10, V8 och V6. En annan intressant sak – han kommer säkerligen att vara den siste föraren som är född på 1970-talet som vinner ett lopp i Formel 1.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB